Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ingen fremsynede planer

Peter Kjærgaard

Ingen fremsynede planer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På trods af folketingshøringer og debatmøder, synes man stadig ikke at være nået ret meget længere end til niveauet for cykelklemmer og 10-turskort. Teknologirådets rapport om infrastruktur er blottet for fremsynede planer, og tager ikke stilling til de basale elementer i fremtidens trafikudvikling.

En dag går det nok op for landets politikere, at løsningen på den stigende bil- og lastbiltrafik ikke findes i begrænsninger, afgifter og bompenge. Ingen politiker vil i virkeligheden gennemføre effektive begrænsninger i samfundets og borgernes mobilitet. Det vil lamme landets aktivitetsniveau og i bedste fald blot føre til valg af andre politikere, der så vil lempe igen.

Det er meget vanskeligt at forestille sig, at hastigheden på landets veje og motorveje kan hæves i nævneværdig grad. Menneskets evner som bilist begrænser os i at komme længere ad den vej, og statistikken har bevist "at farten dræber".

Hvad kan så markant ændre vanerne? Svar: Hastighed.

Hvad kan få en borger til at droppe privatbilen ind til København fra f.eks. Århus, Herning, Esbjerg, Vejle, Odense eller Svendborg?

Svar: Skab adgang til at skære halvdelen eller mere af rejsetiden væk - og bilisterne vil i hobetal slippe rattet.

I forbindelse med det store H bør der udbygges en højhastighedsbane igennem landet placeret strategisk i nærheden af motorvejsnettet - og altså ikke nødvendigvis der, hvor de nuværende togskinner er udlagt.

I forbindelse med de store byer langs det store H skal der etableres nye stationer uden for byerne, hvor der er let adgang trafikalt, rige muligheder for parkering, supp­leret med hurtiglinjer til og fra centrum i byerne.

Afgørende for projektet er naturligvis hastigheden - ikke om det skal være traditionelt skinnenet, monorail, magnettog eller noget helt fjerde.

For ikke at sætte ambitionsniveauet alt for højt kunne man arbejde ud fra en model med hastighed på 450 km i timen - gerne højere og naturligvis udelukkende baseret på eldrift.

Et overordnet mål kunne være: 95 pct. af befolkningen på hovedland og landfaste øer skal kunne nå frem til højhastighedsbanen eller forbindelseslinjer hertil indenfor 30 minutter.

Tallene 95 og 30 skal ikke opfattes som absolutte, men er blot et udtryk for en idé om, at langt de fleste danskere på kort tid skal kunne nå et nyt kollektivt regionalt trafiknet.

Med udbygning af et højhastighedsnet med forbindelseslinjer, der tilsvarer målsætningen, kunne man udbygge et avanceret containerbaseret godstransportnet med fordelingscentraler i forbindelse med stationerne uden for de større byer og forbindelseslinjerne. Teknik og logistik, der i vid udstrækning kan håndtere automatisk transport og aflæsning - kendes fra systemer, som anvendes inden for containertrafikken med skibe.

Med højhastighedsbane bør man på få timer om natten kunne afvikle en stor del af den godstransport, der pt. sker på gummihjul.

Princippet: Aflevering af gods i løbet af dagen i fjernterminalen - afhentning af gods i den modsatte ende af landet næste dags morgen.

peter kjærgaard

direktør Odense Taxa/Taxa Fyn, Ove Gjeddes Vej 16, Odense SØ

Ingen fremsynede planer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.