Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Hvem ser hvem?


Hvem ser hvem?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Her til sommer kommer en ny dansk film, der stiller kritiske spørgsmål til overvågningssamfundet. Det er også på tide.

Vi lever efterhånden i en skizofren kultur. På den ene side vil både borgerlige og socialdemokratiske politikere opgradere det personlige ansvar, som om de havde læst sig blind i Søren Kierkegaards forfatterskab.

På den anden side har vi aldrig haft mere kontrol i form af evalueringer og indberetningsskemaer. Vi har heller aldrig haft så mange offentlige kameraer, der uden grund og uden en rimelig sans for, hvad der er rigtig og forkert, våger over os for at finde eventuelle fejl.

De fleste biler har i dag en GPS. Det er smart, siger de smarte, men glemmer, hvem der er smart, og hvem der egentlig kikker på hvem. Man får et billede inde i bilen af verdenen uden for bilen - tror man. Men måske er det omvendt, at nogen uden for bilen kikker på dem inde i bilen gennem den GPS, man mener skulle bruges til det modsatte.

Man kan roligt trække George Orwells 1984 frem, som et skræmmebillede på, hvordan det kan gå. Big Brother is Watching you er ikke helt forkert.

Man kunne også gribe til Frank Kafkas paranoide univers, hvor man aldring ved, om man er forfulgt og har gjort noget forkert. Det er en ubehagelig oplevelse og sætter sig som en latent angst, der kun gør borgere i et samfund endnu mere syge, end de er i forvejen.

Så kan alle de politikere, der har fået moralen galt i halsen, råbe op om, at har man en ren samvittighed, så har man jo intet at frygte. Den holder ikke. Hvem har en ren samvittighed? Og hvornår har man gjort noget forkert, ikke nødvendigvis i juridisk forstand men moralsk. Og moralske overgreb straffes også i en nypuritansk kultur som vores.

Så er der argumentet med, at selve overvågningen er til for at fange eventuelle forbrydere. Men den holder ikke. De forbrydere, vi gerne vil have bag lås og slå, udvikler selvfølgelig foranstaltninger, der gør, at kamera og overvågning ikke finder dem. Man kan jo gribe ind i private og offentlige computere og omforme billeder og skrift, så den verden, der er inde på nettet, intet har at gøre med den verden, som er udenfor. Manipulation i helt stor stil.

Det var det, den franske filosof Jean Baudrillard kaldte den virtuelle virkelighed eller simulakrum; at den virkelige verden er blevet nettet og cyberspace, og det indretter vi os efter også i den ydre fysiske virkelighed, og så hjælper kamera og overvågning intet - for det, vi ser, er ikke det, der sker.

Lad os derfor få alle kamera væk fra veje og offentlige pladser. Fjern evalueringsskemaer og kontrol. Og lad os så få det personlige ansvar tilbage, som Mette Frederiksen fra Socialdemokratiet og Claus Hjort Frederiksen fra Venstre taler om. Men begge dele kan ikke lade sig gøre: personlig ansvar og kontrol.

anders kjærsig

sognepræst, Kirkesøvej 20, Nr. Søby, Årslev

Hvem ser hvem?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.