Højtid. Julens hemmelighed
Af: Peter Grønlykke, Oregårdvej 32, Mejlskov, Bogense - tidligere sognepræst i Allesø og Næsbyhovedbroby

Det fortælles i Mosebøgerne, at da Moses kom ned fra Sinaibjerget, hvor Gud havde åbenbaret sig for ham og overgivet ham de to stentavler med de 10 bud, da strålede hans ansigt så stærkt, at folket ikke kunne holde ud at se på ham. De blev blændet. Moses måtte derfor dække sit ansigt til med et klæde, som han kun tog bort, når han prædikede og fortalte, hvad Gud havde sagt til ham oppe på bjerget.

Det er baggrunden for, at man i den jødiske fortolkningstradition har sagt: "Der skal være et dække over alt, der er herligt."

At det gode - det herlige - er dækket til, rummer også en hel del af julens hemmelighed og mystik. Kristeligt set fejrer vi jul, fordi Gud åbenbarede sig i sin søn Jesus Kristus, der kom til verden julenat i Betlehem. Men Gud havde også haft med verden og menneskene at gøre forinden. Bl.a via Moses møde med Gud på Sinaibjerget.

Julens evangelium er en uddybning af Guds vilje og bestemmelse for verden og menneskene. Men ligger den ikke klart i dagen? I julens evangelium og budskab er der da ikke noget skjult eller gemt? Det hedder ligefrem om hyrderne på marken, da engelen viste sig for dem julenat på marken udenfor Betlehem, at "Herrens herlighed strålede om dem." Her er der ikke noget, der er skjult og dækket til. Her er intet dække over herligheden.

Hvilket passer meget godt til opfattelsen af, hvad julen bør være. En herligheds- og glædesmanifestation. Ikke kun af privat karakter. Men af offentlig og universel karakter. En glæde for "hele folket". Alligevel tror jeg, det er vigtigt at holde fast i, at julens budskab også rummer det, der på en måde overgår, hvad vi kan klare at se og leve op til. Og måske også, hvad vi kan og skal forstå lige her og nu. Julens budskab bevarer i det mindste noget af sin gåde og sin hemmelighedsfuldhed. Heri ligger vel bl.a dets uopslidelighed og dets evighed.

På den måde kan og bør budskabet ikke blot ende i almindelig dansk hygge og selvtilstrækkelighed. Hvis vi ikke aner dets herlighed, så har vi enten fået dækket det for meget eller for lidt til. Julens budskab bevarer sin gåde og hemmelighed også ud over vores julefejring. Hvis julens budskab ikke blænder os, så må det dækkes til, for om muligt at genfinde sin herlighed. Egentlig var det det, der skete i påsken. Da blev julens hemmelighedsfulde herlighed korsfæstet og lagt i graven, og der måtte en opstandelse til, der brød gravens dække.

Det kristne budskab hører til i en traditionssammenhæng, hvor der også er kommet andre elementer til end dem der umiddelbart kan forbindes med Bibelens budskab. Alligevel kan de godt være nært forbundet med det bibelske budskab og den åndelige uddybning af livet, som det giver. Vi må rent menneskeligt kunne forholde os til de strukturer, som kristentroen rummer. Ikke blot fordi de handler om en herlighed og en virkelighed, der kun findes udenfor denne verden. Men fordi denne virkelighed og herlighed er indfoldet og gemt i denne verden og i dette liv. Som en hemmelighed. For en hemmelighed rummer jo altid noget gemt og skjult.

Julen er en påmindelse om, at der er en herlighed, der er blevet åbenbaret; men som også let lader sig skjule og gemme af vejen igen. Og julen er jo ofte sådan et kort glimt af herlighed, fred og glæde, der glemmes og fortrænges igen, når juledagene er tilende. Herligheden dækkes atter til. Det betyder ikke, at den ikke er der. Den kan blot ikke gøres permanent. Så vil den blænde os. Den må dækkes til. Men i det mindste, har vi fået mulighed for at se den for en kort tid og øve os på den.

I dette lys giver det egentlig også god mening at give gaver til jul. Gaven formidler jo en herlighed, der ligeledes er skjult. Det er derfor en gave er pakket ind. For hvis det kun gjaldt om at glæde modtageren med en eller anden ting, så ville der jo ikke være grund til at pakke gaven ind. En gave pakkes ind fordi den formidler en herlighed, der ikke blot er umiddelbart tilgængelig, men er afsløringen af en hemmelighed og af noget, der har været skjult.

En hemmelig og en ofte mere eller mindre tildækket opmærksomhed og kærlighed som åbenbares og som må have åbenbaringens og afsløringens karakter for at kunne overbevise. Og som kun kan overbevise, ved at komme et helt andet sted fra - fra en anden verden, fra Gud. Også selv om denne verden - og Gud - ikke kun er udenfor; men også til stede og godt gemt i den verden og virkelighed, vi egentlig godt kender.

Således kan selv gavepapir være med til at formidle julens evige og universelle hemmelighed. "For der skal være et dække over alt, der er herligt."