Gyldne "stærekasser"

Søren Steen Andersen

Gyldne "stærekasser"

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det var vel forventeligt? Nu kommer "stærekasserne" til Danmark. Politikere, der så sent som i år har harceleret mod overvågning og "udanske" kameraer på de danske veje, foreslår nu i den ophedede folketingsvalgkamp, at der opsættes såkaldte stærekasser langs vejene. Kun langs udvalgte strækninger, forstås ... Og kun de værste steder ... Og provenuet går kun til trafiksikkerhedsforbedrende foranstaltninger ... De gør det også i Sverige ...

Ak ja, lad os nu se. Først kommer der 10. På udvalgte strækninger. Så ophører forsøgsperioden. Så foreslår velmenende politikere, at der opsættes flere. Om få år står der måske 500 i hele landet.

Når folk lærer, hvor de står, begynder de at køre som i Norge. Man kører først i et normalt flow, men pludselig bremser alle og klumper sig sammen med 75 km/t (for at være på den helt sikre side af de 80 ved kameraet), og så pludselig glider trafikken derefter atter normalt. Alt afhængigt af, hvor kameraet står. Lige så stille opstår en særlig mentalitet: dér, hvor man ikke overvåges, må man køre, som man vil. Hvad har vi så opnået? Jeg oplevede det selv i sommer. En kvik og sikker overhaling af en langsom lastbil, og hovsa ... Godt der ikke stod et kamera!

I Sverige kørte man også kameraforsøg. Nu har man op mod 1000, som styres fra et overvågningscenter i Nordsverige. Da forsøget overgik til en permanent ordning (som vokser år for år) udtalte man selvsikkert fra Vägverket, at antallet af dødsulykker ville reduceres med 30 procent. Det skete bare ikke. Man endte på status quo. Men pengene fra hampre bøder klinger lystigt ind.

På denne måde vil man blot jagte det brede flertal ved at slå hårdt ned på alle dem, der bevæger sig rundt med 85 km/t på landevejene. Med ordningen når man ikke dem, som er skyld i alle de forfærdelige flugtbilistulykker, hasardkørselsulykker, ulykker med unge mennesker på de små veje om natten, dem, der kører med stoffer i blodet, og dem, der har drukket, osv. Dem kan et kamera hverken gøre til eller fra over for. Det tænker de slet ikke på, når de gør det; og så er skaden sket. Så hjælper et girokort ikke. Deres kammerater i bilen eller de uskyldige i fodgængerfeltet er dræbt eller lemlæstet.

Vi har i dag tendens til at tro, at vi kan kameraovervåge os ud af alting. Et kamera kan ikke erstatte den effekt, man får, ved at der er patruljevogne i trafikken. At der er betjente på vejene, giver en meget mere præventiv effekt.

De politikere som endelig vil overvåge individet 100 procent, kan jo foreslå roadpricing via satellitter, der følger en chip i din bil. Så kan de jo også liiige se, om der er en gulpladebilist ude om søndagen! Og så har vi tabt til overvågningssamfundet, og den gode George Orwell har ikke skrevet forgæves om bigbrothersamfundet. Og vi har i mellemtiden nået at gøre os økonomisk afhængige af provenuet fra stærekasserne (omdøbt til "stære-cash'erne"). Det vil jeg advare imod.

Smil, du er på, og du har - med 85 km/t ude på landevejen - lige givet 1500 kr. til en cykelsti. Det ændrer bare ikke trafikkulturen til det bedre. Vent og se ...

Søren Steen Andersen, Degnegyden 13, Tommerup, er medlem af Venstre.

Gyldne "stærekasser"

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce