Find din indre bjørn frem


Find din indre bjørn frem

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jeg er fuld af beundring for virksomheden Build-A-Bear i Tommerup. Dens succesfulde koncept består ganske enkelt i at tage et bamseskind og fylde det med et lille hjerte og børnenes egen kærlighed.

Mine to drenge er også vilde med Build-A-Bears bamser. Fordi de får en kæmpe oplevelse og en personlig bamse, når de selv er med til at samle bamserne og finde tøjet til dem i butikken.

Og så stopper kreativiteten endda ikke her. For naturligvis tilbyder virksomheden sine små kunder andre oplevelser som f.eks. bestil dit eget Build-A-Bear-party i en af kædens butikker eller deltag i fejringen af den Internationale Bamsedag.

For mig er Build-A-Bear et forbilledligt eksempel på de store og endnu til dels uudforskede muligheder, som regionens virksomheder har for at udvikle deres egne innovative produkter til et stadigt mere kræsent marked ved at arbejde målrettet med oplevelsesøkonomiens virkemidler.

Det kræver blot, at virksomhederne finder deres egen indre bjørn frem og er parat til at fylde skindet med oplevelser.

Udfordringen for især produktionserhvervene er i dag, at stort set alle produkter ligner hinanden, de kan kopieres, og de kan - ikke mindst - som regel fremstilles og sælges billigere end originalen.

Mere end nogen sinde er det derfor indlysende, at måden at forøge et produkts værdi på for producenten er at dokumentere produktets historie og sjæl på en måde, der opfylder kundens behov for unikke oplevelser.

Ligesom Build-A-Bears skabere giver børnene en god oplevelse, så gælder det for virksomhedernes udviklere, designere og kommunikatører om at tage et ekstra kig på loftet blandt de gamle retro-modeller og rode lidt dybere i skuffen med anekdoter for at finde de gode historier og originale ideer, der er egnet til at vække følelser hos kunden. For alle har et produkt med en unik historie, der kan omsættes til sorte tal på bundlinjen.

I Væksthus Syddanmark vil vi gerne hjælpe virksomheder med at implementere denne tankegang i deres salgs- og produktionsstrategier.

Vi har derfor gjort oplevelsesøkonomien til tema for den fælles regionale V-dag i uge 48. Her sætter vi sammen med den lokale erhvervsservice fokus på nogle af de virksomheder, der har formået at gøre sig selv til en del af oplevelsesøkonomien - og ikke mindst de metoder, der har givet resultat.

Vi står naturligvis også til rådighed i hverdagen for de virksomheder, der ønsker at få hjælp og inspiration til det konkrete arbejde.

For selv om det lyder enkelt, så kalder skridtet ind i oplevelsesøkonomien også på en indsats, der kræver både mod og metoder.

Det gør den, fordi vi skal vænne os til tanken om, at det ikke længere er nok at være kloge på vores egne produkter.

Vi også skal kunne og ville sætte os endnu mere ind i vores kunders ønsker og behov for at give dem de oplevelser, der giver os en bedre økonomi.

I uge 48 sætter vi i samarbejde med de øvrige regionale Væksthuse, Erhvervs- og Byggestyrelsen, Dansk Erhvervsfremme og den lokale erhvervsservice fokus på iværksætteri og vækst. Dagene kaldes for V-dage. V som i vækst, viden og vejledning.

V-dage er født af en vision om, at Danmark i 2010 skal være blandt de lande, hvor der oprettes flest nye virksomheder, og at Danmark i 2015 skal være blandt de lande, der skaber flest vækstvirksomheder.

HENRIK JACOBSEN

Rughavevej 20, Odense M, er direktør, Væksthus Syddanmark

Find din indre bjørn frem

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce