Så er det blevet første skoledag for tusindvis af børn. De myldrer ind i klasselokalerne, ivrige efter at lære noget. Hvad børnene ikke ved, er at folkeskolen de seneste år har været en ideologisk slagmark, der har efterladt et splittet skolevæsen og en pædagogik, der stritter i alle retninger.

Op igennem 90'erne blev der foretaget mange gode decentrale forsøg med undervisningsmetode og læring. De færreste er dog blevet vurderet og siden implementeret nationalt på tilfredsstillende vis. Da VK-regeringen kom til, så den det som sit fremmeste mål at få "ryddet op" i den pædagogiske underskov. Det skulle være slut med rundkreds, lilla bleer og bongo-trommespil. Regeringen ønskede mere "faglighed".

Desværre så regeringen ikke, at der i den skønsomme uorden var sået mange gode initiativer til fremme af læringen. I stedet indføres nationale tests, der skulle måle elevernes faglighed, lærerne blev kritiseret skånselsløst, og der blev "fyret kanoner af".

Men der er ikke skyggen af bevis for, at nationale tests skulle fremme læring. Det ved lande som England og Norge, der har brugt dem i årevis. Kanonerne har ført til en snæver fagdebat, der kan være udmærket, men det er tvivlsomt, om det løfter det faglige niveau og fører til bedre læring og undervisning.

Blandt lærerne ser det sløjt ud. For fjerde år i træk er ansøgertallet til læreruddannelsen faldet. Årsagen skønnes at være den voldsomme kritik af folkeskolelærerne. Frafaldet blandt unge lærere er alarmerende. Også her spiller den negative tone en rolle sammen med indskrænkninger i metodefriheden og mangel på efteruddannelse.

Folkeskolen har hårdt brug for at komme på rette spor efter at have fået slemme knubs under regeringen. Først og fremmest skal der fokus på lærerne. Det er dem, der skaber skolen. Alle moderne, velfungerende organisationer ved, at det er medarbejderne, der gør forskellen. Det bliver nødvendigt at vende 180 grader rundt og give lærerne medvind samt de nødvendige redskaber til at skabe en folkeskole i verdensklasse.

Efteruddannelse skal indgå som en naturlig del af lærernes arbejde i langt højere grad end i dag, og lærerne skal have mulighed for at videreuddanne sig til fagkonsulenter indenfor eksempelvis naturfagsformidling, tosprogethed, konfliktløsning, international undervisning og læsetræning. Fagkonsulenterne skal fungere som lokale ressourcepersoner, der kan sprede best practice blandt skolerne. Kursen skal generelt ændres fra centralistisk styring til spredning af best practice.

Ministeriets fineste opgave skal være at finde de skoler og lærere, der har fundet innovative løsninger på skolens udfordringer, vurdere dem og sprede denne viden ud over landet. Folkeskolen er fyldt med dygtige lærere, professionel problemløsning og idéudvikling. En visionær folkeskolepolitik skal støtte og bruge disse muligheder i stedet for at kvæle folkeskolen i målemageri og centralistisk bureaukrati.

Merete Riisager, Ørnevej 4, 3.th., København NV, er cand.mag.pæd., folketingskandidat for Odense Radikale Venstre.