En god start i skolen


En god start i skolen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mange børn forbereder sig i disse dage til skolestart og deres første møde med folkeskolen. Første skoledag er en stor begivenhed for barn, forældre og lærere, og de indledende måneder har afgørende betydning for barnets videreuddannelsesforløb.

For de fleste børn vil det være problemfrit at glide fra børnehaven og ind i den nye skoleverden med nye udfordringer, nye lærere og nye kammerater. Desværre oplever mange børn dog overgangen fra børnehaven til skolen som uhyre vanskelig og nærmest et kulturchok. Resultatet bliver ganske hurtigt, at disse børn ikke får den nødvendige trivsel og glæde ved at lære, og at de dermed langt fra får det udbytte af undervisningen, som er både ønskeligt og muligt. Det er naturligvis ikke acceptabelt.

En væsentlig forudsætning for en god skolestart er tæt samarbejde mellem børnehave/dagtilbud og skole. Det indebærer som minimum, at der alle steder er gode muligheder for gensidige besøg. Børn og forældre skal besøge skolen inden skolestart sammen med børnehavepædagogen. Derudover bør børnehavens pædagoger og lærerne besøge hinanden gensidigt for at orientere sig i hinandens praksis, ligesom lærerne også bør aflægge mindst ét besøg hos de kommende skolebørn i deres børnehaver inden skolestart. Herudover bør det sikres, at børnehaven og skolen samordner de pædagogiske læreplaner, ligesom man kunne overveje at lave en slags "barnets bog" med dokumentation af erfaringer, kundskaber og færdigheder erhvervet i børnehaven, som formidles til skolen.

I mange kommuner har man taget problematikken omkring overgangen fra børnehave til skole meget alvorligt, og der er grund til at rose de skoler og institutioner, hvor man arbejder aktivt på at sikre alle børn en god og problemfri skolestart. Desværre er der stadig kommuner, hvor man ikke har et tilstrækkeligt tæt og effektivt samarbejde mellem institutionerne. De gode viljer er som oftest til stede, men det praktiske samarbejde fungerer ikke på grund af "tidsmæssige og organisatoriske problemer".

I Det Konservative Folkeparti vil vi fremover forpligte alle kommuner til at formulere kommunale retningslinjer for institutionernes samarbejde om børnenes overgang fra børnehave til skole. Ingen kommuner eller institutioner skal kunne "krybe udenom". Derudover ønsker vi, at der fra statens side skal gives mulighed for at iværksætte udviklingsarbejder med henblik på at finde nye modeller og organisatoriske former for samarbejdet mellem børnehave og skole og for afprøvning af nye ledelsesformer. Vi ønsker også at inddrage skolefritidsordningerne i dette udviklingsarbejde.

Forhåbentlig vil dette kunne bidrage til at indfri vores målsætning om, at alle børn skal have en god start i folkeskolen og opleve en sammenhængende indsats i deres samlede uddannelsesforløb - fra børnehave til skole samt mellem skolen og skolefritidsordningen.

Carina Christensen, Stribgårdvej 49, Middelfart, er MF (K), uddannelsesordfører, formand for Folketingets uddannelsesudvalg.

En god start i skolen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce