Byrådet i Odense har i sidste uge vedtaget at påbegynde de nødvendige renoveringer af byens folkeskoler. Det er naturligvis en god ide. Tidssvarende skoler og gode fysiske rammer er nødvendige for en folkeskole, der kan bryde den sociale arv og bibringe alle odenseanske børn den faglighed, der er nødvendig for at komme videre i uddannelsessystemet.

Men desværre ser det ud til, at renoveringerne er begyndt, uden at kommunen på forhånd har lagt en plan for, hvordan skolevæsnet i Odense skal udvikle sig fremover.

Det betyder, at vi risikerer at bruge millionbeløb til at renovere skoler, som vi måske var bedre tjent med helt at lukke, eller på at udvide faciliteterne på skoler, der fremover skal have status som fødeskoler, hvor eleverne kun skal gå frem til sjette klasse.

Odense har brug for en samlet plan for, hvordan byens skoler skal udvikle sig frem imod 2020. En plan, der tager hensyn til den demografiske udvikling og samtidig sikrer en ansvarlig og anstændig social og sproglig spredning på de enkelte folkeskoler. Fremover bør det enkelte barns muligheder for at gå videre i uddannelsessystemet nemlig ikke afhænge af, hvor i Odense barnets forældre tilfældigvis bor. Alle børn skal have lige muligheder, og det kræver, at vi tør nytænke den måde, vores skoler er placeret på.

I den forbindelse skal det bemærkes, at der i dag er langt flere friskoler end folkeskoler i Odense centrum. Bor man i centrum, er det derfor nærliggende at fravælge folkeskolen af rent geografiske årsager. For at rette op på denne ubalance og sikre et godt folkeskoletilbud, der spænder bredt både socialt og kulturelt, bør der derfor også oprettes en ny folkeskole i centrum.

En samlet plan for skoleområdet bør også indeholde planer for, hvordan vi fortsat kan styrke den sociale indsats i folkeskolen. Ved det seneste budgetforlig fik Odense Radikale Venstre indført en forsøgsordning, hvor nogle af kommunens socialrådgivere flytter en del af deres arbejdstid ud på udvalgte folkeskoler.

Denne ordning bør udvides for at give byens lærere direkte adgang til den viden og de kompetencer, som socialrådgivere besidder. Det vil give lærerne tid til det, de er bedst til, nemlig at undervise, og eleverne sikres hjælp fra en faggruppe, der er uddannet i at håndtere sociale problemstillinger.

Endelig bør en samlet skoleplan for Odense Kommune være med til at styrke de odenseanske folkeskolers faglige profil. Det bør være en kommunal målsætning, at alle folkeskolelærere har linjefag eller anden uddannelsesmæssig baggrund i de fag, de underviser i, og den faglige efteruddannelse skal opprioriteres.

Al specialundervisningen i Odense Kommune skal fremover varetages af lærere med uddannelse inden for området, og også her skal den nødvendige efteruddannelse prioriteres.

Samtidig vil vi give de enkelte skoler mulighed for at dyrke en bestemt profil som for eksempel idræt, it, musik eller lignende, indenfor rammerne af en almindelig folkeskole.

Der er nok at tage fat på, og fra Odense Radikale Venstres side vil vi gerne opfordre til et bredt samarbejde om at få lagt en plan for området.

Hvad venter vi egentlig på?

Susanne Ursula Larsen er politisk næstformand for Odense Radikale Venstre,
 
Rune Christiansen er folketingskandidat for Odense Radikale Venstre
  • fyens.dk