Det Fynske Dyrskue: Autentiske oplevelser hitter i en digital verden


Det Fynske Dyrskue: Autentiske oplevelser hitter i en digital verden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Torben Lyngsøe Povlsen - bestyrelsesformand, Det Fynske Dyrskue
Billede
Synspunkt. 

Autentiske oplevelser hitter i en digital verden. Det er erfaringen hos Det Fynske Dyrskue. Her kommer gæsterne for at klappe en ko, smage en nyopgravet kartoffel, høre lyden af en traktor og få en snak med landmanden. Efter mere end 130 år er det stadig den ægte vare, der trækker fynboerne til.

Skal vi tilbyde flere digitale oplevelser via mobil og tablet? Skal der være flere begivenheder med hotte kunstnere? Skal der være flere cool tilbud?

Som alle andre udbydere af oplevelser og events har vi - ledelsen bag Det Fynske Dyrskue - også spurgt os selv, om skuet er på rette spor. Vi har spurgt vores gæster, og her er svaret tydeligt: Det skal ikke være cool - det skal være ægte.

Sidste år gennemførte vi en rundspørge blandt fynboerne og spurgte blandt andet til, hvorfor de kommer på skuet, og her svarede langt størsteparten, at de kommer for at se dyrene og maskinerne.

De efterspørger ikke koncerter, digitale oplevelser eller andet, som de kan få mange andre steder. De vil tæt på landbruget og opleve den ægte vare, og ordene "folkelig" og "familiebegivenhed" går igen flere gange i undersøgelsen.

Og ægtheden og autenciteten - den finder de i høj grad på dyrskuet i Odense, som løber af stabelen i den kommende weekend - 9., 10. og 11. juni.

Hvor ellers har nutidens børnefamilier mulighed for at komme helt tæt på fødevarernes ophav - dyrene, grøntsagerne, kornet og høstmaskinerne? Hvor ellers har de mulighed for at opleve så mange danske landbrugsdyr samlet på ét sted og mulighed for at komme helt tæt på, klappe dyrene og få en snak med de landmænd, som har fragtet deres levebrød ind til byen?

Det har de på Det Fynske Dyrskue.

Vi oplever, at forældrene gerne vil vise deres børn, hvor maden kommer fra, og derfor lægger vi igen i år stor vægt på processen "fra jord til bord" og de gode kvalitetsfødevarer. For fire år siden åbnede Det Fynske Dyrskue et egentligt Fødevaremarked på dyrskuepladsen, og sidenhen er markedet vokset sig større og større.

Vi oplever en stigende interesse for fødevarer hos skuets gæster, som gerne vil vide, om den gulerod eller de ærter, de serverer for deres børn, er dyrket hos Jens Hansen på Sydfyn. De vil vide, hvad de putter i munden, og de vil tættere på processen.

Når børnene har set den gris, som frikadellefarsen kommer fra eller set, hvorfra mælken i virkeligheden kommer, inden den havner i en karton, så giver det anledning til nogle helt andre snakke rundt om spisebordet. Og det er netop dyrskuets styrke:

Her står landmanden med sit malkekvæg nærmest side om side med producenten af flødeis, leverandøren af tomatfrø står side om side med den danske ketchup-producent, og der er ikke langt fra grisen, der tøffer rundt, til krydderskinken på tallerkenen.

Og hvis det ikke er dyrene og råvarerne fra det fynske forrådskammer, som trækker folk til, så er det alt det andet. Der er noget for enhver smag: En imponerende maskinpark, boder med alt til familien, fritiden, boligen og haven, og passionerede børn, som på Børnedyrskuet viser deres kæledyr frem til beundring og bedømmelse.

Og det er ikke digitalt; det er ægte. Køerne brøler, hestene vrinsker og fårene bræger. Flagene blafrer, højttalerne gjalder, de store landbrugsmaskiner skinner, og duften er en ubestemmelig blanding af dyr, bøffer på grillen og velskænket fadøl.

Det er ikke en særlig kulisse, vi har skabt. Det er dansk landbrug tæt på, og det er efterspurgt. Det er derfor, at vi år efter år omdanner en 100.000 kvadratmeter stor græsmark midt i Odense centrum til et stykke levende dansk landbrug og en event, som byen og borgerne kan være stolt af.

Det Fynske Dyrskue: Autentiske oplevelser hitter i en digital verden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce