Debat: Det er ikke for sent - stop letbaneprojektet


Debat: Det er ikke for sent - stop letbaneprojektet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Manfred Federau, Langelinie 99, Odense M
Billede
Synspunkt. 

21. januar havde journalist Rune Blichfeldt et interview i avisen med Anders W. Berthelsen om busruter, der trues og som taber millioner af kunder. Det var rystende læsning.

Det samme var avisens rapporter over andre negative virkninger på infrastrukturen, som letbanebyggeriet medfører.

Det har affødt nogle reaktioner, men tilsyneladende ikke mange nok eller kraftige nok til at rokke ved den en gang vedtagne dagsorden: "Det bliver så godt, når letbanen er færdig." Underforstået at til den tid vil alle nok affinde sig med tingenes tilstand. Nøjagtigt som det var tilfældet med lukningen af TBT: Nu er der ingen, der mere beklager sig over den lidet professionelle måde, dette blev gennemført på.

Det tror da pokker, for hvad kan det nytte nu? Det er en slags catch 22: Den offentlige transport mister kunder. Det medfører nedlæggelse af ruter, som igen medfører passagertab, som igen vil medføre besparelser og/eller prisstigninger.

Selv Anders W. Berthelsen kan se det. Han siger: "Det er korrekt, man kunne have truffet nogle andre valg. Men så var det nogle andre, man havde fået ballade med. Så havde der været endnu længere bilkøer, end der er".

Man fristes til at spørge: Handler det virkeligt om at undgå ballade? Handler det ikke om at tænke sig om og skabe et system, der fungerer? Selv Berthelsen kan nu se, at letbanen vil få problemer med at løbe rundt. Han siger: "Jeg er ikke så nervøs for strækningen fra banegården ud til universitetet. Her vil folk stadig komme ind med toget og tage videre med letbanen. Det, jeg er bange for, er, at der er nogle unge ude i forstæderne, der har købt en bil, som vil blive ved med at bruge den, ogsåefter letbanen åbner."

Hvad er det for forstæder, der kan få glæde af letbanen? Bellinge? Korup?Agedrup? Stige? Dyrup? Næsby? Hvad der er værre er, at der er tæt befolkede bydele, der ikke får glæde af letbanen: Hunderupkvarteret, Skibhuskvarteret, Vollsmose, Dalum, Sanderum forblot at nævne nogle. Og tror Berthelsen virkelig, at folk fra f.eks. Korup vil tage bilen til Tarup og stige om til letbanen? Og mere alvorligt: Folk, der kommer med toget og skal videre til Uni eller OUH, hvorfor skal de ud på en tur over Albanigade, Nyborgvej og Ørbækvej? Det vil kunne klares med ca to km af den planlagte letbanestrækning, den mellem OUH/UNI og Hjallese station kombineret med de allerede eksisterende skinner herfra til centrum.

Dette ville have kunnet foregå helt uden at berøre andre dele af infrastrukturen. Det kræver ikke engang stationsbyggeri; alt er der i forvejen. Det er det valg, man skulle have truffet. Det er også det valg, man bør træffe nu.

Og nej, det er ikke for sent. Det er bare ærgerligt, at man allerede har brugt millioner af skattekroner på at forberede en ikke effektiv underskudsforretning, der tilmed vil påvirke både den offentlige og den individuelle transport i negativ retning. Dette vanvid vil fortsætte i mindst to år endnu, og udgifterne hertil kombineret med et sparet driftsunderskud på projektet vil rigeligt kunne finansiere og understøtte et billigt, fleksibelt og effektivt system bestående af lydløse, ikke-forurenende eldrevne busser.

Det er rigtigt, at fremtiden vil byde på væsentlige forandringer i valg af persontransportformer, men man lokker ikke folk over i den offentlige transport ved at nedlægge busruter og ved at hæve billetpriser. Der er ingen tvivl om at et kraftigt kommunalt tilskud til udvidelse af dækning og sænkning af priser vil være nødvendigt, hvis man vil have et system, der kan hvile i sig selv på længere sigt.

Hvis jeg sammen med min ægtefælle skulle bruge offentlig transport til vort ugentlige torvebesøg, ville det hver vej indebære en km til fods (hjemad med fyldte bæreposer), en rejsetid på ca. 45 minutter og en pris på 96 kroner - dog 64 kroner hvis jeg havde et rejsekort. Det er ikke tillokkende.

FS 17. januar: "Rådmand Jane Jegind mener, at det er nødvendigt, at borgmester Peter Rahbæk Juel kalder forligsparterne sammen og arbejder på en løsning."

Jeg mener, at løsningen ligger lige for: Stop projektet, inden der virkelig går Odense i den.

Debat: Det er ikke for sent - stop letbaneprojektet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce