Danmark drukner i biltrafik

Erik Martensen

Danmark drukner i biltrafik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det er utroligt, at en god, sikker og fleksibel kollektiv trafik stadig mangler den fornødne bevågenhed, efter at den er blevet nedprioriteret i årtier. Der holdes store konferencer og møder om fremtidens trafikmønster, om infrastruktur, der skal forbedres. Men hvad sker der helt konkret? Meget lidt.

Tog til tiden ta'r tid. På jernbanenettet er man i gang med at skifte spor ud inden for de næste seks år. Dertil kommer udskiftning af signaler, som først kan være afløst af nye om ti år.

Hidtil har man satset ensidigt på motorveje, der skærer gennem det ene naturskønne område efter det andet, kantet med en endeløs række af kedsommelige industribygninger. Motorveje, der bliver udvidet med flere spor med til- og frakørselsveje. Resultatet: Mere trafik. Skruen uden ende!

 

Imens er Danmark støt, men ikke roligt, ved at drukne i biltrafik.

Ifølge en rapport fra Danmarks Transport Forskning vil biltrafikken vokse mellem 70 og 90 procent frem til 2030.

Stigende kødannelser på motorveje og ved indfaldsvejene til de store byer burde få alarmklokkerne til at ringe.

Vi kan naturligvis ikke undvære bilen, men persontransporten må reduceres kraftigt, og der må flyttes meget mere godstransport til jernbanerne, og mere transport ad søvejen kan blive et vigtigt supplement til afviklingen af transport i et land, der er omgivet af vand til alle sider.

Man kan så håbe på, at ikke alle havnefronter bliver plastret til med silobygninger med kontorer og lejligheder med udsigt til vandet.

 

I de store byer, og dem er der efterhånden nogle flere af, vil roadpricing blive et nødvendigt skridt, der må tages for at nedsætte biltrafikken og CO2-udslip. Der er ingen vej tilbage. Erfaringer fra udlandet, blandt andet London og Stockholm, viser, at det betalingssystem har en meget effektiv virkning.

Men hvad med busserne? Denne vigtige del af den kollektive trafik har det ikke godt.

På fire år har 31 millioner passagerer forladt de kollektive busser, og trafikselskaberne  melder om, at 10 procent af busruterne skal skæres væk, fordi man mangler 300 millioner kroner.

Alene i Midtjylland vil halvdelen af busserne forsvinde. Det er en alvorlig udvikling, som især vil ramme mange små landsbysamfund, som i forvejen har svært ved overleve.

I Lemvig har man gjort det gratis at køre med bus. Det sparer en masse administrationsomkostninger, og er til glæde for især unge og ældre.

 

FynBus, der i dag står for den kollektive busdrift på Fyn, har malet busserne i en håbefuld grøn farve. Udadtil kan det se meget pænt og tilforladeligt ud. Men FynBus har åbenbart svært ved at leve op til kravet om en god og fleksibel bustransport til en overkommelig pris med service og et net af gode forbindelser.

Der nedlægges ruter og stoppesteder. Billetpriserne stiger. Pensionistrabatten bortfalder. Unge og ældre og andre, der gerne vil have lidt bilfri, lades i stikken.

 

Busdrift er kommunernes og regionernes ansvar, siger transportminister Carina Christensen (K), og vil ikke lade staten bidrage med flere penge for at få løst busselskabernes problemer.

På den baggrund er det grotesk, at den danske regering i et anfald af storhedsvanvid har indgået en aftale med den tyske regering om en Femernbro, et prestigeprojekt til over 30 milliarder kroner, hvor Danmark har forpligtet sig til at betale for landanlæg i forbindelse med broen.

Som om de penge ikke kunne bruges bedre til at give en saltvandsindsprøjtning herhjemme til den kollektive trafik og til udbedring af hullede gader og veje, et net af cykelstier i by og på land, sikre skoleveje og hjælp til færgeruter til og fra vore mange småøer.

Det er helt glemt i trafikdebatten!

erik martensen

Tidligere reklamechef, Musvågevej 58, Snestrup, Odense NV

Danmark drukner i biltrafik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce