For nogle år siden læste jeg i et tidsskrift om, hvor store arealer, der i Danmark er asfalteret. Det lød på, at hvis Danmarks "asfalt-areal" blev samlet på eet sted, kunne hele Fyn blive asfalteret!

Asfalt er som bekendt blå-sort, eller i hvert fald mørkt i farve. Når solen skinner, bliver bl.a. asfalt som bekendt varm. Det behøver ikke engang at være hedebølge, men i denne situation kan man tydeligt mærke, at solvarmen næsten "knalder" tilbage fra asfalten. Ja, selv om en tordenbyge lige har været her, tørrer asfalten så hurtigt, at det oven i købet damper.

Denne damp er næppe alene vanddamp, men også asfaltdamp, tjæredamp eller oliedamp fra køretøjers oliedrypperi.

Denne asfaltdamp og varme må givetvis ryge ud i rummet og bidrage til global opvarmning. Tænk på ovennævnte "asfalterede Fyn": Sikken en varmekanon. Og tænk på, hvor store asfaltarealer, der er på motorveje, parkeringspladser m.m. Alt sammen må det bidrage til global opvarmning i ind- og udland.

Asfalterede arealer er ikke alene om problemet. Hvad med sorte eller mørkfarvede hustage og mørke bygninger? Når man rydder sne på fortove og lignende kender vi jo situationen: Man har skrabet, så fortovet et sted er blottet. Får solen "kig" på det, fremmes optøningen meget. Altså, også om vinteren varmer solen asfalten - endda ikke så lidt.

En velberejst industrimand har på rejse i Sydamerika konstateret, at man der har mange veje med hvid asfalt. Det har måske også den fordel, at mange trafikanter derved bliver mere synlige og derved observeres hurtigere.

Jeg vil dog advare imod, at hvid vejbelægning især f.eks. felterne i fodgængerfelt i visse situationer let bliver meget glatte.

Afstribning på vejene må naturligvis have anden farve end den nuværende, f.eks. gul, eller rød, eventuelt selvlysende.

Jeg er klar over, at ændring af bestående asfaltfarve er en yderst kostbar foranstaltning, men fremtidige vejanlæg og bygninger kunne der måske blive klausul på.

Vejtræer i behørig afstand fra kørebanen - for at undgå påkørsel - kunne måske skygge for asfalten og dermed solen. Ikke løvtræer, men nåletræer, eller lignende, der ikke kaster efterårsløv og gør vejene glatte.

Træerne bør være opstammet, så der ikke er buskads, hvor folk med kriminelle hensigter - måske overfald - kan skjule sig.

Træerne behøver ikke at stå der længere, end til der er hvid vejbane på stedet - altså midlertidigt, så der er "økonomisk ventetid", til man ad åre har løst problemet. Så er der fra vejen igen fri udsigt til landskabet.

Selv har jeg ikke hverken indsigt eller format til at gå videre i sagen, men jeg tillader mig at opfordre kompetente, professionelle folk inden for viden om vejbelægning, fysik, teknik, kemi, eller lignende til at overveje sagen.

carl lund

Ansgargade 9, 2. th., Odense C