Af: Helle Kastrupsen , hekas@faa.dk

Læserbrev: Som hyppig besøgende i Svendborg tillader jeg mig at gå ind i den evindelige debat om byens torv.

Hvis man kan håbe på, at byrådet fastholder den netop trufne beslutning om at gøre torvet bilfri, så kommer den mislykkede placering af Niels Hansen Jacobsens havfruespringvand til at være endnu mere iøjnespringende, end den allerede er på det nuværende torv med biler.

Derfor læste jeg med stor begejstring i Fyns Amts Avis den 3. februar om Bjarne Bekkers initiativ for at få springvandet tilbage til dets oprindelige plads, hvor det stod 1929-56. Nemlig midt på torvet i en ordentlig kumme, der lever op til springvandets dimensioner.

Niels Hansen Jacobsen (1861-1941) var en dybt original kunstner, hvad enhver kan overbevise sig om ved et besøg i hans hjemby på det spændende Vejen Kunstmuseum, som er bygget op om denne specielle billedhugger og keramiker. Vejen har taget ham til sig, gjort ham til æresborger, og bruger hans storslåede springvand med "Trold, der vejrer kristenblod" som en vigtig del af byens image.

Det passer storartet i det blidere og smukkere Svendborg, at det er et havfruespringvand, byen har, og ikke den aggressive trold man kan møde både i Vejen og foran Jesuskirken i Valby. Men Svendborg bør følge Vejens eksempel og tage Niels Hansen Jacobsens kunstværk til sig: Giv det nu en central placering på det torv, som byens liv kan stråle ud fra, når man får gjort torvet til et centrum i stedet for en halvhjertet parkeringsplads.