Salmesang giver fællesskab

Elever fra skoler i Svendborg var onsdag med i salmesangsprojektet, som i år foregik flere steder. På Forsorgsmusseet synger elever fra 5. a og 5. b på Skaarup Skole salmen 'Gud ske tak og lov' til lyden af harmonika. Foto: Katrine Becher Damkjær

Salmesang giver fællesskab

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Over 500 skoleelever blev onsdag introduceret til fællesskab gennem salmesang i Vor Frue Kirke i Svendborg som en del af det årligt tilbagevendende salmesangsprojekt.

Svendborg: Liv og lys står der på det orange sanghæfte, der er placeret på de sorte kirkebænke i Vor Frue Kirke. I sanghæftet er fire morgensalmer, som fjerde- og femte klasser fra skoler i Svendborg-området er samlet for at synge. Det gør de, fordi de har valgt at deltage i Salmesangsprojektet.

Salmesangprojektet er en årlig tilbagevendende begivenhed, der har eksisteret siden 2001, som går ud på at fremme samarbejde mellem skole og kirke. En af de skoler, som er med i projektet, er Ørkildskolen afdeling Byen, hvor Asta Lyder Hansen går i fjerde klasse. En af de ting, som hun har lært ved projektet, er, at solen havde stor betydning i gamle dage, men hun har også lært noget andet.

- Jeg har også lært, at man ikke altid behøver at kunne lide det samme. Nogle kan lide ældre salmer, nogle kan lide nyere, bare man er fælles om det, siger Asta Lyder Hansen.

Fakta
Salmesangsprojektet blev til i år 2001.Deltagerne i projektet er skoleklasser på 4. og 5. klassetrin fra skoler i Svendborg og omegn.

Eleverne har skullet øve fire morgensalmer, inden de skulle opføre dem i Vor Frue Kirke.

I år har eleverne besøgte i år både Forsorgsmuseet og Sct. Nicolai Kirke før fællessangen i Vor Frue Kirke.

Temaet i år var "Morgensalmer - Liv og lys".

De fire salmer, som eleverne skulle synge, var: "I østen stiger solen op", "Morgenstund har guld i mund", "Solen begynder at gløde" og "Gud ske tak og lov".
På Forsorgsmuseet skal eleverne i fjerde og femte klasse lære om, hvordan livet på børnehjemmet var, inden de skal videre til næste stop, hvor de skal synge salmer. Foto: Katrine Becher Damkjær
På Forsorgsmuseet skal eleverne i fjerde og femte klasse lære om, hvordan livet på børnehjemmet var, inden de skal videre til næste stop, hvor de skal synge salmer. Foto: Katrine Becher Damkjær

Pop eller salmer

Kirkerummet er fyldt op af elevernes stemmer, der sammen synger 'I østen stiger solen op, den spreder guld på sky'. I det samme stemmerne flyder i kor, begynder præsten Per Aas Christensen at smile og går ned ad altergangen i sin sorte præstekjole og synger højlydt med på salmen.

Asta Lyder Hansen er vant til at lytte til popmusik med musikeren Ed Sheeran. Hendes klassekammerat August Kang Eskildsen lytter mest til dansk musik. De synes begge, at tempoet i salmerne er lidt anderledes.

- Jeg synes, de er lidt langsomme, jeg går normalt ikke i kirke, så jeg synger normalt ikke sådan noget, siger August Kang Eskildsen.

Asta Lyder Hansen synes lidt det samme.

- De er lidt langsomme og mangler lidt gang i den, siger hun.

- Vores klokker er flere hundrede år gamle, og en af dem vejer over to ton, fortæller Povl Christian Balslev til eleverne fra Skaarup Skole.  Foto: Katrine Becher Damkjær
- Vores klokker er flere hundrede år gamle, og en af dem vejer over to ton, fortæller Povl Christian Balslev til eleverne fra Skaarup Skole. Foto: Katrine Becher Damkjær

Sol og børnehjem

Årets tema i salmesangsprojektet er Morgensalmer - Liv og lys. Udover salmesang er eleverne også blevet introduceret til liv og lys i løbet af dagen. Forinden fællessangen i kirken har eleverne blandt andet været på Forsorgsmuseet og hørt om livet på børnehjemmet. Med salmesangsprojektet har eleverne også skulle sende en såkaldt selfie - det at tage et billede af sig selv - med solopgang som baggrund ind til projektet, hvor de kunne vinde en kage til deres klasse.

Sognepræst Torben Poulsen fortæller, at de har lavet undervisningsmateriale til skolerne, for at give lærerne en mulighed for at introducere salmerne i skolen, og at de gerne vil have at eleverne bidrager med noget til salmesangsprojektet og der var nemt at inkludere selfierne.

- Folk lærer jo noget ved, at de er blevet interesseret i sagen, siger Torben Poulsen.

Den sidste salme på bladet i hæftet bliver sunget. Det er en ny salme kaldet 'Solen begynder at gløde'. Stemningen ændrer sig i kirken, da eleverne begynder at synge denne sang. Melodien lyder glad, som en Disney sang. Og den nye salme kan Asta Lyder Hansen godt lide.

- Den er rigtig god, lidt bedre end de andre.

I våbenhuset i Vor Frue Kirke står Povl Christian Balslev og forklarer eleverne om, hvordan klokkerne bliver brugt inden gudstjeneste, til begravelse og til fest. Foto: Katrine Becher Damkjær
I våbenhuset i Vor Frue Kirke står Povl Christian Balslev og forklarer eleverne om, hvordan klokkerne bliver brugt inden gudstjeneste, til begravelse og til fest. Foto: Katrine Becher Damkjær

Salmesang giver fællesskab

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce