Seks kunstnere udstiller i mørke på udstillingen "Nordlys" på SAK i Svendborg.

Kunst: December er mørketid. Et blødt omfavnende mørke, hvor de mindste glimt af lys får desto mere opmærksomhed og bliver ren magi. Som i udstillingen "Nordlys" på SAK, hvor keramiker Ulla Sonne har inviteret fem andre kunstnere til at præsentere deres værker. I mørke.

- De andre kunstnere har hadet mig, griner Ulla Sonne, mens hendes mand, Sten Georg, der egentlig er fotograf, har knoklet med loddekolbe og krokodillenæb for at få lys-sensorer og små dioder til at virke.

Selv har Ulla Sonne arbejdet med sin keramik gennem det seneste år. Lige siden hun af SAK blev opfordret til at kuratere en udstilling, har hun eksperimenteret med porcelæn, brændt i brændefyret ovn på  det internationale keramiske center Guldagergård ved Skælskør. Former og farver henter hun inspiration til, når hun dykker.

For i havets dyb finder hun eksistenser som blandt andet argonauter og fungia-koraller, der - omsat til porcelæns-leret og brændt i en ovn, som konstant holdes ved brænde et døgn igennem - fremstår som skulpturelle objekter. Med en særlig struktur og gennemskinnelighed opleves de magiske, når lyset sporadisk skinner igennem.

Men første idé til en udstilling i mørklagte lokaler fik hun i sit sommerhus, hvor den sorte nattehimmel giver stjernerne ekstra stråleglans.

- Uden lys eksisterer ingen grænser, siger Ulla Sonne og tilføjer, at det er lyset, der definerer et rum. I mørke strækker det sig derimod uendeligt.

Men mens mørket for nogle kan virke begrænsende, giver det også helt andre muligheder for fortællende skygger eller for at sætte fokus på detaljer. Som i Ulla Sonnes installation af flagermus og flyvende hunde, der multipliceres i skyggerne på loft og væg. 

Mumier af tang

 - Vi har arbejdet omvendt. Normalt vil en udstilling opleves udefra og ind. Vi prøver at vise vore værker indefra og ud, siger hun om sine og de øvrige fem kunstneres bidrag.

Både de udstillende kunstnere og publikum mødes derfor inden udstillingen af skiltet: "Nu forlader du din komfortzone". "Døren" ind til mørket er en port, fotograferet af Sten Georg på én af parrets rejser til Oman.   

Rikke Lunnemann, Svendborg, guldsmed og smykkekunstner, har absolut oplevet, hvordan hun har forladt sin komfortzone og har bandet over de særlige forhindringer, hun har mødt ved at udstille sine smykker i et dukkehus midt i et stort, mørkelagt udstillingslokale. For én ting er at være fingersnild, når det gælder guldsmedearbejdet - et andet er at skulle opfinde metoder til at vise smykker, uden at effekten af det grænseløse dunkle går tabt.

På førstesalen udstiller glasmageren Karen Lise Krabbe, der, som Ulla Sonne bemærker, virkelig har taget imod en udfordring og kastet sig ud i eksperimenter. Til "Nordlys"-udstillingen bidrager hun med mumier. Af tang. 

Med det sparsomme indbyggede lys viser tangen sig at have mange farver, som ville være usynlige i almindeligt gallerilys, mens objekter af glas supplerer med en stemning af fund fra havets dyb. Desuden viser keramiker Anne Bannick sine værker, der blandt andet bygger på en japansk fortælling om en frø, hvorfor hun har værker, der er inspireret af frøens ægge-strenge. Dorthe Merete Lykke Jensen bidrager med store, strikkede skulpturer og Karen-Lisbeth Rasmussen med keramisk opbyggede væg-skitser, klar til at blive genopført i mursten 1:1. 

  • Af: