Værfter på Fyn og Ærø i hård kamp: Dokkerne skal fyldes

Den næsten 100 meter lange m/s Ingvild fra Norge fylder godt i den store flydedok hos Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Værfter på Fyn og Ærø i hård kamp: Dokkerne skal fyldes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg har haft et par større, norske skibe i de seneste uger. Nu regnes der på tilbud om farveændring af færger fra Spodsbjerg og Bøjden.

Med omkring 40 års erfaring i værftsbranchen har Poul Sækmose fra Marstal et betydeligt netværk at trække på.

Sales manageren fra Petersen & Sørensen Motorværksted er da også et kendt ansigt i mange rederikontorer i navnlig Norden og Tyskland. Poul Sækmose har i kølvandet hevet talrige ordrer hjem til flydedokken i Marstal og i dag til dokkerne på Frederiksøen i Svendborg.

I de seneste uger har et par norske skibe fyldt det meste af længden i Svendborg-værftets store dok. Først den knap 100 meter lange, Gibraltar-flagede bulker m/s Aasli fra det norske rederi Aasen Shipping og i disse dage den lignende, norsk-flagede m/s Ingvild opereret af norske Myklebusthaug Management.

Ingvild er en moden dame. Hun er bygget hos Sietas i Hamborg i 1977.

I Svendborg har Ingvild fået skiftet en stålplade under vandlinjen og er blevet malet i bund og på skibssider.

- Skibene er vokset meget i mine år i branchen. I firserne dokkede vi coastere, der kunne laste omkring 500 tons. De findes nærmest ikke mere. Denne her laster vel ti gange så meget, siger Poul Sækmose, mens han viser Koøjet rundt om det tørlagte skib.

I farten får Poul Sækmose også funderet over, at besætningen på den norske bulker ikke er meget større end, hvad den var på en lille coaster.

Hos Petersen & Sørensen er næste programlagte dokning en tanker. Den kommer op senere i denne måned.

- Kampen om ordrerne er hård. Vores nærmeste konkurrenter er Søby og Assens, siger Poul Sækmose.

Set længere frem, kan der komme færger i ordrebogen. På flere værfter - bl. a. i Svendborg - regner de på tilbud på farveændring af Molslinjens færger Frigg Sydfyen og Fynshav fra Als-ruten samt tvillingfærgerne Langeland og Lolland på Spodsbjerg-Tårs.

Molslinjen har tidligere til Koøjet oplyst, at færgerne fra Langeland skal farveskifte i foråret. For Als-færgerne er design-forvandlingen fra sort til grå/hvid planlagt til efteråret 2020.

Petersen & Sørensen Motorværksteds sales manager Poul Sækmose, Marstal: - Kampen om ordrerne er hård. Vores nærmeste konkurrenter ligger i Søby og Assens. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Petersen & Sørensen Motorværksteds sales manager Poul Sækmose, Marstal: - Kampen om ordrerne er hård. Vores nærmeste konkurrenter ligger i Søby og Assens. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Bulkeren Ingvild fra Norge nymales i bunden og på skibsiderne. Til malerarbejdet indhyrer Petersen & Sørensen Motorværksted en underleverandør. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Bulkeren Ingvild fra Norge nymales i bunden og på skibsiderne. Til malerarbejdet indhyrer Petersen & Sørensen Motorværksted en underleverandør. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den 1977-byggede Ingvild har gennem årene haft flere navne. Fra 1988-1994 sejlede den under tysk flag  med navnene Maersk Turbo og senere Maersk Euro Decimo som containerfeeder chartret af  Mærsk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den 1977-byggede Ingvild har gennem årene haft flere navne. Fra 1988-1994 sejlede den under tysk flag med navnene Maersk Turbo og senere Maersk Euro Decimo som containerfeeder chartret af Mærsk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Ingvild er sensommerens anden af to nogenlunde ens, norsk-ejede fragtskibe inddokket hos Petersen & Sørensen Motorværksted. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Ingvild er sensommerens anden af to nogenlunde ens, norsk-ejede fragtskibe inddokket hos Petersen & Sørensen Motorværksted. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
På denne plads i bunden af m/s Ingvild sad en stålplade, der trængte til udskiftning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
På denne plads i bunden af m/s Ingvild sad en stålplade, der trængte til udskiftning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Det meste af bunden og siderne på m/s Ingvild var allerede nymalet, da Koøjet besøgte Petersen & Sørensen-dokken torsdag sidst på eftermiddagen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Det meste af bunden og siderne på m/s Ingvild var allerede nymalet, da Koøjet besøgte Petersen & Sørensen-dokken torsdag sidst på eftermiddagen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Bulben får en omgang rød, begroningshæmmende maling. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Bulben får en omgang rød, begroningshæmmende maling. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Værfter på Fyn og Ærø i hård kamp: Dokkerne skal fyldes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce