Sydfyenske er en del af historien

Den Svendborg Skibsværft-byggede m/f Frigg Sydfyen er stadig hjemskrevet i Spodsbjerg og trækker dermed - sammen med sit eftenavn - synlige linjer tilbage til Sydfyenske Dampskibsselskab. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Sydfyenske er en del af historien

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Danske Færger, der i år flytter hovedsædet til Svendborg, bærer noget af det gamle, lokale dampskibsselskab i sig.

Den kommende Svendborg-indflytter, Danske Færger, rummer mere historie om indenrigsfærge-fart end noget andet eksisterende rederi kan fremvise. I en del af koncernens historie indgår Sydfyenske Dampskibsselskab med tidligere hovedkontor på Jessens Mole i Svendborg. I sin storhedstid var Sydfyenske kongen af færgefart i og omkring Øhavet. Rederiet eksisterede som sydfynsk funderet fra dampskibsfartens ungdom i 1875 og indtil en ikke-lokal rigmand i første halvdel af 1990'erne kunne sætte sig på aktiemajoriteten. Han ændrede senere selskabskonstruktionen og solgte i 1996 rederiets eneste færgerute, Spodsbjerg-Taars, til DSB Rederi, der senere indgik i Scandlines.

Fra 2011: Danske Færger

For ti år siden nærmede fusionsbølger og handel med færgeruter sig det, der i dag kendes som Danske Færger. Den givtige færgerute mellem Langeland og Lolland plus ruten fra Fyn til Als og Fanø-overfarten havde på det tidspunkt selskabsnavnet Scandlines Sydfynske. Alle tre ruter blev fra årsskiftet 2008 overtaget af Clipper Group. Dette rederi-foretagende havde også tætte bånd til Nordic Ferry Services og Bornholmstrafikken. Fra januar 2011 blev det hele samlet under en hat. Nyt navn: Danske Færger.

Sydfynske ruter opgraderet

Siden foreningen i Danske Færger har begge koncernens sydfynske ruter fået en kraftig opgradering af færgemateriellet.

Spodsbjerg-Tårs markedsført som LangelandsFærgen fik to nybyggede færger for fem år siden til afløsning af de godt 30 år gamle og kun omkring halvt så store, Svendborg-byggede Odin Sydfyen og Frigg Sydfyen.

Løftet af kapacitet og færge-standard har ført til rekordhøje og stadig stigende overfartstal for ruten. De tysk-nybyggede søsterfærger Langeland og Lolland har vist sig meget stabile og sejler i rigtig timedrift fra tidlig morgen og til sen aften.

Som en del af Storebælts-aftalen får den koncessionerede rute et årligt statstilskud på omkring 33 mio. kroner.

Aner til Sydfyenske stadig synlige

For tre år siden fik Danske Færgers anden sydfynske rute, Bøjden-Fynshav, et kraftigt løft. Efter år med ry for at være ruten med ældre, tiloversblevet materiel fra andre overfarter, indsatte Danske Færger m/f Fynshav. Inden driften på forbindelsen Alsfærgen, blev den tidligere Samsø-færge omfattende renoveret hos Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg. Under værftsophold og i højsæson indsættes supplerende den 34-årige Frigg Sydfyen. Med denne færges efternavn og stadig påmalet oprindelig hjemhavn Spodsbjerg udstiller den som rederiets eneste færge anerne tilbage til en af grundstenene, Sydfyenske Dampskibsselskab.

Sydfyenske er en del af historien

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce