SØSIDEN

Danske Færger, der i år flytter hovedsædet til Svendborg, bærer noget af det gamle, lokale dampskibsselskab i sig.

Den kommende Svendborg-indflytter, Danske Færger, rummer mere historie om indenrigsfærge-fart end noget andet eksisterende rederi kan fremvise. I en del af koncernens historie indgår Sydfyenske Dampskibsselskab med tidligere hovedkontor på Jessens Mole i Svendborg. I sin storhedstid var Sydfyenske kongen af færgefart i og omkring Øhavet. Rederiet eksisterede som sydfynsk funderet fra dampskibsfartens ungdom i 1875 og indtil en ikke-lokal rigmand i første halvdel af 1990'erne kunne sætte sig på aktiemajoriteten. Han ændrede senere selskabskonstruktionen og solgte i 1996 rederiets eneste færgerute, Spodsbjerg-Taars, til DSB Rederi, der senere indgik i Scandlines.

Fra 2011: Danske Færger

For ti år siden nærmede fusionsbølger og handel med færgeruter sig det, der i dag kendes som Danske Færger. Den givtige færgerute mellem Langeland og Lolland plus ruten fra Fyn til Als og Fanø-overfarten havde på det tidspunkt selskabsnavnet Scandlines Sydfynske. Alle tre ruter blev fra årsskiftet 2008 overtaget af Clipper Group. Dette rederi-foretagende havde også tætte bånd til Nordic Ferry Services og Bornholmstrafikken. Fra januar 2011 blev det hele samlet under en hat. Nyt navn: Danske Færger.

Sydfynske ruter opgraderet

Siden foreningen i Danske Færger har begge koncernens sydfynske ruter fået en kraftig opgradering af færgemateriellet.

Spodsbjerg-Tårs markedsført som LangelandsFærgen fik to nybyggede færger for fem år siden til afløsning af de godt 30 år gamle og kun omkring halvt så store, Svendborg-byggede Odin Sydfyen og Frigg Sydfyen.

Løftet af kapacitet og færge-standard har ført til rekordhøje og stadig stigende overfartstal for ruten. De tysk-nybyggede søsterfærger Langeland og Lolland har vist sig meget stabile og sejler i rigtig timedrift fra tidlig morgen og til sen aften.

Som en del af Storebælts-aftalen får den koncessionerede rute et årligt statstilskud på omkring 33 mio. kroner.

Aner til Sydfyenske stadig synlige

For tre år siden fik Danske Færgers anden sydfynske rute, Bøjden-Fynshav, et kraftigt løft. Efter år med ry for at være ruten med ældre, tiloversblevet materiel fra andre overfarter, indsatte Danske Færger m/f Fynshav. Inden driften på forbindelsen Alsfærgen, blev den tidligere Samsø-færge omfattende renoveret hos Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg. Under værftsophold og i højsæson indsættes supplerende den 34-årige Frigg Sydfyen. Med denne færges efternavn og stadig påmalet oprindelig hjemhavn Spodsbjerg udstiller den som rederiets eneste færge anerne tilbage til en af grundstenene, Sydfyenske Dampskibsselskab.

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør og reporter på Fyns Amts Avis’ og FAA.dk’s Søsiden og Koøjet. Tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også fra nationalt og internationalt farvand. Faglært journalist i 1973. Siden 1976 ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef i 25 år. Ansvarsområder: Bl. a. redigering, design, redaktionel teknik og avisplanlægning. Debatredaktør 2012-2016. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger".

Mere om emnet

Se alle
Danske Færger på vej: Snart Sydfyns største rederi

Danske Færger på vej: Snart Sydfyns største rederi

FAKTA: Danske Færger med Dannebrogs-bølger på skorstenen

FAKTA: Danske Færger med Dannebrogs-bølger på skorstenen