Stor billedserie: Kig om bord på verdens eneste oceanliner

Den stilfulde, symmetriske Grand Lobby. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Stor billedserie: Kig om bord på verdens eneste oceanliner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Queen Mary 2 fra Cunard er unik i global søfart, og den trækker tydelige linjer tilbage til Atlant-sejladsens storhedstid.

Cunard-rederiets Queen Mary 2 er verdens eneste sejlende ocean-liner og verdens største skib bygget til passagertransport. Om bord trækker den tydelige linjer tilbage til Atlant-sejladsens storhedstid. FAA.dks Søsiden sejlede med Hamborg-Southampton-New York. Se alle billederne her.

Fra den fornemt dekorerede Grand Lobby på Queen Mary 2. Linjerne tilbage til fortidens Atlant-dampere er tydelige.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Fra den fornemt dekorerede Grand Lobby på Queen Mary 2. Linjerne tilbage til fortidens Atlant-dampere er tydelige. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Royal Court Theatre med plads til 1100 tilskuere byder hver aften på forestillinger med musik, sang og opvisning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Royal Court Theatre med plads til 1100 tilskuere byder hver aften på forestillinger med musik, sang og opvisning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
I følge et skilt om bord sker det, at propel-systemets reserveblade på fordækket bliver forvekslet med skulpturer. Men dekorative er de. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
I følge et skilt om bord sker det, at propel-systemets reserveblade på fordækket bliver forvekslet med skulpturer. Men dekorative er de. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Queen Mary 2s hundekennel agterude har egen hundekok og uniformeret hundelufter. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Queen Mary 2s hundekennel agterude har egen hundekok og uniformeret hundelufter. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Kings Court-buffetten har åben 24 timer i døgnet. Ved Britannia-resturantens galla-aftener er den et alternativ uden regler for påklædning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Kings Court-buffetten har åben 24 timer i døgnet. Ved Britannia-resturantens galla-aftener er den et alternativ uden regler for påklædning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Selvfølgelig er der en skibsklokke om bord på Queen Mary 2. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Selvfølgelig er der en skibsklokke om bord på Queen Mary 2. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Ligesom på de gamle Atlant-dampere er der på Queen Mary 2s centrale gange opsat kunstfærdige vægdekorationer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Ligesom på de gamle Atlant-dampere er der på Queen Mary 2s centrale gange opsat kunstfærdige vægdekorationer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Den maritime bar Commodore Club med bl. a. en skibsmodel over alle flaskerne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Den maritime bar Commodore Club med bl. a. en skibsmodel over alle flaskerne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Overalt i gange og på trapper hænger kort, så man kan finde rundt på det over 300 meter lange skibs 13 passager-dæk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Overalt i gange og på trapper hænger kort, så man kan finde rundt på det over 300 meter lange skibs 13 passager-dæk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Queen Mary 2 er fyldt med flotte detaljer i klassisk, transatlantisk damper-stil. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Queen Mary 2 er fyldt med flotte detaljer i klassisk, transatlantisk damper-stil. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
De gennemgående gangarealer på dæk 2 forbinder bl. a. Britannia-restauranten, den store lobby, butikkerne og de to teater-sale, Royal Court og Illuminations. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
De gennemgående gangarealer på dæk 2 forbinder bl. a. Britannia-restauranten, den store lobby, butikkerne og de to teater-sale, Royal Court og Illuminations. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Queen Mary 2 - også med champagne-bar. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Queen Mary 2 - også med champagne-bar. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Klassisk stil fra de gamle Atlant-dampere er fællesnævner for indretningen mange steder om bord på Queen Mary 2. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Klassisk stil fra de gamle Atlant-dampere er fællesnævner for indretningen mange steder om bord på Queen Mary 2. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Fra egen kahyt kan passagererne følge skibets navigation på tv-skærmen. Her nærmer vi os New York klokken lidt i fire om morgenen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Fra egen kahyt kan passagererne følge skibets navigation på tv-skærmen. Her nærmer vi os New York klokken lidt i fire om morgenen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Velbekomme til morgenmad, frokost eller dinner i Britannia. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Velbekomme til morgenmad, frokost eller dinner i Britannia. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Fornemt. Forhallen til en af gangene med suiter. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Fornemt. Forhallen til en af gangene med suiter. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
I den maritime væg-dekoration i Britannia indgår bl. a. Brooklyn Bridge og Queen Mary 2s forgænger med (næsten) samme navn.  Queen Mary sejlede transatlantisk fra 1936-1967. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
I den maritime væg-dekoration i Britannia indgår bl. a. Brooklyn Bridge og Queen Mary 2s forgænger med (næsten) samme navn. Queen Mary sejlede transatlantisk fra 1936-1967. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
På Queen Mary 2 ses også denne flotte model af skibet fra før påbygningen af flere kahytter på dæk 13 i 2016. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
På Queen Mary 2 ses også denne flotte model af skibet fra før påbygningen af flere kahytter på dæk 13 i 2016. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
De mange farverige tæpper om bord er designet specielt til Queen Mary 2. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
De mange farverige tæpper om bord er designet specielt til Queen Mary 2. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Denne maritime entre fører ind til diskoteket og natklubben G32. Navnet er Queen Mary 2s byggenummer fra det franske værft.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Denne maritime entre fører ind til diskoteket og natklubben G32. Navnet er Queen Mary 2s byggenummer fra det franske værft. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Queens Room er balsal med plads til et bigband på scenen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Queens Room er balsal med plads til et bigband på scenen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Det stilfulde bibliotek om bord siges at være verdens største på et skib. I tilknytning ligger en boghandel. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Det stilfulde bibliotek om bord siges at være verdens største på et skib. I tilknytning ligger en boghandel. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Illuminations-salens kunstfærdige indgangs-parti. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Illuminations-salens kunstfærdige indgangs-parti. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Receptionen om bord hedder
Receptionen om bord hedder "Pursers Office" og er placeret centralt i Grand Lobby. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Stilfuldt. Tallerkener og andet service om bord bærer rederiets logo og stafferinger i guld. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Stilfuldt. Tallerkener og andet service om bord bærer rederiets logo og stafferinger i guld. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
I dagtimerne benyttes Royal Court Theatre til bl. a. foredrag. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
I dagtimerne benyttes Royal Court Theatre til bl. a. foredrag. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Det ligner træ, men det er brandssikkert materiale, fortalte Queen Mary 2s designer Stephen Payne i et interview med Søsiden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Det ligner træ, men det er brandssikkert materiale, fortalte Queen Mary 2s designer Stephen Payne i et interview med Søsiden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
De godt 1300 pladser i Britannia-restauranten fordeler sig på tre plan over to dæk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
De godt 1300 pladser i Britannia-restauranten fordeler sig på tre plan over to dæk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Skibets gudmoder har hævet den stive overlæbe og smiler glad fra et maleri i Grand Lobby. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Skibets gudmoder har hævet den stive overlæbe og smiler glad fra et maleri i Grand Lobby. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Om bord hænger dette billede af Cunard-rederiets Mauretania bygget i 1906. Den var datidens største passagerskib - indtil Olympic og søsterskibet Titanic blev bygget fem-seks år senere. Mauretania holdt Atlantens Blå Bånd i tyve år. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Om bord hænger dette billede af Cunard-rederiets Mauretania bygget i 1906. Den var datidens største passagerskib - indtil Olympic og søsterskibet Titanic blev bygget fem-seks år senere. Mauretania holdt Atlantens Blå Bånd i tyve år. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Gange og trapper om bord er en informativ guldgrube for transatlantisk maritim-historie. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Gange og trapper om bord er en informativ guldgrube for transatlantisk maritim-historie. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Fra buffet-restaurantens populære karnapper er der kik til dæk 7  og Atlanterhavet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Fra buffet-restaurantens populære karnapper er der kik til dæk 7 og Atlanterhavet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Læserum og bogudlån på Queen Mary 2. Det ligner ikke et dansk folkebibliotek. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Læserum og bogudlån på Queen Mary 2. Det ligner ikke et dansk folkebibliotek. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Grand Lobby midtskibs på dæk 2 og 3 er den centrale
Grand Lobby midtskibs på dæk 2 og 3 er den centrale "rundkørsel" om bord. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Frokosten kan indtages i denne buffet-restaurant til tonerne af et ottemands jazzband. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Frokosten kan indtages i denne buffet-restaurant til tonerne af et ottemands jazzband. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Britannia - Queen Mary2s hovedrestaurant. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Britannia - Queen Mary2s hovedrestaurant. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Stilen holder hele vejen om bord - også på de talrige trappegange. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Stilen holder hele vejen om bord - også på de talrige trappegange. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Hvidklædte tjenere står klar med menukort i Britannia morgen, middag og aften. Alle måltider her indgår i billet-prisen. Drikkevarer med alkohol betales særskilt. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Hvidklædte tjenere står klar med menukort i Britannia morgen, middag og aften. Alle måltider her indgår i billet-prisen. Drikkevarer med alkohol betales særskilt. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Atlantershavs-kik fra buffet-restauranten Kings Courts karnapper. Alle måltider i den 24 timers åbne buffet er inkluderet i billetprisen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Atlantershavs-kik fra buffet-restauranten Kings Courts karnapper. Alle måltider i den 24 timers åbne buffet er inkluderet i billetprisen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Fra butiks-arkaden med mange fristelser i den dyre ende. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Fra butiks-arkaden med mange fristelser i den dyre ende. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Et af de mange originale tæpper om bord. Her ved Godiva-cafeen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Et af de mange originale tæpper om bord. Her ved Godiva-cafeen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Queens Room er også stedet, hvor kaptajnen tager imod til galla-aften med champagne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Queens Room er også stedet, hvor kaptajnen tager imod til galla-aften med champagne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
De fleste af de 13 passager-dæk optages af lange gange med døre til kahytter. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
De fleste af de 13 passager-dæk optages af lange gange med døre til kahytter. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Klassisk, maritim stil - også på båddækket. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Klassisk, maritim stil - også på båddækket. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Taget over det øverste soldæks pool kan skydes til side, når vejret tilllader det. Da Søsiden tog billedet, var der tropisk varmt derinde. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Taget over det øverste soldæks pool kan skydes til side, når vejret tilllader det. Da Søsiden tog billedet, var der tropisk varmt derinde. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Atlant-kik på en vindflov dag. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Atlant-kik på en vindflov dag. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Selvom dæk 13 for to år siden blev reduceret for at give plads til kahytterne under de hvide domer, er det stadig fodboldbane-stort. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Selvom dæk 13 for to år siden blev reduceret for at give plads til kahytterne under de hvide domer, er det stadig fodboldbane-stort. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
På øverste soldæk kan badmintonspillere kæmpe i bur. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
På øverste soldæk kan badmintonspillere kæmpe i bur. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Queen Mary 2s åbne rygesalon agterude. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Queen Mary 2s åbne rygesalon agterude. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Atlanten viser tænder med en styrke, så adgang til dækket blev lukket for passagerer. Vindstyrken er her 8-9 på Beaufort-skalaen (= hård-stormende kuling, ca 17-24 m/s).  Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Atlanten viser tænder med en styrke, så adgang til dækket blev lukket for passagerer. Vindstyrken er her 8-9 på Beaufort-skalaen (= hård-stormende kuling, ca 17-24 m/s). Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Motion er populært på dæk 7, der går hele vejen rundt på skibet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Motion er populært på dæk 7, der går hele vejen rundt på skibet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Det over 175 år gamle Cunard-rederi har alle dage spillet en hovedrolle i den transatlantiske passagertrafik. Plancher om bord fortæller historien. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Det over 175 år gamle Cunard-rederi har alle dage spillet en hovedrolle i den transatlantiske passagertrafik. Plancher om bord fortæller historien. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Den maritimhistoriske nørd kan tilbringe mange gode stunder foran gangenes informative dekorationer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Den maritimhistoriske nørd kan tilbringe mange gode stunder foran gangenes informative dekorationer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Stor billedserie: Kig om bord på verdens eneste oceanliner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce