Soldækkets diskrete hemmelighed: 65.000 turbine-heste

Man skulle ikke umiddelbart tro, at der bag denne anonyme overbygning på soldækket gemmer sig et 65.000 hk- turbineanlæg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Soldækkets diskrete hemmelighed: 65.000 turbine-heste

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Under en uskyldigt udseende, hvid, lyddæmpende overbygning på Queen Mary 2 skjuler sig to turbiner konstrueret efter jetmotor-princip.

På overbygningens sider er fastgjort de store, lysende bogstaver med linerens navn. Ud mod dækket er monteret mahognidøre, der fører til passagerernes trapper videre ned på dækkene.

Ved siden af mahognidørene er anbragt metaldøre med "Ingen adgang"-skilte. Det er der en god grund til. Inde bag dørene rumsterer, hvad de færreste passager regner med - to gasturbiner.

Og vi er ikke i småtings-afdelingen. Turbinerne kan tilsammen præstere 65.000 hk. Det er til sammenligning mere end tyve gange så meget som maskinkraften på hver af tvillingfærgerne på Ærøs Svendborg-rute.

Ikke nok med det. Queen Mary 2's gasturbiner i jetmotor-lignende konstruktion er kun ocean-linerens back-up på maskinfronten.

Hovedkræfterne bor i skibets underste regioner. De har form af et traditionelt diesel-elektrisk system til fremdrift af de fire elektriske propeller og til produktion af såkaldt hotel-strøm.

- Hvis vi havde konstrueret Queen Mary 2 i dag, havde den ikke fået turbiner. De virker fint, men de er blevet alt for dyre i brændstof, forklarer Stephen Payne, Queen Marys 2's designer til Søsiden.

Queen Mary 2 leder med sine elegante linjer tankerne hen på de store ocean-linere fra Atlant-sejladsens gyldne epoke. Foto: Cunard.
Queen Mary 2 leder med sine elegante linjer tankerne hen på de store ocean-linere fra Atlant-sejladsens gyldne epoke. Foto: Cunard.

Først seks døgn, nu syv

Queen Mary 2 blev konstrueret som oceangående passagerskib for små tyve år siden. Dengang var Cunard-rederiets krav, at den skulle kunne forcere Atlanten på seks døgn.

Det kan den stadig, men det tillader brændstof-budgettet ikke. Derfor er servicefarten sænket fra 26 knob til omkring 23,5 knob. Besparelsen i brændstof forlænger den transatlantiske rejsetid til i alt syv døgn fra Southampton til New York.

Når gasturbinerne er anbragt i de lyddæmpede overbygninger på øverste dæk, er det for at opnå pladsbesparelser længere nede i skibet. Turbinerne har et svimlende indtag af luft. Plads og støj fra denne livsnerve - og udstødningen - undgås så hele vejen ned gennem skibets mange dæk.

Der er ikke meget at gi? af, når Queen Mary 2 glider under Verrazano Bridge i New York.  Foto:  Søren Stidsholt Nielsen
Der er ikke meget at gi? af, når Queen Mary 2 glider under Verrazano Bridge i New York. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Verdens hurtigste

Topfarten er 30 knob. Det gør Queen Mary 2 til verdens hurtigste, store enkeltskrogs-passagerskib. Hvis Queen Mary 2 giver den fuld fart frem, kan ingen af de større eller mindre krydstogtskibe følge med.

Når Queen Mary 2 er så veludrustet maskinelt, hænger det også sammen med, at skibets størrelse og det oprindelige krav til fart nødvendiggjorde hele fire propeller under agterskibet. To af dem er fastmonteret. De andre to kan dreje 360 grader ligesom på fx færgerne Spodsbjerg-Tårs.

Disse såkaldte azipods optimerer manøvremulighederne. Queen Mary 2 har desuden tre bovpropeller bag luger forude.

I modsætning til mange mindre kønne krydstogtskibe har QM2 klassisk liner-form på hækpartiet og i agterskibet. Denne koncentration af vægt  midtskibs har betydning for komforten ved Atlant-sejlads i hårdt vejr. Foto:  Søren Stidsholt Nielsen
I modsætning til mange mindre kønne krydstogtskibe har QM2 klassisk liner-form på hækpartiet og i agterskibet. Denne koncentration af vægt midtskibs har betydning for komforten ved Atlant-sejlads i hårdt vejr. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- Øger fleksibiliteten

Stephen Payne forklarer, at Queen Mary 2's overdimensionerede maskineri styrker fleksibiliteten i fx hårdt vejr. Tabt fart kan hurtigere indhentes, så programmeret anløbstid kan overholdes.

- Den har også brugt turbinerne efter en brand i maskinrummet nedenunder. Den eneste årsag til, at vi kunne sejle tilbage, var, at vi havde gasturbinerne oppe på toppen. Det at have to systemer giver skibet noget overskud og ekstra sikkerhed, fastslår Stephen Payne.

Queen Mary 2-skiltet fremstillet i potisk fiber er verdenshavets største skibsnavn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Queen Mary 2-skiltet fremstillet i potisk fiber er verdenshavets største skibsnavn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Fem gange Svendborg

Queen Mary 2's maskinchef, Jason Truman har 98 maskinmestre og øvrige tekniske besætningsmedlemmer under sig. Jason Truman oplyser til Søsiden, at gasturbinerne på denne transatlantiske sejlads kun har været aktiveret en enkelt gang. Det var under bakke- og vendemanøvrerne ud af havnen i Southampton.

Queen Mary 2's samlede maskineri - de to gas-turbiner plus fire dieseler - kan i alt præstere 157.000 hk. Det er fx nok til at producere strøm til fem byer på størrelse med Svendborg.

Det såkaldte windscope omkring skorstenen gør, at luftstrømme blæser røgen væk fra passagerdækket bagved. Skibsnavnet er verdens største lavet i optisk fiber. Foto:  Søren Stidsholt Nielsen
Det såkaldte windscope omkring skorstenen gør, at luftstrømme blæser røgen væk fra passagerdækket bagved. Skibsnavnet er verdens største lavet i optisk fiber. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Historisk: Det ene af Queen Mary 2?s horn er overflyttet fra den oprindelige Queen Mary, der nu er hotelskib i Californien. Det andet horn er en efterbygning. Foto:  Søren Stidsholt Nielsen
Historisk: Det ene af Queen Mary 2?s horn er overflyttet fra den oprindelige Queen Mary, der nu er hotelskib i Californien. Det andet horn er en efterbygning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Historisk: Det ene af Queen Mary 2?s horn er overflyttet fra den oprindelige Queen Mary, der nu er hotelskib i Californien. Det andet horn er en efterbygning. Foto:  Søren Stidsholt Nielsen
Historisk: Det ene af Queen Mary 2?s horn er overflyttet fra den oprindelige Queen Mary, der nu er hotelskib i Californien. Det andet horn er en efterbygning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Linjerne omkring og under kommandobroen er inspireret af flere af de klassiske oceanlinere.  Foto:  Søren Stidsholt Nielsen
Linjerne omkring og under kommandobroen er inspireret af flere af de klassiske oceanlinere. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Hækpartiet skulle egentlig have været helt ske-formet i klassisk stil. Men på grund af propellernes placering under skibet måtte der indgås et kompromis med en lidt anderledes og flad udforming af hækkens nederste del. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Hækpartiet skulle egentlig have været helt ske-formet i klassisk stil. Men på grund af propellernes placering under skibet måtte der indgås et kompromis med en lidt anderledes og flad udforming af hækkens nederste del. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Soldækkets diskrete hemmelighed: 65.000 turbine-heste

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce