Solbåd-byggeren: Jo, den ser da lidt mærkelig ud

Konstruktør og solbådbygger Rune Eilertsen ved godt, at hans prototype ikke er en øjefryd: - Men det er det indvendige, der er interessant, siger han. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Solbåd-byggeren: Jo, den ser da lidt mærkelig ud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Rune Eilertsen har selv konstrueret og samlet det soldrevne fartøj af bl. a. noget termoplast, han havde liggende

RUDKØBING: Rune Eilertsen har som dreng sejlet i Norge.

For nogle år siden genopstod interessen for at komme til søs. Det måtte gerne ske på en sjov og anderledes måde:

- Solbåden er resultatet af et ønske om at sejle igen. Jeg havde noget materiale i garagen fra et andet projekt og tænkte så - "skal vi ikke bare bygge en prototype så vi kan teste teknologien?", siger Rune Eilertsen i en Søsiden-snak om bord i solbåden i Rudkøbing havn.

- Jeg er født på norskekysten og har haft et langt liv, hvor jeg ikke har sejlet og tænkte, at nu vil jeg involvere mig lidt og komme med nogle nye ideer. Det har vi så haft båden her som platform til, siger Rune Eilertsen.

Solbåden i Rudkøbing drives frem af to motorer af denne type. Hver elmotor leverer omkring 10 hk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Solbåden i Rudkøbing drives frem af to motorer af denne type. Hver elmotor leverer omkring 10 hk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Lidt bulet

Den første version af båden blev søsat i Kerteminde for omkring tre år siden. Siden er den forlænget og teknisk ændret flere gange. Et par sæsoner har den ligget for svaj ved Faaborg. Det meste af denne sommer har solbåden ligget i Rudkøbing, hvor Rune Eilertsen tidligere har boet og arbejdet.

- Vi bruger solbåden til sejlads med familie og mulige kunder. Vi tager dem ud, som er interesseret i teknologien og så demonstrerer vi, at den virker i praksis. Vel er den ikke køn, men teknologien er interessant, siger Rune Eilertsen.

Båden er primært bygget i materialet termoplast. Det findes i flere udgaver. Solbåden er bygget af den forholdsvis bløde slags. Derfor har den lidt buler hist og her.

Solbådens ror-funktion er indeholdt i disse knapper, der kan dreje de to udenbords elmotorer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Solbådens ror-funktion er indeholdt i disse knapper, der kan dreje de to udenbords elmotorer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- Derfor ser den mærkelig ud

Rune Eilertsen er selv mester for både konstruktion og bygning. De kulsorte plader har han skåret til og samlet med plastiksvejsning:

- Den er lavet for tre og et halvt år siden og bygget i et par etaper. Først var den lidt kortere. Så byggede jeg på. Og så kom der flere batterier om bord. Så måtte den forlænges igen. Derfor ser den mærkelig ud, siger Rune Eilertsen.

Disse håndtag kan give elmotorerne fuld gas - eller fuld sol, hedder det vel? Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Disse håndtag kan give elmotorerne fuld gas - eller fuld sol, hedder det vel? Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- Freestyling ...

Med et stort grin fortæller Rune Eilertsen, at han faktisk ikke har lavet rigtige konstruktionstegninger til båden:

- Det bygger på nogle skitser på papir. Kald det bare freestyling, lyder det.

I første omgang blev bådens daværende motorer testet uden solceller som energileverandør til batterierne. Strømmen blev produceret af en generator. Derefter blev solcelle-taget monteret.

- Båden kan virke med både landstrøm eller generator. Men jeg bruger det ikke. Vi hyggesejler kun på sol, fordi vi har jo ikke noget vi skal nå med den her båd, fastslår Rune Eilertsen.

Dette instrument viser, at energitanken - de solladede batterier - er tæt på fyldt op. Batteritilstanden kan også aflæses på mobil eller iPad. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Dette instrument viser, at energitanken - de solladede batterier - er tæt på fyldt op. Batteritilstanden kan også aflæses på mobil eller iPad. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Rune Eilertsen gør de soldrevne elmotorer klar til afgang. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Rune Eilertsen gør de soldrevne elmotorer klar til afgang. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Fortøjningen er kastet og fenderne oppe. Rune Eilertsen bakker behændigt solbåden ud fra liggepladsen i Rudkøbing. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Fortøjningen er kastet og fenderne oppe. Rune Eilertsen bakker behændigt solbåden ud fra liggepladsen i Rudkøbing. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Ude af havnen. Rune Eilertsen giver håndtagene fuld sol. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Ude af havnen. Rune Eilertsen giver håndtagene fuld sol. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Solbåden i Rudkøbing er en prototype til familiehygge og til demo for mulige kunder. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Solbåden i Rudkøbing er en prototype til familiehygge og til demo for mulige kunder. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Solbådens 400 kg batterier er placeret i katamaran-skrogets to pontoner. Batterierne tjener samtidig som ballast. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Solbådens 400 kg batterier er placeret i katamaran-skrogets to pontoner. Batterierne tjener samtidig som ballast. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Solbåd-byggeren: Jo, den ser da lidt mærkelig ud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce