Søsiden: Modne mænd holder vind i sejlene på 120-årige Ejno

Besætningen om bord på Søsidens sejlads med Ejno: Skipper og Ejno-foreningsformand Jørgen Rasmussen, næstformand Ole Gotfredsen, kasserer Nils Gotfredsen og sekretær Niels Poulsen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Søsiden: Modne mænd holder vind i sejlene på 120-årige Ejno

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De stadig aktive Rudkøbing-tvillinger Ole og Nils Gotfredsen var som niårige med til at hente lodsbåden til deres far i 1950: - Vi kan ikke huske andet end, at vi lå og var søsyge. Søsiden sejlede en tur med Ejno.

Til daglig er Jørgen Rasmussen skipper på Ærøfærgernes m/f Skjoldnæs. I dag har den erfarne sømand grebet om manøvregrejerne på veteran-lodsbåden Ejno fra Rudkøbing. Stående i styrehullet agterude kommanderes klart og venligt til besætningens tre modne mandfolk: - Smid forude! Skub fra!

Inden afgangen fra Ejnos faste pæleplads i Rudkøbing Havns Søndre Bassin har besætningen gjort klar til at sætte sejl inde i havnen. Det er en nærmest uddød disciplin blandt nutidens lystsejlere.

Med lidt kraft fra propellen sejler vi over i Nordre Bassin og stikker stævnen op i den lette, østlige vind. Med rutineret håndkraft fra Nils Gotfredsen, Niels Poulsen og Ole Gotfredsen sættes forsejl og storsejl. Skipper slår maskinen fra og til let beundring og fotoknips fra en forbipasserende tysk lystbåd glider Ejno lydløst gennem havnehullet og ud i sejlrenden.

Lodsdæksbåden Ejno af Rudkøbing bygget i 1898
Lodsdæksbåden Ejno blev leveret fra skibsbygmester H. V. Buhl i Frederikshavn i august 1898 som sejlførende lodsfartøj bygget af træ og uden maskineri. Kravelbygget skrog. Køl af bly.Båden blev leveret til lodserne i Slipshavn i Storebælt og fik i sejlet påført navnet Nyborg.

I 1906 blev lodsbåden udstyret med en 8 hk benzinmotor. Motoren blev udskiftet og opgraderet i 1920, 1932, 1957 og 1965. I dag sejler Ejno med en Lombardini 48 hk diesel fra 2002.

I 1927 fik lodsbåden nyt styrehus, og i 1938 fik den elektrisk lys om bord.

I 1950 blev båden solgt til det private Rudkøbing Lodseri v. lods Emil Gotfredsen. Navneskift til Ejno. Båden erstattede lodseriets 21 fods åbne motorjolle.

I 1952 overtog den kommunale Rudkøbing Havn lodseriet og købte Ejno.

I 1989 overgik Rudkøbings lodseri til Marstal.

I 1991 købte en kreds af 40 partshavere på initiativ af bl. a. Thomas Bretton-Meyer, Niels Lindberg og Kim Russel lodsbåden af Rudkøbing Kommune for 100.000 kr. Samtidig etableredes Sejlskibsforeningen Ejno Under Sejl.

Medlemskontingent er 500 årligt, og der meldes om plads til flere medlemmer. Formand er skibsfører Jørgen Rasmussen, Kragholm ved Rudkøbing.

Efter foreningens overtagelse indledtes et omfattende renoverings-projekt. Båden skiftede farve fra den orange til den oprindelige grønne farve. Styrehuset afmonteres og ruf forkortes. Styrehul etableres.

I 1994 kåret som "Årets bedst bevarede skib" af Skibsbevaringsfonden. Fonden har støttet Ejno med i alt 570.000 kr. Ved større renoveringer søges støtte hos bl. a. private fonde.

Ejno er bygget af eg med kobberhud (isforstærkning) under vandlinjen og har i dag lakeret teakdæk. Mast af træ.

Hoveddata: 9,60 m. lang. 3,20 m. bred. Dybgang 1,6 m. Ejno kan føre storsejl, topsejl, fok og klyver. Under dæk bl. a.: Fire køjer, en lille salon og et pantry.

Navnet Ejno er konstrueret af fornavnene på lods-ægteparret Emil og Juliane Gotfredsen samt deres tvillinger Nils og Ole. Lodseriets sejljolle indtil 1950 bar også Ejno-navnet ligesom et kirkeskib bygget af Emil Gotfredsen og ophængt i Fodslette ved drengenes konfirmation i 1955.
Den røde stribe i sejlet signalerer, at Ejno har en fortid som lodsbåd. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den røde stribe i sejlet signalerer, at Ejno har en fortid som lodsbåd. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

To sejl på ønskesedlen

- Skal vi gå nordover, foreslår skipper, og han bliver ikke modsagt. Der lyder heller ingen protester, da der bliver mindet om traditionen med afkapsling af en kold forfriskning, når sejlene er sat og Ejno er på rette kurs.

Da Søsiden sejlede med Ejno tidligere på ugen var sejlføringen moderat. Foruden forsejlet og storsejlet med den mørkerøde lodsstribe kan Ejno føre topsejl og en klyver. Men klyverbommen fik lov at ligge surret til dækket.

- Det eneste vi har på ønskesedlen lige nu er nogle midler til et nyt topsejl og en ny klyver. De gamle har haft deres tid. Derfor bruger vi dem ikke, forklarer Nils Gotfredsen, Ejno-foreningens kasserer.

- Båden er ellers generelt i god stand, og vi har efterhånden været hele vejen rundt, siger Nils Gotfredsen.

Under passagen af Langelandsbroen kunne vi godt have brugt lidt mere fremdrift mod den sydgående strøm. Men en kort aktivering af maskinen løser problemet og videre går det nordover gennem Rudkøbing Løb.

Klar til afgang fra Rudkøbing. Ejno-formand og dagens skipper, Jørgen Rasmussen, håndterer fortøjningen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Klar til afgang fra Rudkøbing. Ejno-formand og dagens skipper, Jørgen Rasmussen, håndterer fortøjningen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Livslangt, nært forhold

For tvillingerne Nils og Ole Gotfredsen er det nære forhold til Ejno livslangt. Deres far, Emil Gotfredsen, var lods og havnefoged i Rudkøbing, og de var som ni-årige med til at hente lodsbåden i Nyborg i 1950.

- Vi lå nedenunder og var søsyge. Ellers husker vi ikke så meget fra den tur. Far sejlede båden sammen med en skibshandler, lyder det fra tvillingerne, begge bestyrelses-aktive i foreningen bag Ejno.

I drenge-årene sejlede de ofte med deres far, når Ejno blev brugt til lodseri, isbrydning eller eftersyn og håndtering af farvandets mange bøjer. Ejno blev i sine 40 år i tjeneste i Rudkøbing også anvendt til fx repræsentation, transport af en læge til Strynø eller som dommerskib til sejlklubbens kapsejladser. Når dertil lægges 52 år som aktiv lodsbåd på Storebælt tegner sig en stærk profil af en Bæltets og Øhavets sejeste, små arbejdsheste.

Nils Gotfredsen klarer storsejlet til, mens tvillingbror Ole Gotfredsen kvejler fortøjningen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Nils Gotfredsen klarer storsejlet til, mens tvillingbror Ole Gotfredsen kvejler fortøjningen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Planker fornyet i Marstal

Da den nydannede Ejno-forening overtog lodsbåden for 27 år siden, var formålet at bringe fartøjet så meget som praktisk muligt tilbage til sin oprindelighed. At forvandle den fra primært motorfartøj til primært sejlbåd.

Med mange års frivillig indsats, kontingenter, salg af skibsskøder samt ikke mindst private og statslige fondsmidler er det lykkedes. Ejno fremstår velholdt og uden større vedligeholdelsesarbejder tikkende lige om hjørnet.

Det seneste større projekt blev gennemført i februar hos Monica Fabricius på HCC Bådeværft k/s i Marstal. Planker i vandlinjen i både styrbord og bagbord side trængte til fornyelse.

Nils og Ole Gotfredsen og Niels Poulsen sætter storsejlet i Rudkøbing havn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Nils og Ole Gotfredsen og Niels Poulsen sætter storsejlet i Rudkøbing havn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

- En stor glæde

Søsidens sejlads med Ejno nærmer sig Rudkøbing. Inden vi får bjærget sejl og gjort fast ved broen, får besætningen fortalt, at Ejno bruges flittigt af medlemmerne. Mod en daglig afgift kan lodsbåden benyttes til dagssejladser, weekendture eller ferie. For få år siden gik turen til Hanse Sails i Rostock, og Ejno er et velkendt indslag til Flensborgs årlige Rom-Regatta. Næste år satses på Fyn Rundt.

- For os, der har sejlet i den siden vi var børn er det en stor glæde stadig at kunne bruge den og opleve, at så mange sætter pris på at bevare den, fastslår tvillingerne Nils og Ole Gotfredsen - n'et og 'oet i Ejno.

Pensioneret lods Ole Gotfredsens karriere på Ejno startede som ni-årig i 1950 - og han er aktiv endnu.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Pensioneret lods Ole Gotfredsens karriere på Ejno startede som ni-årig i 1950 - og han er aktiv endnu. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Kludene oppe og Ejno på kurs. Forude venter den trraditionelle sejlene-er-sat-forfriskning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Kludene oppe og Ejno på kurs. Forude venter den trraditionelle sejlene-er-sat-forfriskning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Tvillingerne Nils og Ole  Gotfredsen (t.v.) er n'et og o'et i bådnavnet Ejno. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Tvillingerne Nils og Ole Gotfredsen (t.v.) er n'et og o'et i bådnavnet Ejno. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Ejno-formand og dagens skipper Jørgen Rasmussen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Ejno-formand og dagens skipper Jørgen Rasmussen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Ejno på kurs nordgående genem Rudkøbing Løb. I sine 40 års tjeneste i farvandet var dens opgave bl. a. at servicere bøjerne.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Ejno på kurs nordgående genem Rudkøbing Løb. I sine 40 års tjeneste i farvandet var dens opgave bl. a. at servicere bøjerne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Nils Gotfredsen er Ejno-foreningens kasserer og samler også på historisk materiale om lodsbåden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Nils Gotfredsen er Ejno-foreningens kasserer og samler også på historisk materiale om lodsbåden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Med den lange køl har Ejno et godt bid i vandet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Med den lange køl har Ejno et godt bid i vandet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Efter en frisk sejltur nordud i Rudkøbing Løb er hjemhavnen nået. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Efter en frisk sejltur nordud i Rudkøbing Løb er hjemhavnen nået. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Tid til affendring. Ole Gotfredsen finder det nødvendige grej i Ejnos stuverum under fordækket. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Tid til affendring. Ole Gotfredsen finder det nødvendige grej i Ejnos stuverum under fordækket. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Søsiden: Modne mænd holder vind i sejlene på 120-årige Ejno

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce