Singlehand er jo fordi ingen gider sejle med os ...

Formand for Skandinavisk Singlehandsejler-Forening, Jacob Handrup, Vindeby, Tåsinge: - For mig er det vigtigere at gennemføre end at komme først. Konkurrencen med mig selv er den største - og den sjoveste. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Singlehand er jo fordi ingen gider sejle med os ...

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skibsfører Jacob Handrup fra Tåsinge arbejder som formand for for Skandinavisk Singlehandsejler-Forening for større sikkerhed på solo-sejladser

Symbolsk nok indgår signal-flaget for tallet 1 i logoet. Den lille hvide vimpel med den røde prik signalerer i denne sammenhæng, at det er et fælleskab for sejlere, der dyrker fritidslivet til søs som Skipper Ensom. Enere.

Med Silverrudders stævneleder Ole Ingemann som en af fødselshjælperne samlede disse lystsejladens solister sig for knap to år siden i Skandinavisk Singlehandsejler-Forening.

Alene-sejlernes fællesskab synes at have fanget en tidsånd i lystsejlads. Foreningen er i fremgang, og den tæller nu 80 medlemmer.

Formand for singlehand-sejlerne er den skibsfører-uddannede Jacob Handrup fra Vindeby på Tåsinge. Jacob Handrup har en professionel, maritim baggrund som styrmand og overstyrmand i Fiskerikontrollens fartøjer. I dag arbejder Jacob Handrup i den statslige institutions administration. Når sejlerlivet lokker, står han ud i Keneu - en 40 år gammel sejlbåd af typen B-31.

Signalflaget ?Talstander 1? indgår i en let stiliseret udgave i logoet for Skandinavisk Singlehandsejler-Forening.
Signalflaget ?Talstander 1? indgår i en let stiliseret udgave i logoet for Skandinavisk Singlehandsejler-Forening.

Gennemført Silverrudder to gange

Jacob Handrup er ikke med i dette års Silverrudder, men han har gennemført Svendborg Amatør Sejlklubs solo-tur rundt om Fyn to gange. Som medlem af klubben har han også været aktiv, bl. a. som kommentator ved starterne ud for Den Runde Lystbådehavn.

- Singlehand har jeg dyrket, siden vi fik vores båd. Eller sagt på en anden måde. Jeg har et større behov for at sejle, end min kone har. Og en måde at komme ud på er at tage en tur for sig selv, siger Jacob Handrup til Søsiden.

Singlehand - med flere i båd

Selvom definitionen på singlehand naturligvis er, at man skal være alene i båden, kan man godt være flere, mener Jacob Handrup:

- Hvis man sejler med nogen, der ikke ved noget om at sejle, er der kun én sejlkyndig om bord. I min verden er det også en slags singlehand - bare med et lidt større ansvar, forklarer Jacob Handrup.

For den skandinaviske singlehand-formand er attraktionen ved alene-sejlads, at der kun er sejleren selv til at tage alle beslutninger om bord. Fx hvilken kurs der skal sejles og hvilken sejlføring, der skal vælges. Hvis beslutningerne viser sig forkerte, er der ingen at give skylden:

- Du træffer dine egne valg, og du skal selv stå ved konsekvenserne, pointerer Jacob Handrup.

Foruden et par gennemførte Fyn Rundt-sejladser, har Jacob Handrup også to gange sejlet singlehand-foreningens Danmark Rundt Inshore. Strækningen er ialt fire-fem gange en Fyn rundt. Til gengæld skal solo-sejlerne gå i land undervejs på de seks etaper. Kravet er bl. a. et tvunget hvil på otte timer.

Træt i hoved eller krop

Når der under sejlads nødvendigvis skal hviles om bord, er solo-sejlerne forskellige:

- Nogle sejlere bliver meget trætte i deres hoveder. Andre bliver det i kroppen. Jeg er typen, der bliver træt i kroppen. Hovedet er klart, og det kan være fordi, at jeg har en professionel tilgang til som sømand at skulle holde vagt, siger Jacob Handrup:

- Det med at sidde og falde rigtig i søvn i cockpittet, er jeg ikke god til. Jeg kan godt træne mig op til at tage ti minutters hvil, efter at det er forberedt med udkik. Så kan man måske tage en tre-fire stykker af dem. Jeg stiller mobilen til at ringe. Sommetider er det også underbevidstheden, der vækker, siger Jacob Handrup.

Høje krav til sikkerhed

At sejle alene rummer også særlige udfordringer for sikkerheden til søs. Netop fremme af sikkerhed har højeste prioritet i singlehand-foreningen.

- Vi har primært foreningen for, at singlehand skal sejles sikkert. Vi vil fx gerne arbejde med noget uddannelse. Når vi mødes til vores Anholt Lone Star næste år, vil sikkerhed blive det store tema, siger Jacob Handrup.

Singlehand-sejlerne stiller allerede i dag store sikkerheds-krav, når medlemmerne stiller op til foreningens egne sejladser.

Blandt kravene til søs er, at redningsvesten skal bæres hele tiden. Sejleren skal også altid være fastgjort til sin båd med en line. Desuden skal alle deltagende både have et såkaldt AIS-system.

AIS er et stykke elektronik, der på basis af gps rapporterer bådens position til omverdenen. En aktiv AIS-sender betyder også, at solo-sejleren uanset afstand eller sigtbarhed kan ses på fx større fartøjer. Det kan give sikkerhed. I øvrigt skal alle større fartøjer ud fra nærmere specificerede regler have AIS. Så denne digitale sikkerhed og synlighed går begge veje.

- Vi er meget sociale

Vel er singlehand-entusiaster et særligt folkefærd til søs, men det forhindrer ikke, at de kan være sociale væsener i land. Tværtimod, lyder det:

- Singlehand-sejlere er meget sociale. Hvis man sejler en kapsejlads med en hel besætning, er den ofte også sammen, når man kommer i havn. Singlehand-sejlere søger derimod hinandens selskab, og vi ringer nok også mere til hinanden, når vi sejler. Så vi er virkelig sociale. Alle kender alle, siger Jacob Handrup og nævner samtidig, at den sjove historie om singlehand er, "at vi gør det fordi ingen gider sejle med os ..."

- Jeg er ikke kapsejler og har ikke båden til det, understreger Jacob Handrup:

- For mig er det vigtigere at gennemføre end at komme først. Konkurrencen med mig selv er den største - og den sjoveste.

Singlehand er jo fordi ingen gider sejle med os ...

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce