Se de fine detaljer: Bådmodel bygget i ét stykke træ

Modellen af den historiske 4 Meter Yacht er blever renoveret og har fået mast og rig. Overdragelsen til Kirsten Bolding fandt sted i modelbygger Frits Jørgensens værksted i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Se de fine detaljer: Bådmodel bygget i ét stykke træ

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Modelbygger Frits Jørgensen i Svendborg har afsluttet en usædvanlig renoverings-opgave

Øhavets erfarne modelskibsbygger, Frits Jørgensen, Thurø, har haft over hundrede store og små skalerede fartøjer gennem sine hænder. Nu har han for første gang afsluttet en restaurering af en helmodel med skrog og dæk skåret og snittet i ét stykke træ.

- Jeg kender ikke forklaringen på, hvorfor det er udført på den måde, og det er også lidt svært at identificere træsorten. Måske er det kirsebær? Men det er helt sikkert et stykke imponerende arbejde. Normalt plejer man jo at lime det sammen af flere stykker, siger Frits Jørgensen.

Koøjet var med, da Frits Jørgensen på sit værksted i Svendborg afleverede den nyrenoverede helmodel til en glad ejer, Kirsten Bolding, Skibby på Sjælland.

Den trekvart meter lange model i skala 1:10 har en lang historie. Modellen er fremstillet af Kirsten Boldings far, Bent Bolding i 1961. I fire år midt i 1950'erne sejlede han fra Odense i modellens forbillede, 4 Meter Yachten Tutta konstrueret i krigsårene af den den internationale, dansk-fødte konstruktør, Knud H. Reimers.

Modellen - dengang uden mast og rig - kom frem i lyset under en oprydning hjemme hos Kirsten Bolding. Beslutningen om at renovere og færdiggøre hendes fars model blev truffet, og da Kirsten Bolding kender Irene Borne, Frits Jørgensens hustru, fik han overladt opgaven.

- Den er blevet meget flot, Den vil få en hædersplads derhjemme, fastslog Kirsten Bolding, da hun genså sin model i Svendborg.

Frits Jørgensen har været dybt i arkiverne for at finde de originale tegninger til rig og mast. Undervejs har han fået assistance fra Danmarks Museum for Lystsejlads på Frederiksøen og fra klassisk-sejleren Carl Mangor i Svendborg.

Mange fine detaljer indgår i modellen. For eksempel er metalskinnen på masten en skinne - ja, men fra en modeljernbane.

 

Modellens rig er fremstillet af metaltråde brugt til fabrikation af smykker . Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Modellens rig er fremstillet af metaltråde brugt til fabrikation af smykker . Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Helt usædvanligt for en detaljeret model i denne størrelse  er skrog og dæk fremstillet i ét stykke. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Helt usædvanligt for en detaljeret model i denne størrelse er skrog og dæk fremstillet i ét stykke. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Den lille vantskrue på forstaget er med gevind og kan ligesom i virkeligheden reguleres. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Den lille vantskrue på forstaget er med gevind og kan ligesom i virkeligheden reguleres. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Modellen af den gamle 4 Meter Yacht er fyldt med fine detaljer - her mastegennemføringen i dækket. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Modellen af den gamle 4 Meter Yacht er fyldt med fine detaljer - her mastegennemføringen i dækket. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Modelskibsbygning kræver en høj grad af akkuratesse. Her detaljer omkring bagbord spilkop. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Modelskibsbygning kræver en høj grad af akkuratesse. Her detaljer omkring bagbord spilkop. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Virkelighedens 4 Meter med sejlnummeret D5 - Tutta - i farvandet ved Odense midt i 1950'erne, da Kirsten Boldings far, Bent Bolding, sejlede den. Privatfoto
Virkelighedens 4 Meter med sejlnummeret D5 - Tutta - i farvandet ved Odense midt i 1950'erne, da Kirsten Boldings far, Bent Bolding, sejlede den. Privatfoto

Se de fine detaljer: Bådmodel bygget i ét stykke træ

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce