Se billederne: Maskinchefen fra Thurø viste den nye elfærge

Seniormaskinchef Henrik Fald Hansen fra Thurø i batterirummet på m/f Tycho Brahe. Både i Helsingborg og i Helsingør skal batterierne kunne oplades på mindre end de ti minutter, færgen ligger i havn. Batterierne er af typen lithium-ion og er vandkølede. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Se billederne: Maskinchefen fra Thurø viste den nye elfærge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Verdens to største batteri-drevne bilfærger er efter fire års projekt-tid nu i stabil drift på Øresund.

For seniormaskinchef Henrik Fald Hansen fra Thurø var dagen for indvielsen af verdens største batteridrevne bilfærge både en lettelse - og en fest.

Henrik Fald Hansen, der har sejlet på Helsingør-Helsingborg i omkring en snes år, har haft projekt batteri-færge øverst på dagsordenen, siden de indledende manøvrer i 2014.

Omstillingen til grønnere energi har ikke fulgt den lige kurs til målet. Sidste år blev den officielle indvielse aflyst få dage før, den skulle finde sted.

Et af problemerne var, at det fuldautomatiske ladesystem ikke virkede tilfredsstillende, og det tog sin tid at opklare hvorfor.

Det viste sig, at hanstikkets laserstyring ikke kunne finde hunstikket. Den hvide maling på skibsskroget forvirrede. Bemalingen blev ændret, og nu lader og sejler m/f Tycho Brahe og den lignende m/f Aurora fuldt tilfredsstillende på den grønt producerede strøm.

Fredag var så dagen, da de over 25 år gamle, ombyggede færger officielt skulle markere overgangen fra diesel-elektrisk drift til ren batteri-strøm. Rederiets krav var, at færgerne første skulle indvies, når de havde sejlet uproblematisk på udelukkende batterierne i en uge i træk.

- Det har været en lang, sej og interessant omgang at nå dertil, men vi er rigtig glade i dag, fastslog Henrik Fald Hansen under en rundvisning på den flagsmykkede m/f Tycho Brahe.

Mens festlighederne stod på, nåede Koøjet og det øvrige selskab at anløbe Sverige fire gange - uden lyd eller diesel-røg.

Ligesom Ærøs Ellen-projekt, der også blev strejfet i en tale, er Øresunds-færgerne støttet af udviklingsmidler fra EU.

Til forskel fra Ærø-projektet har Øresunds-færgerne en nød-mulighed for at slå over på diesel-kraft fra de bevarede maskiner. De kan aktiveres på tyve sekunder.

Blandt en håndfuld talere fra Danmark og Sverige var innovationsminister Sophie Løhde (V), som sluttede:

- Nu skal vi ikke længere sige, at "færgen er i havn ...". Nu hedder det, at "færgen er i stikket om få minutter".

Seniormaskinchef Henrik Fald Hansen fra Thurø har som det ene af tre ledende besætningsmedlemmer på m/f Tycho Brahe haft ansvaret for omstillingen fra diesel-elektrisk til batteri-drift. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Seniormaskinchef Henrik Fald Hansen fra Thurø har som det ene af tre ledende besætningsmedlemmer på m/f Tycho Brahe haft ansvaret for omstillingen fra diesel-elektrisk til batteri-drift. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Seniormaskinchef Hernik Fald Hansen, Thurø på kommandobroen på m/f Tycho Brahe: - Omstillingen til batteridrift har været en lang, sej og interessant proces.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Seniormaskinchef Hernik Fald Hansen, Thurø på kommandobroen på m/f Tycho Brahe: - Omstillingen til batteridrift har været en lang, sej og interessant proces. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Samtidig med omstillingen til batteridrift på to af de fem Øresunds-færger skiftede rederiet navn fra HH Ferries / Scandlines til Forsea. Her er m/f Aurora under festlig flagning - og som den pt. eneste i den nye bemaling. Batterierne står i de hvide containere på øverste dæk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Samtidig med omstillingen til batteridrift på to af de fem Øresunds-færger skiftede rederiet navn fra HH Ferries / Scandlines til Forsea. Her er m/f Aurora under festlig flagning - og som den pt. eneste i den nye bemaling. Batterierne står i de hvide containere på øverste dæk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Innovationsminister Sophie Løhde (V) i sin tale om bord: - Nu kan vi sige, at
Innovationsminister Sophie Løhde (V) i sin tale om bord: - Nu kan vi sige, at "færgen er i stikket om få minutter". Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Samtidig med, at innovationsminister Sophie Løhde sammen med Morten Jensen fra EUs Inea, rådssekretær fra Nordisk Råd Britt Bohlin og ministersekretær for Sveriges infrastruktur-minister Mattias Landgren satte stikket i, blev diesel-motorerne om bord symbolsk slukket. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Samtidig med, at innovationsminister Sophie Løhde sammen med Morten Jensen fra EUs Inea, rådssekretær fra Nordisk Råd Britt Bohlin og ministersekretær for Sveriges infrastruktur-minister Mattias Landgren satte stikket i, blev diesel-motorerne om bord symbolsk slukket. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Dette lille, lysende panel på kommandobroen viser, om m/f Tycho Brahe går på batteri (grønt lys som nu), hybrid eller diesel. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Dette lille, lysende panel på kommandobroen viser, om m/f Tycho Brahe går på batteri (grønt lys som nu), hybrid eller diesel. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
De to batteri-ombyggede færger har fået den nye, grønne energikilde tegnet ind i bemalingen på skibssiden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
De to batteri-ombyggede færger har fået den nye, grønne energikilde tegnet ind i bemalingen på skibssiden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
På denne skærm på m/f Tycho Brahes kommandobro kan batteriernes tilstand følges. Lige nu viser den nederst, at batterierne oppe i containeren på øverste dæk er 56 pct opladet, og at færgen kan sejle endnu 69 minutter, før det er nødvendigt at omskifte til hybrid, det vil sige at tilkoble de bevarede diesel-motorer.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
På denne skærm på m/f Tycho Brahes kommandobro kan batteriernes tilstand følges. Lige nu viser den nederst, at batterierne oppe i containeren på øverste dæk er 56 pct opladet, og at færgen kan sejle endnu 69 minutter, før det er nødvendigt at omskifte til hybrid, det vil sige at tilkoble de bevarede diesel-motorer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Færgen Hamlet signalerede  festlig flagning i batteri-dagens anledning, men holder sig til diesel-drift. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Færgen Hamlet signalerede festlig flagning i batteri-dagens anledning, men holder sig til diesel-drift. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Se billederne: Maskinchefen fra Thurø viste den nye elfærge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce