Se alle billederne: Rundtur til Øhavets nye maleripavilloner

TROENSE: Ved det første pavillon-stop takkede idemanden Kristian Hansen - siddende på det marstalgrønne tag - for opbakning fra Troense Bådelaug og fra Storms Hjørne. Købmandsbutikken byder på en særudstiling om pavillonerne.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Se alle billederne: Rundtur til Øhavets nye maleripavilloner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Søsiden til indvielse af seks nye maritime attraktioner på Tåsinge, i Svendborg samt på Ærø og Birkholm: Dækshus-pavilloner, hvor Jens Erik Carl Rasmussen inspirerede sin malerier.

Marstalgrøn. Det er farvens navn. Tagene på seks nye pavilloner i vandkanten af Det Sydfynske Øhav er ens. Næsten. Da farvandets nye maritime attraktion blev præsenteret, noterede de skarptsynede sig en lille toneforskel i den marstalgrønne på tagene i Troense, Vindeby og Svendborg sammenlignet med pavillonerne i Ærøskøbing, Marstal og på Birkholm.

- Nuancerne på de gamle skibes lønning og ruf kunne også være forskellige. Marstalgrøn er ikke en autoriseret farve, men dog altid lysegrøn og nok lidt varieret efter, hvad skibsbyggeren lige har haft i bøtterne, forklarer Erik Kromann, leder af Marstal Søfartsmuseum.

En anden lille forskel på de nybyggede pavilloners tage er, at de tre på Tåsinge og i Svendborg har malede planker. Pavillonerne på Ærø og Birkholm er derimod beklædt med lærred, som er malet marstalgrønt.

- Begge løsninger er absolut godkendt, siger pavillonernes arkitekt og projektets idemand, Kristian Hansen fra Center for Maritim Arkitektur på Frederiksøen i Svendborg.

Pavillonerne på Tåsinge og den ene i Svendborg er leveret af Chris Dam Jensen fra Sydfynsk Byggefirma i Vindeby. De to eksemplarer på Ærø og pavillonen på Birkholm er fremstillet af Marstal Søfartsmuseums håndværker, Tommy Christensen.

Fakta
Maleren Jens Erik Carl Rasmussen var født i Ærøskøbing i 1841 som den første i en børneflok på 11.


Carl Rasmussen - som han ofte benævnes - rejste som 15-årig fra Ærø til København og kom i lære som hosekræmmer. Et naturtalent for tegning og maling blev videreudviklet af lektioner hos arkitekter og kunstnere i København. 1861-1866 studerede han på Kunstakademiet.

Som etableret kunstner flyttede Carl Rasmussen til Marstal i 1880. Han var gift med sin kusine og de fik otte børn. Parrets hus tegnet af Carl Rasmussen ligger stadig i Teglgade 2 i Marstal.

Carl Rasmussen har malet altertavlerne i Marstal og på Strynø og Anholt.

Carl Rasmussen faldt over bord fra en grønlandsk handels-brig og druknede i 1893 i mellem Orkney og Shetland.

Carl Rasmussen er beskrevet i "Marinemaleren Jens Erik Carl Rasmussen" af Helle og Benno Blæsild (Svendborg Museum, 1993), i "Sidste rejse" af Carsten Jensen (Gyldendal, 2007) samt i "...saa maler jeg, hvad jeg har set" af Karsten Hermansen (Marstal Søfartsmuseum, 2016).

Marstal Søfartsmuseums voksende samling på mere end et halvt hundrede Rasmussen-værker er udstillet i en nyopført sal indviet af kulturminister Bertel Haarder (V) i 2016.sosn
TROENSE: Maleripavillonerne er udførrt i stil med dækshuse - kabysser - på de gamle Marstal-skonnerter. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
TROENSE: Maleripavillonerne er udførrt i stil med dækshuse - kabysser - på de gamle Marstal-skonnerter. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

En oplevelse for alle

De små hvide pavilloner er ikke blot til pynt. Hele sommeren er de frit åbne for alle, der har lyst til for en stund at gå i marinemaleren Jens Erik Carl Rasmussens fodspor.

De seks nye pavilloner med bænk, vindue og info-tavle er alle placeret på steder, hvor Jens Erik Carl Rasmussens staffeli har stået for kunstnerens maling eller skitsetegning af et søstykke fra Det Sydfynske Øhav.

Pavillonerne er inspireret af dækkets kabys på de gamle sejlskibe. Det var ikke noget samtalekøkken med kogeø. Tværtimod. Pavillonernes størrelse betyder, at voksne ved entre skal dukke nakken. Passage af indgangsåbningen kan også være en udfordring for de bugsvære.

TROENSE: Et par marstallere i forgrunden - Erik Kromann (t.v.) og Laurits Nielsen (t.h.).-  før klar til cykel-afgang foran Storms Hjørne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
TROENSE: Et par marstallere i forgrunden - Erik Kromann (t.v.) og Laurits Nielsen (t.h.).- før klar til cykel-afgang foran Storms Hjørne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Vinduer som maleriramme

Velanbragt inde på pavillonens bænk kan den besøgende på en infotavle få oplysninger om, hvilket af Jens Erik Carl Rasmussens marinemalerier, der er inspireret fra den aktuelle position. I info-tavlen indgår også en mindre udgave af maleriet.

Pavillonernes vinduer har samme størrelse som Jens Erik Carl Rasmussens originale malerier ophængt i Marstal Søfartsmuseums store samling.

De aktuelle malerier er skabt fra 1862-1882.

Den passerede tid betyder, at næsten alle udkig er markant forandrede. Fra begge Tåsinges pavilloner kikker den besøgende fx ud på lystbådehavnenes glasfiberbåde.

Fra pavillonen ved Svendborgs runde lystbådehavn er der i dag udsyn til Svendborgsundbroen. Da Jens Erik Carl Rasmussen arbejdede med sin værktøjer i 1886, trafikeredes Sundet ved Sank Jørgens Kirke af store og små sejlskibe.

Eneste helt uforandrede udsigt er fra pavillonen på Birkholm. Før som nu - åbent øhav.

TROENSE: Maleripavillonen er placeret centralt på havnen med udkik til Svendborgsund og Pilekrogen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
TROENSE: Maleripavillonen er placeret centralt på havnen med udkik til Svendborgsund og Pilekrogen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Skabt i samarbejde

Søsidens udsendte var rundt til alle seks pavilloner, da de blev præsenteret for alle ved et cyklende heldags-arrangement for nylig.

Ekspeditionen startede ved særudstillingen i købmandsbutikken Storms Hjørne i Troense. Over formiddagskaffen i det stopfyldte lokale fortalte Kristian Hansen om projektet, der primært er skabt i samarbejde mellem Center for Martim Arkitektur og søfartsmuseet i Marstal med opbakning fra kræfter på Tåsinge, Ærø, Birkholm og i Svendborg.

Økonomien er på plads med 300.000 kr fra Nordea-fonden.

VINDEBY: Pavillonerne er apteret med dørk, bænk, info-tavle og en holder til en lille tryksag. Her testes udsigten af Chris Dam  Jensen fra Sydfyns Byggefirma i Vindeby og leder af Marstal Søfartsmuseum, Erik Kromann. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
VINDEBY: Pavillonerne er apteret med dørk, bænk, info-tavle og en holder til en lille tryksag. Her testes udsigten af Chris Dam Jensen fra Sydfyns Byggefirma i Vindeby og leder af Marstal Søfartsmuseum, Erik Kromann. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Sejles med Samka

Lidt halsonde holdt Erik Kromans stemme på nedsat kraft, men et par Riga'er hen over dagen gjorde tilsyneladende underværker for mælet, da ekspeditionen sidst på eftermiddagen nåede til Birkholm:

- Vi håber, at pavillonerne vil få endnu flere til at komme og se de rigtige malerier og få nogle af vores gæster ud og opleve, hvor maleren stod, sagde Erik Kroman, mens solen skinnede ned på et havblik-stille øhav.

Da Jens Erik Carl Rasmussen for 135 år siden stod med sit staffeli på denne position, herskede der en anderledes dunkelhed, fremgår det af maleriet. Dengang var tre tosmakker fra Birkholm på vej med et følge til begravelse på Drejøs kirkegård.

Pavillonerne stuves ned til efteråret og sejles til opbevaring i Marstal af veteran-coasteren Samka. Efter planen vil pavillonerne dukke op på andre lokaliteter til næste sommer.

VINDEBY: Chris Dam Jensen (t.v.) fra Sydfyns Byggefirma i Vindeby har leveret pavillonerne på Tåsinge og i Svendborg. Her betragter han udsigten sammen med museumsleder Erik Kromann, Marstal. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
VINDEBY: Chris Dam Jensen (t.v.) fra Sydfyns Byggefirma i Vindeby har leveret pavillonerne på Tåsinge og i Svendborg. Her betragter han udsigten sammen med museumsleder Erik Kromann, Marstal. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
SVENDBORG: Da Jens Erik Carl Rasmussen i 1886 skitserede sit maleri fra denne plet ved Den Runde Lystbådehavn, var Sundet uden bro og trafikeret af sejlskibe.  Men Sankt Jørgens Kirke ligger der stadig. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
SVENDBORG: Da Jens Erik Carl Rasmussen i 1886 skitserede sit maleri fra denne plet ved Den Runde Lystbådehavn, var Sundet uden bro og trafikeret af sejlskibe.  Men Sankt Jørgens Kirke ligger der stadig. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
SVENDBORG: Tid til et lille Riga-stop ved Den Runde Lystbådehavn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
SVENDBORG: Tid til et lille Riga-stop ved Den Runde Lystbådehavn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
MARSTAL: Pitstop ved den ægte vare - Marstal Søfartsmuseums store samling af Jens Erik Carl Rasmussen-værker. På billedet museets håndværker Tommy Christensen, leder Erik Kromann og maritim arkitekt Kristian Hansen.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
MARSTAL: Pitstop ved den ægte vare - Marstal Søfartsmuseums store samling af Jens Erik Carl Rasmussen-værker. På billedet museets håndværker Tommy Christensen, leder Erik Kromann og maritim arkitekt Kristian Hansen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
MARSTAL: Tommy Christensen er Marstal Søfartsmuseums alsidige håndværker og har bygget de tre pavilloner til Ærø og Birkholm.  Ved præsentation havde denne pavillon ikke fundet sin endelige placering overfor HCC-værftet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
 
MARSTAL: Tommy Christensen er Marstal Søfartsmuseums alsidige håndværker og har bygget de tre pavilloner til Ærø og Birkholm.  Ved præsentation havde denne pavillon ikke fundet sin endelige placering overfor HCC-værftet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen  

        MARSTAL: Pavillonernes dækshus-autentiske indgangsåbning er hverken for de høje eller bugsvære. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
MARSTAL: Pavillonernes dækshus-autentiske indgangsåbning er hverken for de høje eller bugsvære. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        BIRKHOLM: Sidst på eftermiddagen nåede turen ud til Birkholm, hvor øboer og lystsejlere stødte til. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
BIRKHOLM: Sidst på eftermiddagen nåede turen ud til Birkholm, hvor øboer og lystsejlere stødte til. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        BIRKHOLM: Øhav, som det også tog sig ud på Jens Erik Carl Rasmussens tid. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
BIRKHOLM: Øhav, som det også tog sig ud på Jens Erik Carl Rasmussens tid. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        BIRKHOLM: Pavillon-ekspeditionen blev godt taget imod af bl. a. fiskerbrødene Morten og Frede Mortensen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
BIRKHOLM: Pavillon-ekspeditionen blev godt taget imod af bl. a. fiskerbrødene Morten og Frede Mortensen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        BIRKHOLM: Her giver pavillonen fred til at lade tankerne fare ... Foto: Søren Stidsholt Nielsen
BIRKHOLM: Her giver pavillonen fred til at lade tankerne fare ... Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        BIRKHOLM: Bag havnens buskads ligger pavillonen på stedet, hvor Jens Erik Carl Rasmussen malede sit kendte værk med et sørgeklædt følge på vej i smakker til begravelse på Drejø. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
BIRKHOLM: Bag havnens buskads ligger pavillonen på stedet, hvor Jens Erik Carl Rasmussen malede sit kendte værk med et sørgeklædt følge på vej i smakker til begravelse på Drejø. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        BIRKHOLM: Ekspeditionen og lystsejlere nød en forfriskning på Birkholm sammen med bl. a. de lokale Bent og Frede Mortensen.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
BIRKHOLM: Ekspeditionen og lystsejlere nød en forfriskning på Birkholm sammen med bl. a. de lokale Bent og Frede Mortensen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        BIRKHOLM: Dagens anden og afrundende Riga blev under intermistiske forhold tilberedt af pavillonernes idemand, maritim arkitekt Kristian Hansen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
BIRKHOLM: Dagens anden og afrundende Riga blev under intermistiske forhold tilberedt af pavillonernes idemand, maritim arkitekt Kristian Hansen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Se alle billederne: Rundtur til Øhavets nye maleripavilloner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce