Se alle billederne: Om bord på verdens største batterifærge i drift

Sammen med søsterskibet m/f Aurora er m/f Tycho Brahe verdens største batteridrevne færge i drift. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Se alle billederne: Om bord på verdens største batterifærge i drift

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Seniormaskinchef Henrik Fald Hansen fra Thurø har i fem år arbejdet med at omstille m/f Tycho Brahe til batterier. Nu er færgen (næsten) i mål. Søsiden sejlede med på nogle ture over Øresund.

ØRESUND: Stille, stille, stille glider det ud af færgehavnen.

Ingen rystelser. Ingen maskinrummel. Ingen skorstensrøg.

Med Kronborg om bagbord har verdens største sejlende batterifærge sat kursen mod Helsingborg.

Mens m/f Tycho Brahe blev tømt for passagerer og biler og nye kom om bord, stak robotten sin stærkstrømsfinger ind i skibssiden. På seks minutter påfyldte robottens stik batterierne strøm i en mængde og styrke, som vel kun maskinchefer, elektrikere og ingeniører fatter.

- Det fungerer, og vi sejler, fastslår seniormaskinchef Henrik Fald Hansen, Thurø overfor Søsidens udsendte.

Vejen til den den gode melding har været lang. Lige nu vurderes Tycho Brahes projekt batteri-omstilling at være helt i mål i denne måned.

- Vi har haft mange udfordringer undervejs. Ikke mindst med at få laderobotten til at fungere, som vi ønsker, siger Henrik Fald Hansen.

Fakta
M/f Tycho Brahe er bygget i 1991 på Langsten Slipp & Båtbyggeri i Tømrefjord, Norge. Bil, tog- og passagerfærgen blev leveret til rederiet Scandlines for sejlads Helsingør-Helsingborg. I dag tilhører færgen rederiet Forsea, det tidligere HH-Ferries Group.


M/f Aurora er et søsterskib leveret året efter fra samme værft og med samme specifikationer.

Færgerne sejler på Helsingør-Helsingborg med overfartstid på ca 20 minutter.

Hoveddata: Længde 111 m. Bredde 28 m. Dybgang 5,3 m.

Diesel-maskineri: Fire styk Wärtsilä på i alt ca 13000 hk. Fart ca. 14,5 knob.

Batteri-kapacitet: 640 lithium-ion batterier fabrikeret af canadiske PBES. Vægt på 90 kg stk. Samlet kapacitet på 4160 kwh. Det svarer til ca. 65 Tesla-biler. Batterier, vandkøling og andre installationer er anbragt i containere og huse på øverste dæk.

Færgerne blev ombygget til batteri/hybrid på Oresund Drydocks i Landskrona, Sverige i 2017-2018.

Miljø og energi: Den samlede udledning fra alle færgerne er med indsættelsen af batterifærgerne i følge rederiet reduceret med 65 pct. Energiforbrug på de to batteri-færger er 40 pct mindre end ved dieseldrift. Alt lade-el på land er "grønt".

Ombygning støttet af EU med ca. 90 mio dkr. Hele projektet har kostet ca 225 mio dkr. Vægtforøgelse på færgen: 270 tons.

Passagerer: 1100. Biler: 238. Oprindelig også med 260 meter jernbanespor.

Færgerne kan sejle i enten ren batteri-drift, udelukkende diesel-drift eller hybrid (kombination).

Ladekapacitet - mest for elfagfolk: 10,5 kV, 600 Amp, 10,5 mW.

Forsea-rederiet har tre andre færger, der sejler i traditionel diesel-elektrisk drift: M/f Hamlet samt af "Vognmandsrute-typen" Mercandia IV og reserven Mercandia VIII, der er udchartret til Estland. På sigt vil rederiet udskifte til flere miljøvenlige færger.

Øresunds-ruten transporterede i 2018 syv mio. passagerer, 1.3 mio. personbiler, 450.000 lastbiler og 16.000 busser. Hvert femte køretøj over Øresund sejles med Forsea-færgerne. Afgang fire gange i timen stort set døgnet rundt. sosn
"DANGER! High Voltage!", advarer skiltet. Seniormaskinchef Henrik Fald Hansen, Thurø, byder indenfor i Tycho Brahes battericontainer nummer 2. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Diesel-start på 30 sekunder

Startskuddet til batteri-projektet på Øresund lød i 2014. To år efter kunne ombygningen af Tycho Brahe og søsterskibet Aurora indledes. Begge færger har beholdt deres dieselmaskineri som en ekstra sikkerhed og back-up og fordi det ville være kostbart at pille de i alt otte hovedmotorer ud fra færgernes dyb.

- Hvis strøm eller ladning svigter, har vi nytte af dieselmotorerne. Vand holder dem forvarme. De kan være i drift på 30 sekunder, forklarer Henrik Fald Hansen.

De fire containere på færgernes øverste dæk rummer i alt 640 lithium ion-batterier. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
De fire containere på færgernes øverste dæk rummer i alt 640 lithium ion-batterier. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Sejlplan holdt 99,7 pct

M/f Tycho Brahe har nu i en periode sejlet på omkring 80 pct. batteridrift. Reduktionen skyldes, at nogle af færgens batterier er pillet ud og er til service på fabrikken efter for hård belastning ved ladning. Forklaringen er en software-fejl. Når batterierne er genmonteret senere i denne måned, sejler Tycho Brahe tæt på 100 pct. batteridrift:

- Det er os her om bord, der har taget børnesygdommene. Vores søsterfærge Aurora er ombygget senere. På de gode dage er Aurora på 99 pct. batteridrift, siger Henrik Fald Hansen.

Selvom Tycho Brahe har sejlet med reduceret batterikapacitet, er sejlplanen med 46 dobbeltture i døgnet overholdt. Det er lykkedes takket mulighed for at tage back-up fra dieselmotorerne.

- Vi har en driftssikkerhed på 99,7 - det vil sige antal planlagte ture i forhold til de gennemførte, siger Henrik Fald Hansen.

De 640 batterier er opsat i moduler på et hyldesystem. De sølvfarvede slanger af metal er til vandkøling af batterierne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
De 640 batterier er opsat i moduler på et hyldesystem. De sølvfarvede slanger af metal er til vandkøling af batterierne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- Der skal meget til at slå os ud

Færgens høje driftssikkerhed hænger også sammen med stor fleksibilitet i det tekniske system i kraft af mulighed for fremdrift på enten diesel, batteri eller hybrid. Desuden har færgen fire thrustere (propeller), men kan klare sig med færre. Sætter den ene bovport ud, kan færgen vendes.

- Der skal meget til at slå os ud, siger Henrik Fald Hansen, mens vi nærmer os Helsingborg. Støjfrit. Eller som de siger hinsidan: Lavt "buldernivå".

Før ankomst til havn skal styrmanden manuelt vælge, hvilket færgeleje, der ønskes benyttet. Når det er gjort, gør lejets fortøjningsrobot og laderobot sig automatisk klar. Rammer lade-robotten ikke i første hug, kan der manuelt aktiveres et nyt forsøg. Dermed bliver ladetiden reduceret. Færgen venter ikke. Sejlplanen skal holdes.

Nogle af færgens batterier er pillet ud for servicering. En softwarefejl gjorde i følge seniormaskinchef Henrik Fald Hansen, at
Nogle af færgens batterier er pillet ud for servicering. En softwarefejl gjorde i følge seniormaskinchef Henrik Fald Hansen, at "ladningen blev kørt lige til grænsen". Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Drillesyg robot

Den officielle indvielse af Tycho Brahe med bl. a. ministre fra begge sider af Sundet var oprindelig sat til juni 2017. Indvielsen blev i stedet gennemført i november 2018.

Den første festivitas blev aflyst kort forinden. Robotterne drillede.

- I solskin havde ladekablets laser problemer med at finde stikket på den hvide skibsside. Det hjalp, da vi malede en sort kant udenom. I det hele taget er det nyt at bevæge højspændingskabler med robot. Jeg regnede i første omgang med, at robotter var "plug and play "og så lidt justering i 14 dage. Sådan er det langt fra gået, siger Henrik Fald Hansen:

- Vi optimerer stadig på robotterne og deres tårne. Vi kan blive ved med at forbedre. Skibene har vi overtaget, men ikke robotter og tårne, forklarer Henrik Fald Hansen, der kan se tilbage på fem arbejdsår med batterier og robotter øverst på dagsordenen:

- Vi har haft masser af udfordringer, men jeg har det godt og sjovt med hele tiden at optimere og at finde løsninger, lyder det fra seniormaskinchefen.

Bemærk løfte-sækkevognen for en enden af battericontaineren. Den anvendes, når de 90 kg tunge batterier skal flyttes rundt. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Bemærk løfte-sækkevognen for en enden af battericontaineren. Den anvendes, når de 90 kg tunge batterier skal flyttes rundt. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Skarpt øje på forbrug

Tycho Brahe har to helt ens kommandobroer - en i hver ende af færgen. Det betyder, at styrmand Rene Olsen skal skifte kommandobro hver halve time. Efter hvert anløb skal Rene Olsen hen i modsat ende af øverste dæk.

- Hvordan er det at sejle batterifærge?

- Teknisk set er der ingen forskel for os heroppe. Men i hele processen fra diesel til batteri er vi blevet meget opmærksomme på, hvor meget energi vi bruger. På denne overfart har vi fx brugt 431 KWh, siger Rene Olsen og viser Søsiden tallet på kommandobroens skærm.

- Forbruget er faktisk flot. Det er væsentligt billigere og renere, end hvis vi var sejlet på diesel, forklarer Rene Olsen.

Batteriernes vandkøling er styret inde i dette hus på øverste dæk.Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Batteriernes vandkøling er styret inde i dette hus på øverste dæk.Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- Vi pudsede glorien

Batteridriften betyder også, at færgen accelererer kvikkere:

- Det er ikke helt som en Tesla, men når vi lægger håndtagene ned, reagerer den hurtigere på batterier end på diesel, siger styrmanden. Tidligere på dagen sejlede et krydstogtskib ned gennem Øresund:

- Det talte vi om i morges. Det trak en stribe af sort røg efter sig. Det bemærkede vi - og pudsede glorien her, lyder det fra Rene Olsen.

Kølesystemnet. Varmt vand væk fra batterierne og koldt vand ind. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Kølesystemnet. Varmt vand væk fra batterierne og koldt vand ind. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Køle-tilstanden på alle batterier kan overvåges på denne skærm. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Køle-tilstanden på alle batterier kan overvåges på denne skærm. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
I særlige dækshuse ved siden af de fire battericontainere står forskelligt udstyr relateret til batteridriften. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
I særlige dækshuse ved siden af de fire battericontainere står forskelligt udstyr relateret til batteridriften. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
- En dag ryger de gamle diesel-maskiner måske ud, siger seniormaskinchef Henrik Fald Hansen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
- En dag ryger de gamle diesel-maskiner måske ud, siger seniormaskinchef Henrik Fald Hansen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
En transformator med 10400 volt er ikke for pilfingre. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
En transformator med 10400 volt er ikke for pilfingre. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Tycho Brahes maskinrum. Her er lidt at hygge sig med for en elektriker. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Tycho Brahes maskinrum. Her er lidt at hygge sig med for en elektriker. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Laderobotterne - to i Helsingør og to i Helsingborg - bor i tårne med vinduer, så passagerer fra dækket kan følge processen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Laderobotterne - to i Helsingør og to i Helsingborg - bor i tårne med vinduer, så passagerer fra dækket kan følge processen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den sorte ramme omkring skibssidens ladestiik viste sig at være en god idé til guidning af laser-øjet på robotarmen med højspændingskablet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den sorte ramme omkring skibssidens ladestiik viste sig at være en god idé til guidning af laser-øjet på robotarmen med højspændingskablet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Højspændings-stikket er inde og tankningen af strøm er igang.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Højspændings-stikket er inde og tankningen af strøm er igang. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Her er vi inde robottårnet. Kablerne er forbindelsen til el-nettet i Helsingør. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Her er vi inde robottårnet. Kablerne er forbindelsen til el-nettet i Helsingør. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
På land i Helsingør. Juniormaskinmester Tobias Braüner kan fra sin trådløse enhed betjene robotten manuelt. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
På land i Helsingør. Juniormaskinmester Tobias Braüner kan fra sin trådløse enhed betjene robotten manuelt. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Ved dobbelteender-færgens stævne signaleres klart til passagerer og Øresunds søfart, at her sejles miljøvenligt: Strømmen er
Ved dobbelteender-færgens stævne signaleres klart til passagerer og Øresunds søfart, at her sejles miljøvenligt: Strømmen er "grøn", energiforbruget langt lavere end ved diesel-drift og batterier har intet udslip - såkaldt "zero emission". Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Øresunds-færgerne er såkaldt højfrekvente, dvs. ingen unødvendig liggetid i havn. Vogndæk og hængedæk med plads til 238 biler kan tømmes og fyldes på under 10 minutter - mens færgen lader. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Øresunds-færgerne er såkaldt højfrekvente, dvs. ingen unødvendig liggetid i havn. Vogndæk og hængedæk med plads til 238 biler kan tømmes og fyldes på under 10 minutter - mens færgen lader. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Her ender strømmen fra batterierne - eller dieselmaskineriet. Tycho Brahe har fire af disse thrustere, der ligesom på fx Spodsbjerg-Tårs fungerer som både fremdrift og ror. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Her ender strømmen fra batterierne - eller dieselmaskineriet. Tycho Brahe har fire af disse thrustere, der ligesom på fx Spodsbjerg-Tårs fungerer som både fremdrift og ror. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Anløb i Helsingborg. Færgen har automatisk signaleret til lade-robot og fortøjnings-robot, at den er på vej ind i lejet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Anløb i Helsingborg. Færgen har automatisk signaleret til lade-robot og fortøjnings-robot, at den er på vej ind i lejet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
En hydraulisk
En hydraulisk "matros". Robotten sætter automatisk fortøjningens løkke, den runde ring, ned over pullerten indbygget i færgens side. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Oppe på den ene af to helt ens kommandobroer med panorama-kik. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Oppe på den ene af to helt ens kommandobroer med panorama-kik. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Styrmand Rene Olsen tjækker energiforbruget på denne overfart Helsingør-Helsingborg: 431 KWh, der betegnes som
Styrmand Rene Olsen tjækker energiforbruget på denne overfart Helsingør-Helsingborg: 431 KWh, der betegnes som "meget flot".Foto: Søren Stidsholt Nielsen
- Efter overgang til batteridrift er vi blevet meget mere opmærksom på energiforbruget, siger styrmand Rene Olsen. Denne skærm på kommandobroen viser bl. a. forbruget på hver enkelt overfart. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
- Efter overgang til batteridrift er vi blevet meget mere opmærksom på energiforbruget, siger styrmand Rene Olsen. Denne skærm på kommandobroen viser bl. a. forbruget på hver enkelt overfart. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Et af mange displays.Det viser bl. a. batteriernes ladetilstand og gennemsnitlig forbrug i denne og forrige måned. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Et af mange displays.Det viser bl. a. batteriernes ladetilstand og gennemsnitlig forbrug i denne og forrige måned. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
De fire thrustere (propeller) af fabrikatet Rolls-Royce kan overvåges fra disse skærme. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
De fire thrustere (propeller) af fabrikatet Rolls-Royce kan overvåges fra disse skærme. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Fra Tychos Brahes officielle indvielse som batterifærge i november 2018. Blandt de prominente gæster var daværende udviklingsminister Sofie Løhde (V).  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Fra Tychos Brahes officielle indvielse som batterifærge i november 2018. Blandt de prominente gæster var daværende udviklingsminister Sofie Løhde (V). Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Se alle billederne: Om bord på verdens største batterifærge i drift

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce