Se alle billederne: Fjordbyens Helge - 111 år med røg i skorstenen

Som Svendborgsund har sin Helge, har Flensborg Fjord sin Alexandra. Salondamperen i grænsebyen har sejlet i foreløbig 111 år og meldes i god stand. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Se alle billederne: Fjordbyens Helge - 111 år med røg i skorstenen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Alle kan få en unik, sejlende oplevelse på Alexandra. Flensborgs klassiske salondamper drives af frivillige og er et vartegn for grænsebyen ved fjorden. I denne weekend er "Alex" midtpunkt i Dampf Rundum. Søsiden sejlede med om bord.

FLENSBORG FJORD: Svendborgsund har sin Helge, og på Flensborg Fjord sejler Alexandra. Både Helge og Alexandra er mindre passagerskibe i klassisk damperprofil. De er begge bygget til trafik i lokalt farvand, og ingen af dem har sejlet i rute andre steder end på de hjemlige bølger.

I al stilfærdighed runder Sundets Helge 95 år i denne sæson. Den lidt større Alexandra i grænselandets fjord har 111 år på kølen.

Om Helge høres nu og da den misforståelse, at den oprindelig var damper. Selvom Helge er leveret, da dampere stadig blev nybygget og den har en typisk damper-skorsten, har den aldrig haft hverken kedel eller kul om bord. Helges første maskineri var en primitiv brændstof-motor, der sagde tøf-tøf. Derefter har den sejlet med almindeligt diesel-maskineri.

Fakta
Salondamperen Alexandra af Flensborg er bygget i 1908 hos Janssen & Schmilinsky i Hamborg til Flensborgs, Egernsunds og Sønderborgs forenede Dampskibsselskab. Overtaget af Förde Reederei i Flensborg i 1936.


Den 30. august 1975 sejlede Alexandra sin sidste tur som linjeskib i ordinær drift på Flensborg Fjord og lægges op.

I 1979 stiftede lokale kræfter en bevaringsforening for Alexandra.

I 1982 blev Alexandra anerkendt som kulturelt mindesmærke.

I 1986 modtog bevaringsforeningen Alexandra som gave på betingelse af, at den renoveres og sættes i drift.

Efter et længere værftsophold for bl. a. skrogrenovering i Arnis på Slien sættes Alexandra i drift igen i sommeren 1989.

Sponseret af en sparekasse fik Alexandra i Hamborg i 1997 en større maskinoverhaling.

I 2006 udførtes på værft i Arnis en omfattende renovering af stål agterude og i bunden.

I vinteren 2016-2017 installeres ny kedel på værft i Husum.

Alexandras hoveddata: Længde ca. 37 m, bredde 7 m, dybgang 3 m.

Fremdrift: Compound-dampmaskine på omkring 420 hk. Topfart 12 knob.

Tilladt passagertal: 150, besætning 13-15 incl. restaurant om bord. (Godkendt passagertal i 1908: 589!)

Alexandras nært beslægtede Albatros fra 1912 blev i 1971 af Alexandra slæbt til feriecenter Damp 2000, hvor den siden har været udstillet på stranden.

Scener med Alexandra i Sønderborg indgår i den danske film "I krig og kærlighed" fra 2018. sosn
Salondamperen Alexandra har sin egen anløbsbro i Flensborgs museumshavn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Salondamperen Alexandra har sin egen anløbsbro i Flensborgs museumshavn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Maritim oplevelse

Alexandra - derimod - er skabt til en tyk, sort røgfane fra skorstenen og gloende kul i bugens kedel. Og den er ikke bare et dampskib. Alex, som hun kærligt kaldes, præsenterer sig fornemt som salondamper.

Den skinnende aptering gør salon-betegnelsen fuldt berettiget. Ligesom på Helge er lakeret mahogni, poleret messing og masser af velbevarede detaljer med til at skabe en atmosfære af passagersejlads på oldefars tid. På Alex ovenikøbet ingen rystende og brummende diesel-maskine - kun lyden af det kløvede vand om boven og propellens skumpiskede fjordvand agterude.

At sejle med Alexandra er en maritim oplevelse af høj karat. Undervejs har alle passagerer også mulighed for at stige ned ad lejderen og under dæk opleve en fuldblods dampmaskine i drift. Søsidens varmeste anbefaling.

Vel er der trangt og hedt dernede, men at se de frivillige skrue på haner, overvåge de gamle instrumenter og skovle kul i kedlen er den stejle nedstigning værd.

Røg i skorstenen og tud i fløjten. Der er en helt særlig stemning omkring en dampers afgang. Hver søndag sommeren igennem kan det opleves på Alexandra i Flensborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Røg i skorstenen og tud i fløjten. Der er en helt særlig stemning omkring en dampers afgang. Hver søndag sommeren igennem kan det opleves på Alexandra i Flensborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Sejlads om søndagen

Alexandra har sin faste bro i Flensborgs museumshavn tæt ved byens hovedstrøg. Sæsonen går fra maj til oktober med ture på fortrinsvis søndage. Alle kan løse billet til fx halvanden times rundfart på fjorden. Den koster 13 euro, rundt regnet en dansk hund.

I denne weekend er sejlplanen i anledning af det traditionelle Dampf Rundum-træf intensiveret med fire afgange både lørdag og søndag. Lejlighedsvis sejler salondamperen også på lidt længere ture med landgang i Langballigau eller med fuld musik om bord leveret af Alexandra Dampkapelle.

Et navnebræt. Ligesom på Svendborgsunds Helge kan Alexandra fremvise masser af fine, maritime detaljer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Et navnebræt. Ligesom på Svendborgsunds Helge kan Alexandra fremvise masser af fine, maritime detaljer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

To krige og to OL

Alexandra er bygget til fjordtrafik for et lokalt dampskibsselskab. Navnet fik den efter gudmoderen, prinsesse Alexandra af Schleswig-Holstein-Glücksburg. I salondamperens lange liv har den foruden stabil passagersejlads på Flensborg Fjord nået at medvirke bag linjerne i begge verdenskrige samt ved sejler-OL i både 1936 og i 1972.

Alexandra har også under anden verdenskrig været anvendt til sejlads med lodser og efter krigen til transport af flygtninge for de britiske styrker i Tyskland. Indsats som dykkerfartøj og bugserbåd er også beskrevet i Alexandras brogede 111 år lange historie.

Passagerer må færdes overalt på salondamperen Alexandra. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Passagerer må færdes overalt på salondamperen Alexandra. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Ti års frivillig indsats

Som 67-årig fik Alexandra stemplet "urentabel". Den gamle damper blev til manges fortrydelse pensioneret af Flensborgs fjordrederi og lå i fire år forsømt hen i havnen. Slidt og mærket af et samlet antal sømil - 600.000 - svarende til 22 jordomsejlinger.

Damperens tiltagende forfald fik lokale frivillige til at gå i aktion. De stiftede i 1979 en forening med formålet at redde Alexandra som aktiv damper på Flensborg Fjord.

Efter små ti år med indsamlinger suppleret af delstatsligt økonomisk skulderklap, betydelig frivillig indsats og værfts-ophold i bl. a. Egernsund fyrede en renoveret og nu foreningsejet Alexandra i 1989 op under sin kedel. Fjordens vartegn dampede igen på sommersejladser med passagerer.

Salondamperen Alexandra har gennem 111 år sat sit præg på Flensborg Fjord. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Salondamperen Alexandra har gennem 111 år sat sit præg på Flensborg Fjord. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Ny kedel

Nu 30 år senere lyder den gode melding fra Flensborg Fjord:

- Alexandra er i stabil gænge, og den er i god stand. Senest har vi fornyet kedlen, og vi har fået nye redningsbåde om bord, fortæller Rudolf Borrmann fra Förderverein Salondampfer Alexandra til Søsiden.

Fornyelsen af kedlen var både kostbar og besværlig. Alexandra sejlede i 2016 til værft i vadehavsbyen Husum. Her fik den gamle damper løsnet en del af overbygningen og hele skorstenen, så den udtjente kedel kunne løftes op fra skibets dyb og en ny kunne installeres.

Den gamle kedel står kold og fint bevaret til udstilling i gården på Flensborgs søfartsmuseum tæt ved Alexandras anløbsbro. I hallen ved siden af er en dampmaskine afstrippet og funktionen illustrativt forklaret.

Alexandras originale skibsklokke forsvandt, mens salondamperen lå ubrugt hen i slutningen af 1970'erne - men en nypudset klokke mangler ikke. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Alexandras originale skibsklokke forsvandt, mens salondamperen lå ubrugt hen i slutningen af 1970'erne - men en nypudset klokke mangler ikke. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Masser af lakeret ædeltræ agterude i Alexandras halvåbne salon på øverste dæk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Masser af lakeret ædeltræ agterude i Alexandras halvåbne salon på øverste dæk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Nathuset er en fin detalje om bord på Alexandra. De runde beholdere i hver side er olielamper, der kaster lys ind på kompasset bag glasset. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Nathuset er en fin detalje om bord på Alexandra. De runde beholdere i hver side er olielamper, der kaster lys ind på kompasset bag glasset. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Styrmand Andreas Zech på sin plads. Passagerer - også de yngste - er velkomne i styrehuset. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Styrmand Andreas Zech på sin plads. Passagerer - også de yngste - er velkomne i styrehuset. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Günter Hermann er chefkaptajn på salondamperen Alexandra. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Günter Hermann er chefkaptajn på salondamperen Alexandra. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Salondamperen Alexandra er bygget i Hamborg i 1908. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Salondamperen Alexandra er bygget i Hamborg i 1908. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Bådsmand Horst-Dieter Petersen har været frivillig om bord i 17 år -
Bådsmand Horst-Dieter Petersen har været frivillig om bord i 17 år - "af kærlighed til skibet". Horst-Dieter Petersen er ansvarlig for fortøjning, bl. a. tovværk ved afgang og anløb. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Ligesom på Svendborgsunds Helge - masser af fine, maritime detaljer om bord på Alexandra. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Ligesom på Svendborgsunds Helge - masser af fine, maritime detaljer om bord på Alexandra. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
På salondamperens halvåbne dæk kan passagererne nyde udsigten - og ved det åbne skylight lytte til dampmaskinens sagte pulsslag. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
På salondamperens halvåbne dæk kan passagererne nyde udsigten - og ved det åbne skylight lytte til dampmaskinens sagte pulsslag. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
De frivillige om bord på salondamperen Alexandra kan også levere lidt vådt og tørt under fjord-sejladsen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
De frivillige om bord på salondamperen Alexandra kan også levere lidt vådt og tørt under fjord-sejladsen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Damperens fornemme salon. Foto: Förderverein Salondampfer Alexandra
Damperens fornemme salon. Foto: Förderverein Salondampfer Alexandra
Skorstenen og en del af overbygningen var afmonteret, da Alexandra fik ny kedel i vinteren 2016-2017. Den udtjente kedel kan ses i skibsfartsmuseets gård tæt ved salondamperens anløbsbro. Sådan en kedel kan ved hjælp af en passende mængde kul bringe 14000 liter vand op til en temperatur på 180 grader. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Skorstenen og en del af overbygningen var afmonteret, da Alexandra fik ny kedel i vinteren 2016-2017. Den udtjente kedel kan ses i skibsfartsmuseets gård tæt ved salondamperens anløbsbro. Sådan en kedel kan ved hjælp af en passende mængde kul bringe 14000 liter vand op til en temperatur på 180 grader. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Oplevelsen af Alexandras maskinrum i drift under sejlads kræver en nedstigning af denne lejder - og passagererne er velkomne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Oplevelsen af Alexandras maskinrum i drift under sejlads kræver en nedstigning af denne lejder - og passagererne er velkomne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Åben pejs under dæk ... Salondamperens passagerer kan komme helt tæt på ild og kul i kedlens to fyrrum. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Åben pejs under dæk ... Salondamperens passagerer kan komme helt tæt på ild og kul i kedlens to fyrrum. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Ja, vii er før den digitale tid. En velpasset maskintelegraf til meldinger styrehus-maskinrum skinner også på Alexandra. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Ja, vii er før den digitale tid. En velpasset maskintelegraf til meldinger styrehus-maskinrum skinner også på Alexandra. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Sådan tages pulsen på en kørende dampmaskine bygget i 1908. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Sådan tages pulsen på en kørende dampmaskine bygget i 1908. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Maskinchef Michael Klotz på tørn. Alexandras passagerer er velkomne til at betragte maskinrummets fascinerende mekanik på nærmeste hold. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Maskinchef Michael Klotz på tørn. Alexandras passagerer er velkomne til at betragte maskinrummets fascinerende mekanik på nærmeste hold. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Salondamperen Alexandras lydsvage maskineri kan præstere omkring 420 hk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Salondamperen Alexandras lydsvage maskineri kan præstere omkring 420 hk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Maskinchef Michael Kotz på frivilligt job. Salondamperen Alexandras såkaldte compound-maskine er fremstillet på byggeværftet i Hamborg - anno 1908. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Maskinchef Michael Kotz på frivilligt job. Salondamperen Alexandras såkaldte compound-maskine er fremstillet på byggeværftet i Hamborg - anno 1908. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
To fyrbødere fodrer kedlen med kul i på skovle. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
To fyrbødere fodrer kedlen med kul i på skovle. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Se alle billederne: Fjordbyens Helge - 111 år med røg i skorstenen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce