Scrubber røgen ren: Amerikansk rederi køber røgrensere fra Svendborg

Produkttankskibet Torm Laura et par timer før afgang fra Fayard. Foran den udvidede skorsten med plads til en scrubber ses teknisk direktør i Torm Jesper Jensen (tv.) og salgsdirektør på Fayard Ivan S. Larsen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Scrubber røgen ren: Amerikansk rederi køber røgrensere fra Svendborg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Før strammere miljøregler træder i kraft: Fayard-værftet ved Odense Fjord har travlt med installation af scrubbere.

MUNKEBO: Til nytår skærpes reglerne for skibes udledning af svovl i udstødningen.

De strammere, internationale miljøkrav skaber travlhed langs kajerne på Fayard i Munkebo. Alene i år skal det fynske værft installere røgrensere - såkaldte scrubbere - i omkring en halv snes store skibe.

Tre af skibene i den aktuelle ordrebog har amerikanske ADM Harvest Shipping Company som reder. Hvert af de 240 meter lange bulk-fragtskibe skal have installeret et par scrubbere leveret af Pureteq i Svendborg. Det amerikanske rederi har selv valgt røgrensere fra den sydfynske fabrikant.

- Det er praksis. at rederiet bestemmer, hvad de vil have om bord, og så installerer vi, siger Fayards salgsdirektør Ivan S. Larsen, Troense.

Fakta
En røggasrenser - en scrubber - er en af udseende flere meter høj og tonstung, rund beholder installeret i en udbygning af skibets skorsten. På Torm Laura vejer scrubberen 12 tons og måler 4,0 m x 2,5 m x 8,5 m.

Maskineriets udstødning ledes til rensning gennem scrubberen.

Ved hjælp af indpumpet, cirkulerende havvand og nogle filtre udvasker scrubberen tæt på 100 pct. af udstødningens indhold af svovldioxid og sodpartikler. I processen indgår ionisering og iltning.

Scrubberens udskilte restprodukt - sulfater - er uskadeligt for miljøet og udskylles i havet.

Scrubberens proces overvåges på skærme i maskinens kontrolrum og kan ved besøg om bord kontrolleres af myndighederne.

Scrubbere kan arbejde efter andre principper end beskrevet herover. Den Svendborg-fremstillede Pureteq anvender fx et system, hvor udstødningen oversprøjtes med vanddråber og restproduktet deponeres i en tank om bord for senere tømning i havn. sosn
På kommandobroen: M/t Torm Lauras kaptajn Peer H. Wischmann (th.) i samtale med Fayards administrerende direktør, Thomas Andersen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
På kommandobroen: M/t Torm Lauras kaptajn Peer H. Wischmann (th.) i samtale med Fayards administrerende direktør, Thomas Andersen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Ny kunde

Det fynske værft har ikke tidligere haft det amerikanske rederi som kunde. Kontakten er opstået i forbindelse med en messe i Hamborg i efteråret.

- Installation af scrubber er ellers typisk en tillægsaktivitet til skibe fra kunder, vi har haft længe. Når de alligevel kommer til værftet, tager de en scrubber-installation med, så de er i opdateret til de nye regler fra 1. januar, siger Ivan S. Larsen.

Salgsdirektør på Fayard Ivan S. Larsen, Troense: - Frem til nytår vil vi opleve et rally mod værfterne for montering af scrubbere. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Salgsdirektør på Fayard Ivan S. Larsen, Troense: - Frem til nytår vil vi opleve et rally mod værfterne for montering af scrubbere. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

- Vi gør det hurtigt

I følge salgsdirektøren er det kun relativt få europæiske værfter, der som Fayard kan installere scrubbere i større skibe. Det fynske værfts nærmeste konkurrenter på dette felt er Remontowa i Polen, Lisnave i Portugal og Damen i Frankrig.

- Vores force er måske ikke prisen, men at vi har stor erfaring, kan gøre det i høj kvalitet og udføre det meget hurtigt, forklarer Ivan S. Larsen.

Afhængig af bl. a. skibets teknik og scrubberens størrelse tager en installation af en scrubber normalt 15-20 dage. Rekord på Fayard er syv dage på et par ro/ro-skibe i 2017:

- Men her var der også gjort nogle forberedelser, før de kom til os, forklarer Ivan S. Larsen.

Som underleverandør til Pureteq i Svendborg skaber scrubber-boomet arbejde på Søgaard Steeltank i Rudkøbing. Her er  Søgaard Steeltanks direktør Jesper Møllmann (t.v.) og produktionschef hos Pureteq Klaus Elian foran scrubbere under klargøring. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Som underleverandør til Pureteq i Svendborg skaber scrubber-boomet arbejde på Søgaard Steeltank i Rudkøbing. Her er Søgaard Steeltanks direktør Jesper Møllmann (t.v.) og produktionschef hos Pureteq Klaus Elian foran scrubbere under klargøring. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

- Rally mod nytår

Når den aktuelle bølge af installationer har lagt sig, har Fayard sat scrubbere på i alt 17-18 skibe. Da værftet ikke leverer nybygninger, har der udelukkende været tale om installationer i eksisterende skibe, såkaldt retro-fits.

- Der kører i branchen et rally frem til 2020. Der er kamp om at komme på værft og få scrubbere monteret. Derefter vil redere og værfter være mere tilgængelige, vurderer Ivan S. Larsen.

Produkttankskibet Torm Laura et par timer før afgang fra Fayard. Foran den udvidede skorsten med plads til en scrubber ses teknisk direktør i Torm Jesper Jensen (tv.) og salgsdirektør på Fayard Ivan S. Larsen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Produkttankskibet Torm Laura et par timer før afgang fra Fayard. Foran den udvidede skorsten med plads til en scrubber ses teknisk direktør i Torm Jesper Jensen (tv.) og salgsdirektør på Fayard Ivan S. Larsen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

For tidligt ude

Da de internationale regler for udledning af røggas blev varslet strammet, var flere rederier hurtige til at få installeret scrubbere.

- Nogle af dem, der har været tidligt ude og har haft scrubberne i drift i måske fem år, har fået nogle fabrikater ind, som har vist sig ikke at være egnede i materiale-valg. Det ruster og tærer. Det varme, syreholdige saltvand i scrubberen er en aggressiv blanding. Den stiller særlige krav til metallets legering. Derfor oplever vi, at skibene nu kommer ind og får installeret noget andet, siger Ivan S. Larsen.

Salgsdirektøren vurderer, at installation af scrubbere i år vil udgøre 12-15 procent af Fayards omsætning.

Container-kæmper på vej

Senere på året vil synet af et par scrubber-kunder måske pirre til fynboernes minder om, da Mærsks Lindø-værft sendte serievis af container-giganter nybyggede ud af Odense Fjord.

Nostalgien kan tone frem, når to styk 334 meter lange containerskibe fra det Mærsk-ejede Hamburg Süd står fjorden ind for at få scrubbere installeret.

Installationen på de to skibe - Cap San Maleas og Cap San Artemissio - er af et omfang, der kræver 28 arbejdsdage på Fayard.

Ivan S. Larsen forventer, at de to røde container-giganter hver for sig ankommer til Fayard i oktober.

Scrubber røgen ren: Amerikansk rederi køber røgrensere fra Svendborg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce