På skolebænken: Fra "brovtende søfolk" til venlige turistguider

To havnemestre, administrativt personel og ikke mindst sejlende søfolk fra færgerne Højestene, Hjortøboen, Helge og Faaborg III var på kursus i venlighed, service og konflikthåndtering. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

På skolebænken: Fra "brovtende søfolk" til venlige turistguider

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sejlende og administrativt personel fra Svendborgs og Faaborg-Midtfyns fire færgeruter på endags-kursus i bl. a. konflikt-håndtering.

- Denne kursusdag skal forvandle jer fra brovtende søfolk til venlige turistguider ...

Sådan lød havnemester Hans Søbys bramfri velkomst til en lille snes færgemedarbejdere fra Svendborg og Faaborg-Midtfyn kommuner. Vel at mærke afleveret med et stort glimt i øjet.

Generelt er færgernes passagerer godt tilfredse med betjening og service om bord. Det viser en undersøgelse fra marts baseret på telefon-interviews med passagerer på bl. a. Skarø og Avernakø.

Da det sejlende og administrative personel fra kommunernes i alt fire færgefarter holdt kursus tidligere på ugen, var det derfor ikke en grundlektion i venlighed og service:

- Ofte er der kun brug for nogle mindre tips; nogle gange blot, at man eventuelt lige nikker til passageren, når man går forbi for at vise, at man registrerer kunden og viser, at alt er ok. Vigtigt er det også at undgå konfliktoptrapning. Her byder kurset på gode anbefalinger og værktøjer, siger Jan Fritz Hansen, leder af kursets arrangør, Færgesekretariatet i Ærøskøbing.

Kurset på Svendborg Rådhus er det andet af sin art. Det første blev gennemført i Skive ved Limfjorden.

Lektor ved Marstal Navigationsskoles nautiske afdeling Helle Bak Poulsen styrede kursusdagen. Helle Bak Poulsen har egen praktisk erfaring som overstyrmand på Ærøfærgernes overfart til Als.

- Kurset fokuserer på kunderservice og betjening. Vi får også fastslået, at søfolkene om bord på færgerne udfører et samfiundsmæssigt vigtigt stykke arbejde, betoner Helle Bak Poulsen.

- Når vi snakker konflikthåndtering tager vi udgangspunkt i deltagernes egne oplevelser, og jeg har også medbragt nogle eksempler, fortæller Helle Bak Poulsen.

Skibsfører på m/f Højestene Kamma Sørensen, Svendborg havde en god kursus-dag:

- Vi fik nogle redskaber til at kommunikere mere hensigtsmæssigt i tilfælde af uoverensstemmelser. Og vi havde god erfaringsudveksling med kollegaer fra andre færger.

To havnemestre, administrativt personel og ikke mindst sejlende søfolk fra færgerne Højestene, Hjortøboen, Helge og Faaborg III var på kursus i venlighed, service og konflikthåndtering. Kursusleder var lektor på Marstal Navigationsskole, Helle Bak Poulsen.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
To havnemestre, administrativt personel og ikke mindst sejlende søfolk fra færgerne Højestene, Hjortøboen, Helge og Faaborg III var på kursus i venlighed, service og konflikthåndtering. Kursusleder var lektor på Marstal Navigationsskole, Helle Bak Poulsen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

På skolebænken: Fra "brovtende søfolk" til venlige turistguider

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce