Ocean-sejlads i klassisk stil: Joseph banker på

Queen Mary 2s Britannia-restaurant trækker bl. a med sin store vægdekoration tydelige linjer tilbage til tidligere tiders Atlant-dampere. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Ocean-sejlads i klassisk stil: Joseph banker på

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

At krydse Atlanten med passagerskib er en maritim oplevelse på første klasse. Queen Mary 2 holder stilen alle 4000 sømil Hamborg-Southampton-New York. Søsiden gik om bord

Så banker det på døren til kahyt nummer 4007:

- Hello! I'm Joseph, your personal serviceman.

Den Cunard-uniformerede medarbejder bukker og spørger til velbefindendet i kahytten indtaget for en times tid siden.

Søsiden kan melde alt godt, og en smilende Joseph takker af med en melding om, at man ikke skal tøve med at tilkalde ham, hvis noget ikke lever op til de højeste forventninger.

Allerede ved entreen bliver man som passager via et lille skilt på bordet bekendt med, at lige netop Joseph har ansvaret for denne udvendige kahyt på dæk 4. Hans personlige velkomst-besøg var en velkommen overraskelse.

På bordet venter også et andet varsel om ni gode døgn til søs: En køler fyldt med isterninger og vand - og ikke mindst en flaske champagne incl. hvid stofserviet og velkomsthilsen.

Fakta
Queen Mary 2 er verdens eneste sejlende ocean-liner og verdens største skib konstrueret til transport af passagerer. QM2 er designet af Stephen Payne (interview på Søsiden sidste lørdag).Queen Mary 2 er leveret til Cunard-rederiet i 2004 fra værftet Alstom Chantieres l'Atlantique i Saint-Nazaire, Frankrig. Pris i alt: En mia. dollars. Skibet er opgraderet og ombygget senest i 2016.

Queen Mary 2 har retten til at bære betegnelsen RMS (Royal Mail Ship) foran sit navn, da den kan medføre post, der stemples undervejs.

Hoveddata: Længde 345 m. Bredde 45 m. Dybgang 10 m. Højde fra vandlinje 62 m.

Kapacitet: 2800 passagerer i 1310 kahytter. 22 hunde i kennel. Besætningsmedlemmer: 1250.

Maskineri: Fire styk 16 cyl. Wärtsilä diesel, i alt 90.000 hk. To styk General Electric gasturbiner, i alt 67.000 hk.

Brændstof-forbrug: Hver diesel 3,1 tons/t (fuld fart). Hver gasturbine 6 tons/t (fuld fart).

Propeller: I alt syv styk Rolls-Royce. Tre styk bovpropeller, diameter 3,3 meter. Agter to styk fastmonteret og to styk 360 grader-azimuth (ror-funktion). Hver propel-enhed agterude vejer 320 tons (= en lastet Jumbo-jet).

Stabilisatorer: To styk stilbare finner i hver skibsside. En finne er udskudt godt 6 meter lang og 2,5 m bred. Fabrikat: Rolls-Royce. sosn
Abendstimmung. Tæt på afgang fra passagerterminalen overfor containerhavnen i Hamborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Abendstimmung. Tæt på afgang fra passagerterminalen overfor containerhavnen i Hamborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Oceanets gentleman

Cunard er et legendarisk rederi, en oceanets gentleman.

Med mere end 175 års historie i den transatlantiske trafik værner alle besætningsmedlemmer tydeligvis over dette ry. I rederiets gener ligger, at service ikke blot er en floskel i en kulørt reklame. Den skal være en vigtig del af passagerernes oplevelse.

Som passager mærkes den gode stil fra første færd. Søsiden oplevede, at den holdt hele sejladsen over Atlanten. I restauranterne og i alle service-funktioner lyder fx et altid opmærksomt "What can I do for you, sir?" Sker der fejl, rettes de hurtigt, venligt og uden diskussion.

Sejladsen Hamborg-Southampton-New York sætter en kølvandstribe på omkring 4000 sømil. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Sejladsen Hamborg-Southampton-New York sætter en kølvandstribe på omkring 4000 sømil. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Hvor skal vi hen, du?

Når man som passager første gang træder fra landgangen og om bord i Queen Marys 2's reception, skal man forberede sig på en overvældende oplevelse tilsat en hel del hvor-skal-vi-hen-du?

Med 13 publikumsdæk i hver op til 300 meters længde er det ikke svært at fare vild på verdens største passagerskib. Efter et studium af de ophængte orienterings-kort finder man ud af, at skibets geografi følger et logisk koordinatsystem baseret på fire gennemgående trapper. Fællesfunktionerne er samlet på tre-fire dæk. De øvrige dæk er uendelige gange med døre til kahytter i mere end ti forskellige standarder og størrelser.

Queen Mary 2 ankommet til Southampton. Travle trucks laster forsyninger før Atlant-sejladsen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Queen Mary 2 ankommet til Southampton. Travle trucks laster forsyninger før Atlant-sejladsen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Ni døgn - 102.000 kr.

De billigste kahytter er de små indvendige. De koster under 10.000 kr pr. person for ni lavsæson-døgn incl. fuld forplejning og plus sprit-holdige drikke. I prisen indgår fly Kastrup-Hamborg og direkte SAS-fly New York-København.

Vildeste luksus er suiterne med betegnelsen Grand Duplexes. Dem er der nogle stykker af agterude på dæk 9-10. Hver af disse suiter er på omkring et par hundrede kvadratmeter udfoldet på to dæk. Pris pr. person i lavsæson er godt 28.000 kr. Højsæson i juni: 102.000 kr!

Lænestolene i Queen Marys 2s bibliotek er en oase til fordybelse - og et første parkets Atlanterhavs-kik. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Lænestolene i Queen Marys 2s bibliotek er en oase til fordybelse - og et første parkets Atlanterhavs-kik. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

En slags overklasse

Selvom der ikke som på tidligere tiders oceanlinere officielt er flere klasser på Queen Mary 2, er passagererne i suiterne alligevel en slags overklasse om bord. Fx findes der et par restauranter, som kun suite-passagererne må bruge. De øvrige 13 restauranter og serveringsområder kan besøges af alle passagerer.

Prisen for et Atlanterhavs-togt inkluderer fripas til den store Britannia-restaurants faste åbningstider plus til cafeernes bugnende buffeter døgnet rundt.

I Britannia kan man ud fra et bredt udvalg i menukortet selv komponere sit måltid morgen, frokost eller aften. Hvis Britannias udmærkede niveau ikke rækker, kan der mod ekstra dollars gøres tilkøb i andre restauranter med forskellige specialiteter. Pris om bord for øl og vin vil næppe chokere en dansker.

Umiddelbart efter Queen Mary 2 passerede et Maersk Line-skib under New Yorks Verrazano-bro. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Umiddelbart efter Queen Mary 2 passerede et Maersk Line-skib under New Yorks Verrazano-bro. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Smoking til dinner

Et særligt kendetegn for den transatlantiske sejlads er Cunards traditionsrige regler for stilfuld påklædning til dinner. Tre aftener undervejs over Atlanten lægges der i restauranterne op til middag, hvor herrerne kan iføre sig smoking eller mørkt tøj og damerne i selskabs-dress på samme stilfulde niveau.

De øvrige aftener kan der dineres i minimum en jakke og passende bukser for herrerne og "pænt tøj" for damerne. Slips er valgfrit. Cowboybukser er bandlyst. Hvis man ikke er til at stadse sig ud, kan aftenmåltidet indtages i valgfri påklædning i buffet-områderne.

Dagen igennem er påklædningen på dæk og indenfor også valgfri. Dog er der en forventning om, at man ikke efter kl 18 fører sig frem i badetøfler, shorts eller kortærmede bluser.

Dress-coderne er meddelt inden afrejsen. De fremgår også af skibets daglige avis samt af kahyttens info-skærm. Alle passagerer synes at acceptere reglerne. Vi observerede intet påklædnings-politi.

At opleve ankomsten til New York fra dækket krævede en meget tidlig afgang fra køjen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
At opleve ankomsten til New York fra dækket krævede en meget tidlig afgang fra køjen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Fra svag vind til rå sø

Og vejret. På denne sejlads spillede Nordatlanten på det meste af sit register. Fra svag vind til, hvad info-skærmen kaldte "rough sea" eller vindstyke 8-9 på Beaufort-skalaen. Det vil sige hård-stormende kuling, 17-24 m/s. Når vindmåleren kravler derop, lukkes dækkene af sikkerhedsmæssige årsager af for passagerer.

Queen Mary 2 klarer sig forbavsende godt i hårdt vejr. Vel kan det mærkes, at man er til søs, men hvad skibets designer, Stephen Payne fortalte i sidste uges Søsiden, holder i praksis. QM2 er yderst søstærk.

Good morning, Manhattan  - fra dækket på Queen Mary 2. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Good morning, Manhattan - fra dækket på Queen Mary 2. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Godmorgen, gudinde

4De syv døgn på det åbne ocean rundes af med New York-anløbet ved fem-tiden om morgenen.

Trods tidspunkt, strid blæst, kulde og mørke havde mange valgt at kvitte kahytten og vinke goddag til den belyste frihedsgudinde lige overfor, hvor Queen Mary 2 drejer styrbord og lægger sig ind til Brooklyn-terminalen.

En betagende finale på en klassisk sørejse over Atlanten.

Ved ankomsten til New York sejler Queen Mary 2 tæt på denne kendte kvinde. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Ved ankomsten til New York sejler Queen Mary 2 tæt på denne kendte kvinde. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
I havn - og i dagslys. Fra Queen Mary 2s dæk kunne man nyde denne udsigt. De orange færger til Staten Island sejler gratis passager-transport. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
I havn - og i dagslys. Fra Queen Mary 2s dæk kunne man nyde denne udsigt. De orange færger til Staten Island sejler gratis passager-transport. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Ocean-sejlads i klassisk stil: Joseph banker på

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce