OVERBLIK: Status og fremtid for Nationalmuseets flåde af flydende fartøjer

Anna Møller, galease - under genbygning i Holbæk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

OVERBLIK: Status og fremtid for Nationalmuseets flåde af flydende fartøjer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

ANNA MØLLER - galease af Svendborg

Oprindelighed: Galease af Svendborg leveret som Esther i 1906 fra Peter Larsens værft i Randers til skipper i Lohals for sejlads med fragt.

Hoveddata: 19,6 meter overalt, 5,6 bred, 2,0 meter dybgang. Motorløs fra 1976.

Kort historie: Fragtskib og stenfisker med forskellige ejere frem til 1969. Nationalmuseets ejendom siden 1976 som gave fra A. P. Møller-fonden efter omfattende renovering hos Ring-Andersen i Svendborg.

Aktuel status: Under tætpå-genbygning på Nationalmuseets eget værft i Holbæk.

Planlagt fremtid: Sejlende museumsskib med frivillig besætning og med Holbæk som basishavn, forventet fra 2019.

FULTON - skonnert af Marstal

Oprindelighed: Tremastskonnert af Marstal leveret 1915 fra C. L. Johansens værft i Marstal til lokal skipper.

Hoveddata: 38 m overalt, 7 m bred og 3 m dybgang. Indrettet med 35 køjepladser.

Kort historie: New Foundlands-farten med fisk og salt. Under svensk flag 1923-1959. Nationalmuseets ejendom siden 1970, gave fra Nilfisk-koncernen. Projekt-skib for unge fra 1970.

Aktuel status: Driftes af Fulton Fonden i Assens. Chartersejlads, projektsejlads med unge. Chefskipper Jacob Jensen.

Planlagt fremtid: Fortsat drift og sejlads som i dag.

BONAVISTA - skonnert af Marstal

Oprindelighed: Leveret 1914 fra C. L. Johansens værft i Marstal til lokal skipper.

Hoveddata: 25,6 meter overalt, 6,8 bred, 2,5 meter dybgang.

Kort historie: New Foundlands-fart med fisk og salt. Fragtskib i Nordeuropa. Chartersejlads med passagerer fra 1972. Overtaget af Nationalmuseet (Kulturarvstyrelsen) i 2002. Genbygning påbegyndt 2008.

Aktuel status: Under færdig-renovering langs kaj i Marstal.

Planlagt fremtid: Sejlende museumsskib med frivillig besætning og med Marstal som basishavn, forventet fra 2019.

FYRSKIB XVII - fra Gedser Rev

Oprindelighed: Fyrskib fra senest Gedser Rev bygget 1895 pa N. F. Hansens værft i Odense til Fyr- og Vagervæsenet.

Hoveddata: Længde 36 m, bredde 6,5 m.

Kort historie: Stationeret ved Lappegrund, i Storebælt og ved Gedser Rev. Pasejlet, sunket og hævet i 1954. Ud af drift i 1972 og overtaget af Nationalmuseet. Renoveret i 2014.

Aktuel status: Stationært museumsfartøj i Nyhavn, men foræret til Helsingør Kommune.

Planlagt fremtid: Stationært museumsfartøj ved museet M/S Søfart i Helsingør.

RUTH - slup af Nykøbing Mors

Oprindelighed: Slup af Nykøbing Mors leveret som Familien fra værft i Svinør, Norge i 1854.

Hoveddata: Længde overalt 20 m, bredde 5 m, dybgang 1,75 m. Ingen motor.

Kort historie: Skudehandel mellem Norge og de abne strande i Nordjylland. Danskejet fra 1888. Mange ejere og ombygget flere gange, bl. a. i Rudkøbing. Efter mange ar i Limfjorden testamenteret til museum i 1967. Ført tilbage til 1898-stand i 1996. Sidste, bevarede Danmarks-slup. Drives af lag. Færdigrenoveret i 2015.

Aktuel status: Sejlende museumsskib med frivillig besætning og base i Holbæk.

Planlagt fremtid: Sejlende museumsskib med frivillig besætning og med den kommende museumshavn i Holbæk som base.

PRAM NO. 19 - København

Oprindelighed: Lastfartøj bygget 1907 på værft i Øksenbjerg, Svendborg til DFDS.

Hoveddata: Uoplyste, lastpram med lossebomme og skipperkahyt.

Kort historie: Brugt til omladning i Københavns havn og til indenrigs søtransport på slæb.

Aktuel status: Stationært museumsfartøj i Nyhavn.

Planlagt fremtid: Stationært museumsfartøj ved den kommende museumshavn i Holbæk.

OVERBLIK: Status og fremtid for Nationalmuseets flåde af flydende fartøjer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce