Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


OVERBLIK: Sagen om de nye miljøskibe 2013-2020

Statens indkøbte, men aldrig brugte skibe betaler årligt i alt 20.000 kr i liggeafgift til Svendborgs havnekasse. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

OVERBLIK: Sagen om de nye miljøskibe 2013-2020

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

November 2015: Efter forspil med et britisk og flere danske værfter køber Naturstyrelsen for 16,8 mio. kr to brugte fartøjer i England.

November 2015: Styrelsen oplyser til Koøjet i FAA, at skibene skal ombygges og forventes klar til indsats sommer 2016.

Ultimo 2015: Konsulentfirma i Marstal vurderer, at skibene skal forlænges. Pris ca. 8 mio. kr. Samlet pris incl. anskaffelse: 24.8 mio. kr.

Primo 2016: Konsulentfirma i Frederikshavn vurderer, at der bl. a. skal installeres nye motorer. Samlet pris incl. anskaffelse: 37.4 mio. kr.

Forår 2016: Advokatfirma undersøger, hvad udlicitering af styrelsens sejlads vil koste.

Juli 2016: Ansvaret for miljøskibene skifter styrelse.

Efterår 2016: Direktion dropper tanke om udlicitering og beslutter at fastholde ombygning af skibene.

Januar 2017: Styrelsen vurderer overfor Koøjet i FAA, at skibene kan være klar til drift sidst i 2017 eller primo 2018.

Februar 2017: Ansvaret for skibene flyttes fra enhed i Odense til styrelse i Græsted på Sjælland.

Forår 2017: Konsulentfirma i Frederikshavn vælges til udformning af udbud.

August-oktober 2017: Udbudsmateriale til ombygning udformes.

Oktober 2017: Styregruppe beslutter at udsætte udbud af ombygning i to måneder for at undersøge, om det er bedre at sælge skibene og bygge nye.

November 2017: Udbudsmateriale er klart, men tilbageholdes.

Januar 2018: Afgørelse om køb af nye skibe eller ombygning af de to oplæggere ventes truffet.

Primo 2018: Hvis ombygning besluttes, planlægges den sendt i udbud.

Forår 2018: Hvis ombygning besluttes, planlægges at aftale kontrakt med værft i EU.

Primo 2019: Hvis ombygning besluttes, forventes de ombyggede fartøjer sat i drift.

2020: Nybyggede skibe kan være i drift (Søsidens skøn).

OVERBLIK: Sagen om de nye miljøskibe 2013-2020

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.