Ny Mærsk-bog: Skibsrederen, Svendborg og pligtfølelsen


Ny Mærsk-bog: Skibsrederen, Svendborg og pligtfølelsen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Forfatteren Søren Ellemoses bog begynder før rederiets spæde start i en villa på Høje Bøgevej i Svendborg i 1904 og når helt frem til de seneste store forandringer.

I Danmark har vi mange skibsredere. Og så har vi - Skibsrederen. Få er i tvivl om, hvem der nævnes i bestemt form og staves med stort S.

Mærsk Mc-Kinney Møllers livsgerning er efterhånden skildret i en halv snes bogværker. Titler som "Hr. Møller", "Mærsk - manden og magten", "Myten Møller" og "Ved rettighed omhu" antyder også Skibsrederens format. Nu føjer erhvervsforfatteren Søren Ellemose endnu et bind til rækken af Mærsk-litteratur.

Søren Ellemose har tidligere bidraget med bøger om Mærsk, men meget er som bekendt hændt for Skibsrederens livsværk efter hans død for fem år siden. Forfatterens nye bog med titlen "Skibsrederen" er opdateret med de seneste store begivenheder i det Svendborg-grundlagte verdensfirma.

Forfatter til "Skibsrederen" - Søren Ellemose
Søren Ellemose, 45 år og bosat i Odder, er forfatter og foredragsholder, matematisk student og civiløkonom fra Handelshøjskolen i Aarhus.

Søren Ellemoses erhvervs-forfatterskab omfatter bl. a. flere bøger om Mærsk og også om fx Mærsks indtil i sidste måned delejede Dansk Supermarked.

Søren Ellemose har også sammen med sin tvillingbror Morten Ellemose skrevet andre bøger. Brødrene har tilsammen udgivet omkring 30 bøger, bl. a. også om historiske temaer og skønlitterære bøger.

Søren og Morten Ellemose driver sammen forlaget og skriveskolen Forfatterskabet.dk.

Frokost med Skibsrederen

Søren Ellemose har mødt Mærsk Mc-Kinney Møller fire gange. Første gang var midt i halvfemserne omkring hans første udgivelse "A. P. Møller -stjernen i dansk erhvervsliv":

- Esplanaden ville gerne se den unge jyde, der havde skrevet en bog om virksomheden, lidt nærmere an. Jeg havde den store glæde at deltage i skibsrederfrokosten den dag sammen med Hr. Møller, Jess Søderberg og flere andre skibsredere. Jeg var blot 24 år gammel og det var en enorm stor oplevelse, fortæller Søren Ellemose til Søsiden.

- Jeg var også på besøg i 2003, da han fyldte 90 år. Som de udtrykte derinde - "Mærsk gav en samtale".

- Når jeg har talt med Mærsk, har han lagt vægt på, at resultatet skulle fremstå sobert og ordentligt. Det synes jeg også giver sig selv. Mærsk-historien er så god, at den ikke behøver at fremstå anderledes.

xxxxxxxx Foto: Roland Petersen xxxxxxxxx
mærsk mc-kinney møller, villa anna
Skisbrederens veneration for Svendborg var stor. Rolands P. billede fra 15. juni 2004 viser den 91-årige Mærsk Mc-Kinney Møller foran bedfsteforældrenes hus Villa Anna på Høje Bøgevej i Svendborg. Under sine besøg gæstede Skisbrederen også ofte bedsteforældrenes grav på Sankt Jørgens kirkegård i Svendborg.

Mærsk og Svendborg

- Hvad er det, der gør, at der kan udgives så mange bøger om denne Mærsk Mc-Kinney Møller?

- Fordi historien stadig er fascinerende og fordi han indtager en særstilling i dansk erhvervsliv. Mærsk har i de sidste 30 år været Danmarks ubetinget største virksomhed både mål på omsætning og indtjening. Det har altid haft en fascination for folk. Det har været spændende at læse om både iværksætteren A. P. Møller og arvtageren Mærsk Mc-Kinney Møller, siger Søren Ellemose.

- Hvad synes du er det særlige mellem Mærsk og Svendborg?

- Det er, at Svendborg var udgangspunktet for det Peter Mærsk Møller og hans søn, A. P. Møller, ville - nemlig at etablere en flåde af dampskibe herhjemme. Det var jo ikke noget, man til at starte med optog særlig godt i Svendborg. Der var jo en vis modstand. På trods af det, så lykkedes det. Derfor har man i Svendborg bevaret stoltheden over at være hjemstavn for rederiet og for Danmarks største virksomhed.

Svendborg protesterede

- Svendborg fyldte jo også meget i Mærsk i hans senere år?

- Til trods for den indledende modstand mod dampskibe af stål i en by med mangeårig tradition for træskibe med sejl, betød Svendborg rigtig meget for Mærsk i hans bevidsthed på grund af den støtte, som hans farfars og fars projekt trods alt fik var fra byens borgerne i Svendborg. Far og søn gik rundt og tegnede aktier. Uden svendborgenserne kunne der ikke stiftes det oprindelige selskab i 1904. Så havde der ikke været det A. P. Møller Mærsk, man kender i dag.

- Pligten var før alt

- Et tema i din bog er Mærsk og pligtfølelse. Kan du forklare, hvad der er med Mærsk og pligtfølelse?

- Han er selvfølgelig rundet af en anden tid, for han blev jo født i 1913, og der lå den dybe veneration for faderen og for slægten som helhed. Det gjorde, at han var drevet af en pligtfølelse, som i dag måske er et usædvanligt begreb, men for ham lå den så dybt i alt, hvad han lavede. Det var pligten før alt. Det var pligten før familien, det var pligten før ham selv. Det var arven, som man skulle varetage og give videre. Jeg har trukket det frem i bogen fordi det er grundstammen i hele Mærsks virke. Pligten frem for alt.

- Hvordan har den nye generation i rederiet det med pligtfølelse?

- Jeg tror stadig, at der er en stor fornemmelse og et stort ansvar omkring pligten, fordi man godt ved, at man varetager en arv, som er over 110 år gammel. Jeg tror samtidig, at man er indstillet på, at det er en anden hverdag, nye tider. Og jeg tror ikke, at man har helt den samme formmelse af pligten, som Mærsk Mc-Kinney Møller havde selv, og som han også formåede at indpode sin ansatte og sine medarbejdere.

- Vidtrækkende ændringer

- Hvordan vurderer du udviklingen i Mærsk i de seneste år med bl. a. frasalg, opkøb, topchef-fyring og underskud?

- De seneste år har vist, hvor alvorligt slægten tager sit ejerskab, og hvor højt man prioriterer at genskabe væksten. Siden Mærsk Mc-Kinney Møllers død er der foretaget vidtrækkende strukturelle ændringer i både strategi og ejerskab. Samtidig er koncernchef Nils Smedegaard Andersen og bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen stoppet. Det er mantraet om "nyttig virksomhed", der har været motivet bag, og det er familien med Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla og Robert Maersk Uggla, der har været drivkræfterne bag.

Ny ledelses udfordring

- Hvad er den nye ledelses udfordring?

- Det er ikke blot frasalgene af Mærsk Olie og Gas og Dansk Supermarked, der begge var ejet i et halvt århundrede og begge skabte milliardindtægter. Det er også de interne salg af Danske Bank-aktierne og Maersk Tankers. Dertil kommer ændringen af den børsnoterede koncerns strategiske fokus fra konglomerat til en strømlinet virksomhed inden for transport og logistik. Den strategi blev understreget med opkøbet af det tyske containerrederi Hamburg Süd. Den handel er netop gennemført. Nu er det op til den nye ledelse at eksekvere ejerfamiliens strategi om vækst, både i den eksisterende forretning og ved at skabe nye virksomheder.

Ny Mærsk-bog: Skibsrederen, Svendborg og pligtfølelsen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce