Nu er Ærøxpressen på vej: Svendborg-båd slæber ny Marstal-færge

NH Svendborg Bugsers Baltsund slæber den kommende Marstal-færge de 769 sømil fra Riga til Hvide Sande for færdiggørelse. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Nu er Ærøxpressen på vej: Svendborg-båd slæber ny Marstal-færge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvis vejret vil, forventes slæbet fra Riga at anløbe værftet i Hvide Sande på tirsdag eftermiddag.

I løbet af tirsdag ventes den pt. ufærdige Marstal-færge m/f Ærøxpressen for første gang at anløbe dansk havn.

Det vil efter planen ske, når Svendborg Bugsers slæbebåd Baltsund trækker færge-skroget ind gennem havnehullet til værftet i Hvide Sande. Her lægges færgen til kaj for færdiggørelse og forventet levering i november.

- Slæbet forløber planæssigt. Skulle vejret arte sig til den mindre gode side, vil vi gøre et "pit-stop". Det vil ske ved at sejle i 8-taller til vejret har bedret sig, sagde shipbroker Vivi Dreyer Rindebæk fra NH Svendborg Bugser til Koøjet lørdag eftermiddag.

Slæbet på den 769 sømil lange strækning blev planmæssigt indledt fra værftet i Riga, Letland i torsdags. Søndag kort før middag havde slæbet rundet Skanör i det sydvestlige Sverige og var på vej ind i Øresund. I følge Koøjets navigations-grej var farten over grunden 7,8 knob. Den videre sejlads vil gå gennem Øresund og nord om Skagen.

Vejret kan som nævnt være en ustadig makker. Derfor kan der først forventet i løbet af mandagen estimeres et ankomsttidspunkt til Hvide Sande.

Både Vivi Dreyer Rindebæk og Ærøxpressens formand Christian Holm vurderer på baggrund af de aktuelle meldinger, at slæbet vil anløbe tirsdag kl. ca. 14.

For Vivi Dreyer Rindebæk og NH Svendborg Bugser på Frederiksøen er opgaven med slæb af den ufærdige færge en rutine-opgave - og så alligevel ikke helt. Vivi Dreyer Rindebæk fortæller, at hun er marstaller og iøvrigt har aktier i Ærøxpressen:

- Når vi skal udføre sådan en opgave, udarbejder vi en towing manual. Her står der alt om fx hvilket slæbegrej, der skal bruges, vejrkriterier og forsikringsbetingelser. Det følger vores skibsfører, og det sendes også til bl. a. kunde, forsikringsselskab, agent og havnemester, forklarer Vivi Dreyer Rindebæk.

Bugserbåden Baltsund af Svendborg er bygget i Holland i 1996. Den måler små 20 meter og fremdrives af to 640 hk Cummins diesel. Baltsunds slæbeevne - det såkaldte pæletræk - er på 17,8 tons.

Nu er Ærøxpressen på vej: Svendborg-båd slæber ny Marstal-færge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce