Nærmest en nybygning: Kom med til restaurering af Anna Møller af Svendborg

Anna Møller, galease, under restaurering i Holbæk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Nærmest en nybygning: Kom med til restaurering af Anna Møller af Svendborg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Søsiden kikker indenfor til Nationalmuseets renovering i Holbæk af den over 100 gamle galease bygget til en skipper i Lohals.

Duftende af friske egeplanker og som et afpillet skelet af en hval rejser galeasen spanterne op fra sin nye køl. Omridset af skroget til et mere end tyve meter langt sejlskib er ved at tegne sig i en hal på havnen i Holbæk.

På skrog-delene indpakket i stilladser vidner savsmuld, blyantstreger, udstikkende nagler og utilpassede planker om, at håndværkere er igang. Fem skibstømrere ansat af Nationalmuseet har siden 2016 praktiseret det gamle maritime håndelag det er at bygge et stort sejlskib af træ.

Selvom nogle velvoksne maskiner til forarbejdning af eg og bøg står klar på gulvet bag galeasens agterspejl, er der tusinder af timers rent håndværk i traditionel skibsbygning. Bortset fra de elektriske håndmaskiner og småværktøj som hamre og stemmejern er der for skibstømrerne ikke noget brugbart at hente i et byggemarked. Sejlskibsbygning er hænders arbejde i den bedste og mest traditionelle forstand. Og skibsbyggerens færdige resultat er noget af det mest omfangsrige stykke håndværk, man kan tænke sig. Tilmed nærmest skulpturelt.

Anna Møller, galease
Egeplanker klar til at blive til en galease. Anna Mølle under restaurering i Holbæk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Møller donerer - igen

Renoveringen af Nationalmuseets galease Anna Møller er efter Fregatten Jylland og Marstal-skonnerten Bonavista et af de største skibsbevaringsprojekter i Danmark. Det var A. P. Møller-fonden, der for godt 40 år siden forærede en nyrenoveret Anna Møller til Nationalmuseet, og det er samme giver, der har doneret det aktuelle projekt.

På officielt museumsprog tales der om en renovering af Anna Møller. På Søsidens rundgang på køl, spanter og gangbroer var det dog svært at få øje på ret meget andet end nyt tømmer. Projektet syner reelt som en næsten-nybygning.

Anna Møller, galease
Et midlertidigt mandehul giver adgang nedefra gennem spanterne. Anna Møller, galease, under restaurering i Holbæk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Ringere end ventet

Da Anna Møller kom ind i hallen viste den sig i ringere stand end ventet. Navnlig området i bunden af skibet, dvs. køl, kølsvin og bundstokke trængte til mere end en grundig overhaling.

- Vi troede, at bunden ville have været god nok. Men bundstokkene var tidligere blevet slettet af, og det turde vi ikke bygge videre på. Vi har nu skiftet det meste. Vi har udført det på en måde, som holder bedre, end det, vi tog ud, forklarer skibstømrer Morten Møller Nielsen fra Nationalmuseet. Morten Møller Nielsen er formand for arbejdsholdet og fagligt ansvarlig for håndværket på Anna Møller.

Anna Møller, galease
Anna Møller, galease, under restaurering i Holbæk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Tæt på det oprindelige

Ambitionen for arbejdet med den gamle galease er, at det færdige resultat kommer så tæt på det oprindelige som muligt. Desværre eksisterer der ikke tegninger fra bygningen i Randers i 1906. En vigtig del af grundlaget for den aktuelle restaurering er derfor opmålinger og tegninger udført af Morten Gøthche fra Nationalmuseet, da galeasen blev renoveret hos Ring-Andersen i Svendborg for godt 40 år siden. Dertil kommer bl. a. galeasens bilbrev - dvs. en kontrakt med en række mål og data - samt en synsrapport fra den første motorinstallation i 1922.

Håndværk sætter dagsorden

- Vores håndværk sætter i sidste ende dagsordenen, som vi så skal matche mest muligt med historien og oprindeligheden. For os er det et meget spændende stykke arbejde at restaurere et skib ud fra den form, som det gamle skib jo er, siger Morten Møller Nielsen til Søsiden.

Princippet for arbejdet er at alt, hvad der kan genbruges, skal indgå i det færdigrenoverede skib:

- Styrken af træet er det vigtigste. Vi skal hele tiden huske på, at skibet skal ud og sejle med mennesker om bord - og at det helst skal kunne holde i mange år.

- Noget at træet kunne måske godt blive siddende lidt længere. Men det er billigere at skifte det nu, da vi alligevel har det meste skilt ad, forklarer Morten Møller Nielsen.

Ekstraarbejdet med galeasens nederste dele har sammen med nogle omlægninger af arbejdsstyrken ført til, at det oprindelige tidspunkt for færdiggørelsen af Anna Møller er ændret, oplyser Nationalmuseets arkitekt, Morten Kvist Jensen til Søsiden:

- Den bliver færdig i løbet af anden halvdel af næste år. Vi har ikke sat dato på endnu, siger Morten Kvist Jensen. Han forsikrer også, at renoveringen holder sig indenfor for budgettet på de godt 13 mio. donerede kroner.

Når Anna Møller igen står til søs fra sin kommende base i Holbæk, bliver det med genbrug af det meste af rig og master udført i 1976 hos Ring-Andersen i Svendborg.

Nærmest en nybygning: Kom med til restaurering af Anna Møller af Svendborg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce