SØSIDEN

Søsiden tager pulsen på batteri-færger. I 2020 venter Norge at have 50 sejlende færger med hel eller delvis batteridrift. Danmark vil have 12, heraf to i Det Sydfynske Øhav.

Mens Søby Værft og en række underleverandører i ind- og udland arbejder med at færdiggøre Danmarks første nybyggede, fuldt batteridrevne færge, lægger Norge sig klart i førertrøjen på dette felt.

Allerede i 2015 tog Norge verdens første fuldt batteridrevne færge i brug. Den sejler på fjordruten Lavik-Oppedal, hedder m/f Ampere og er ejet af rederiet Norled. Til sammenligning er Ampere omkring dobbelt så stor som Ærøfærgernes kommende m/f Ellen.

Norge cementerer yderligere sin førerposition på batteri-området med en ny ordre på hele syv batterifærger. Nybygningerne skal sejle for Fjord1. Dette rederi er på færgefronten et foretagende, der alene i sin størrelse aftvinger respekt. Fjord1's flåde omfatter godt 60 bilfærger til fjordtrafik plus en halv snes passagerfærger.

Norsk design og udvikling

Nu tager Fjord1 et kæmpeskridt ind i en løbende udskiftning af sine dieseldrevne færger. Rederiet har tidligere på måneden afgivet en ordre på syv nybyggede batterifærger i to forskellige størrelser.

Alle færgerne designes og udvikles af det norske værft Havyard i Leirvik. Værftet skal selv bygge en håndfuld færger af den lille udgave. De sidste to lidt større færger skal bygges på Cemre-værftet i Tyrkiet.

Ordren er på anslået en lille milliard norske kroner svarende til omkring 750 mio. danske kroner. Det vil i runde tal sige, at de sejlfærdige, norske færger i gennemsnit vil koste godt 100 mio. kroner pr. styk. Det er mindre end det halve af, hvad Ærøfærgenes EU-støttede m/f Ellen samlet kommer til at koste, før den kan sejle sin første tur på Søby-Fynshav.

Diesel som sikkerhed

Søsiden har for sammenligningens skyld spurgt projektdirektør i Fjord1, Nils Kristian Berge, om flere mediers oplyste pris på rederiets syv nye færger også omfatter land-anlæg. Hertil svarer direktøren, at det er rederiets politik ikke at oplyse detaljer fra kontrakter:

- Men jeg vil gerne oplyse, at Fjord1 samlet set investerer fire mia. (norske, red.) kroner i flådefornyelser og ombygninger i de næste år, siger direktøren. Fjord1's samlede nybygningsprogram er på 24 færger, alle med hybrid-løsninger.

Begge de allerede bestilte, norske færgetyper er større end Ellen. Ærø-færgen får plads til 31 biler. Den mindste type i Norge får plads til 50 biler. Den store udgave kan rumme 80 personbiler.

Nordmændene har i modsætning til Ærø-projektet valgt at installere en mindre dieselmotor, hvis strømmen skulle give problemer. Dette valg vil også øge færgens fleksibilitet ved anvendelse i lejer uden opladningsmulighed samt styrke færgens gensalgs-værdi.

50 norske batteri-færger i 2020

De første færger til Fjord1 leveres i løbet af næste år. Alle syv nybygninger skal være i drift til nytår 2020 i fjordene ved Hordaland, Møre og Romsdal. Til den tid forventes Norge at have omkring 50 batteri- eller hybridfærger i drift. Det tilsvarende tal for Danmark vil med de i øjeblikket kendte projekter være omkring et 12. To af dem sejler på Øresund, seks på Lolland-Falsters overfarter til Tyskland, en i Limfjorden, m/f Ellen fra Ærø samt de planlagte projekter, småøernes afløserfærge plus ekspresfærgen på Rudkøbing-Marstal.

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør og reporter på Fyns Amts Avis’ og FAA.dk’s Søsiden og Koøjet. Tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også fra nationalt og internationalt farvand. Faglært journalist i 1973. Siden 1976 ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef i 25 år. Ansvarsområder: Bl. a. redigering, design, redaktionel teknik og avisplanlægning. Debatredaktør 2012-2016. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger".

Mere om emnet

Se alle
Derfor er Ærøs Ellen dyrere end større norske færger

Derfor er Ærøs Ellen dyrere end større norske færger

Endelig: Verdens største batterifærger meldes klar efter påske

Endelig: Verdens største batterifærger meldes klar efter påske

Scandlines ejer verdens største flåde af hybrid-færger

Scandlines ejer verdens største flåde af hybrid-færger