Kom tæt på sejlerparret: Et langt sejlerliv til skue i vindueskarmen

Lulu Okholm og Jørgen Skaarup med vindueskarmens flotte parade af parrets fire lystbåde genmem 50 år: En spidsgatter, en sildejagt, en lemsterark og en glasfiber-lystbåd. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Kom tæt på sejlerparret: Et langt sejlerliv til skue i vindueskarmen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Rudkøbing-parret Lulu Okholm og Jørgen Skaarup kan fremvise flotte helmodeller af familiens fire meget forskellige lystbåde gennem 50 år. Søsiden kikkede indenfor i det maritime hjem.

Med stævnen pegende ind i stuen og agterpartiet mod udsigten til Langelandsbroen knejser fire helmodeller af lystfartøjer flot i modlyset. Den nette flåde er fastliggende i vindueskarmen hos sejlerparret Lulu Okholm og Jørgen Skaarup i Rudkøbing.

- Ideen med hele det her tabernakel var, at Lulu og jeg kunne tænke os at have en model af alle de skibe, vi havde sejlet i sammen, fortæller Jørgen Skaarup og viser Søsiden familiens flotte flåde i skala 1:24.

Vindueskarmens parade af vidt forskellige både rummer også et hav af minder fra parrets 50 år sammen til søs. Efter at de begge er blevet pensionister, sejler de sammenlagt mindst to måneder om året. Ofte er de væk i ugevis på togter rundt i Østersøen.

Jørgen Skaarup og Lulu Okholm og modelbådene
Lulu Okholm er uddannet folkeskolelærer med mangeårigt virke på Rudkøbing Skole. I dag klummeskriver i Fyns Amts Avis. I sejlersæsonen skrives klummerne ofte om bord på lystbåden og reflekterer oplevelser undervejs. Jørgen Skaarup er tidligere søløjtnant og er uddannet historiker. Chef for Langelands Museum gennem ca. 30 år. Sejlede jolle som dreng og ung på Roskilde Fjord. Parret har to børn, Bjørn og Gritt. Sammen har Lulu Okholm og Jørgen Skaarup haft fire meget forskellige sejlbåde:SPIDSGATTEREN: Robert Jensen-spidsgatter af træ, købt som en 30 kvm men muligvis "kun" en 26 kvm. Bygget i 1936. Navn: Lulu. Erhvervet som parrets første fælles båd i 1968 og fastliggende i Rudkøbing fra 1971. Solgt i 1974. Ligger i dag i Kalvehave på Sydsjælland.

BÆLTBÅDEN: Kravelbygget bæltbåds-type af træ inspireret af Nordenhuse-båden Heimdal af Nyborg bygget til sildefangst i 1870. Båden i parrets udgave med bl. a. kahyt var skitseret af skibsbygmester Michael Kiersgaard, dengang Troense. Båden blev leveret fra skibsbygmester Niels Erik Milling Hansen i Dyreborg i 1976. Navn: Nagelfar (som er det ene af de to skibe, der optræder i den nordiske mytologi). Nagelfar på omkring otte meter har været vidt omkring, bl. a. på Ålandsøerne. Solgt i 1999 til par på Drejø, hvor den stadig ligger. Navneskiftet til Solvej.

LEMSTERARKEN: Bygget på det hollandske Blom-værft i 1977 med typebetegnelsen lemsterark - dvs. et bredt, fladbundet, stålbygget sejlskib med bovspryd og sænkesværd. Konstrueret primært til sejlads på kanaler. Vægt omkring 10,5 ton og en øhavsvenlig dybgang på kun 80 centimeter. Købt ved Zuiderzee i Holland i efteråret 1998 med overtagelse i 1999. Navn: Enhjørningen. Solgt i Holland i sommeren 2007. Ligger i dag i hjemlandet sortmalet (tidligere hvid) og med nyt navn, Het Swan.

GLASFIBER-YACHTEN: Glasfiber-sejlyacht af fabrikatet Najad 34 værftsbygget på Orust i Sverige i 1982. Længde: 34 fod. Agterkahyt. Efter en bådløs sæson 2007 købt i 2008. Parrets nuværende båd. Navn: Sulen (som er en havfugl). sosn

Spidsgatter-drømmen

Den nyeste model i vindueskarmen er af parrets nuværende båd, en 34 fods Najad:

- Den model overraskede jeg Lulu med som julegave for et par år siden. Jeg blev også selv lidt glad for den, indrømmer Jørgen Skaarup.

Lulu Okholm blev sejler, da hun mødte Jørgen Skaarup. Allerede dengang midt i 1960'erne var han en erfaren sejler i flere jolletyper. Parret besluttede sammen at købe en spidsgatter, en af tidligere generationers populære sejlbåds-typer i træ.

- Spidsgatteren var min drømmebåd. Den fik navnet Lulu. Det er et klogt valg, når man gerne vil gå forsigtigt frem og stimulere sin elskedes interesse for sejlads, lyder rådet fra Jørgen Skaarup.

I starten af 1970'erne flyttede parret til Langeland, og spidsgatteren fik plads i Rudkøbing. En søn kom til, og det fødte også tanken om mere komfort og ikke mindst om en tæt båd. Våde dyner og et spædbarn er ikke den bedste cocktail om bord.

Bæltbåd fra Dyreborg

Beslutningen om ny båd blev selv at lade bygge et sejlskib af træ efter historisk forbillede inspireret af en sildejagt fra Storebælt. Det blev realiseret, så familien i sommeren 1976 kunne stå til søs i nybygningen Nagelfar. Båden blev leveret fra skibsbygmester Niels Erik Milling Hansen i Dyreborg.

- Det var dog det skønneste skib, ikke mindst når man kikker på agterspejlet. Det er jo som at se den nydeligste damerumpe, siger Jørgen Skaarup og tænker nok også på øhavs-klassikere som fx Bonavista, Fulton og Lilla Dan.

- Vi var utrolig glade for Nagelfar. Den kunne tåle meget, og den var en fin hårdtvejrs-sejler. I første omgang troede nogle, at den ikke kunne sejle hurtigt. De blev klogere. Nagelfar blev kendt og frygtet på kapsejladsbaner for den slags fartøjer. Den har været nummer tre overalt i et felt med 60 både, siger Jørgen Skaarup.

Spidsgatteren Lulu - en af ægteparret Lulu Okholms og Jørgen Skaarups fire meget forskellige sejlbåde gennem 50 år. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Lulus ønskeseddel

På komfort-siden plussede det, at parret havde lært af erfaringen fra en spidsgatter med dryppende lofter. Nagelfar blev derfor inde om læ beklædt med 12 millimeter vandfast krydsfiner. Det gjorde den tæt - også hele vejen fra fx Rudkøbing til Ålandsøerne. 1400 sømil.

Når den gode Nagelfar blev solgt til et ægtepar på Drejø, forklarer Jørgen Skaarup det med, at fru Lulu havde forelsket sig i mere plads. Ståhøjde lød et ønske på. Et andet var toilet om bord. Tiden med de to plastikpøse skulle ha' en ende.

- Vi var utrolig glade for Nagelfar. Den kunne tåle meget, og den var en fin hårdtvejrs-sejler. I første omgang troede nogle, at den ikke kunne sejle hurtigt. De blev klogere. Nagelfar blev kendt og frygtet på kapsejladsbaner for den slags fartøjer. Den har været nummer tre overalt i et felt med 60 både.
Jørgen Skaarup.

Kanalbåd med sværd

Ønskerne om plads og komfort blev opfyldt med stor volumen, da Lulu Okholm og Jørgen Skaarup træf det for dansk farvand usædvanlige valg at købe en såkaldt lemsterark. Sådan en sag er et bredmavet, fladbundet sejlskib af stål med et par markante luffer i hver side, såkaldt sænkesværd. Lemsterarken blev købt og hjemsejlet fra den hollandske bugt Zuiderzee. Det lange bovspryd inspirerede til navnet Enhjørningen.

- Den var noget af et typeskift. De sagde dernede, at sådan en skulle man lade være med at købe, for den er svær at sejle. De havde de ret i. Jeg var ikke begejstret for sænkesværdene, og Lulu kunne ikke sejle den i hårdt vejr. Den var tung på det store ror, siger Jørgen Skaarup.

- Javel, den er af glasfiber, og vi bliver heller ikke yngre, men vi er utrolig glade for Najad'en. Den har god plads, er solidt bygget, godt tænkt inde om læ og i cockpit. Og så er den ikke større, end at vi kan sejle alene to i den.
Jørgen Skaarup

Tæt på makrellerne

- Vi har også været ved at komme ned til makrellerne en gang under en Rom Regatta på Flensborg Fjord. Det var i en ordentlig tordenbyge. Tre både sank og vi var lige ved at blive den fjerde. En skonnert var i panik ved at ryge på land. Den væltede nærmest lige ned over os. Vi fik ikke kastet storskødet hurtigt nok, så vi tog vel mellem et halvt og trekvart ton vand ind. Det røg ned i maskinrummet, så vi fik travlt med at lænse. Alt endte dog godt, fortæller Jørgen Skaarup:

- Vi vandt to rom-regattaer, og så fik vi heldigvis også to andenpladser, hvor præmierne i den sejlads jo er større. Vel tre-fire liter rom. Førstepræmier er hånegaver som fx lysekroner og syskrin, forklarer Jørgen Skaarup.

Enhjørningen med det store ror - en af ægteparret Lulu Okholms og Jørgen Skaarups fire meget forskellige sejlbåde gennem 50 år. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Over Skagerrak i badekar

Enhjørningen har også været i Norge. Jørgen Skaarup husker, at nordmændene stod på broen og sagde: "Hvordan fa'en er I kommet over Skagerak i det badekar ...?"

- Lemsterarken var for tung for os i det lange løb. Den drev som en optimistjolle i det samme øjeblik, vi slog ned i fart, siger Jørgen Skaarup.

Rudkøbing-parret fik ni sæsoner i lemsterarken. Den viste sig svær at sælge i Danmark, så Jørgen Skaarup og et par venner fra Rudkøbing sejlede den tilbage til Zuiderzee. Trekvart år efter var den solgt til en god pris.

- Vi har været heldige med vores bådhandler. Vi har altid fået mere, end vi har givet for bådene, siger Jørgen Skaarup.

Massiv mobning

Da parret købte deres næste båd, genlød bådebroerne i Rudkøbing havn af massiv mobning. Ikke fordi nyanskaffelsen var en anerkendt svensk sejlbåd af typen Najad 34. Nej, fordi valget var faldet på en båd af - glasfiber! For de glasfiber-sejlende klubkammerater var det blevet payback-time. I Jørgen Skaarups mange træskibs-år var de ikke blevet sparet for træskipperens hånlige påmindelser om, at de sejlede i både "rørt op i en spand".

- Javel, den er af glasfiber, og vi bliver heller ikke yngre, men vi er utrolig glade for Najad'en. Den har god plads, er solidt bygget, godt tænkt inde om læ og i cockpit. Og så er den ikke større, end at vi kan sejle alene to i den, siger Jørgen Skaarup.

Nyttig agterkahyt

En 34 fods Najad findes i flere typer. Rudkøbing-parret gik bevidst efter en model med agterkahyt:

- Vi har tit et vennepar med ude og sejle. Så er det rart at have hver sin privat-sfære. Når vi ikke har børn eller venner med, bor vi selv derude agter, siger Jørgen Skaarup:

- Najaden har i alle henseender levet op til vores forventinger. Den har en også god kraftig maskine. Vi ofrede hovedrenovering på den sidste år, og vi har fået nye forsejl og storsejl. Fast vindspejl og sprayhood er også en utrolig god ting - ikke mindst hvis man skal have sin kone eller elskerinde med ud og sejle. Der var den relativt åbne Nagelfar lidt svær at sælge til Lulu.

- Sommerens sejlermål?

- Et af dem bliver Gotland.

Kom tæt på sejlerparret: Et langt sejlerliv til skue i vindueskarmen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce