Kik med agterud på året, der snart er passeret. På gensyn om bord i 2018!


Kik med agterud på året, der snart er passeret. På gensyn om bord i 2018!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Søsiden har kurs mod det havvendte - ofte med udkik fra eller til Sydfyn og Øhavet. Få et gensyn med året, der er gået. Søsidens sømand, Søren Stidsholt Nielsen, har håndplukket nogle af årets højdepunkter i listen herunder.

Opsætning: Daniel Kofoed.

RUDKØBING FIK NY HAVN
Skipper Alex Futtrup. Specialfartøjet Elisabeth Høj af Horsens på havnebyggeri i Rudkøbing. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Rudkøbings fragtskibshavn var tæt ved at falde i havnen, da kommunen efter års manglende vedligehold besluttede at igangsætte et renoveringsprojekt i den helt store skala.

Gennem flere måneder blev den eksisterende midtermole - købstadens gamle dampskibskaj - omlagt og ny spuns, sten og bro-anlæg blev etableret.

Den store nyskabelse i det omkring 12 mio. kr dyre projekt var nyanlæg af en bred oplagsplads og en 90 meter lang kaj med nemmere skibsadgang fra sejlrenden.

Kajen benyttes fortrinsvis af foderstoffirmaet Danish Agro. Så sent som i sidste weekend havde kajen besøg af fragtskibet Maureen S, der brugte det meste af det nye anlægs længde. Søsiden fulgte anlægsarbejdet om bord på specialfartøjet Elisabeth Høj fra Horsens.

Læs mere:

Billedserie: Elisabeth Høj kommer vidt omkring

Sådan bygges en ny mole: Høj præcision på bunden

Rudkøbing Havn forbedres for 12,5 mio. kr.

SVENDBORG NEDTONEDE FRAGT
Dette er historie. Svendborg Havn har solgt både lossetragt og den store kran, og anløb af fragtskibe hører efterhånden til sjældenhederne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

For mange havne i Svendborgs størrelse peger pilen, der viser fragt over kaj, nedad. Den udvikling - eller afvikling - har stået på i en årrække. I år tog Svendborg Kommune og havnemester Hans Søby en synlig konsekvens.

Havnen solgte både sin tragt og sin store mobilkran til lastning og losning. Samtidig meldte havnen til sine kunder, at håndtering af gods over kaj fremtidigt skulle arrangeres gennem mæglerfirmaer. Beslutningen om at nedtone den kommunale service omkring anløb af fragtskibe kom på baggrund af, at kun omkring ti fragtskibe har anløbet Svendborg årligt i de senere år.

Et af dem anløb den 4. december. Det norske m/s Hagland Chief hentede en ladning bentonit fra bruddet på Tåsinge.

Fragtskibs-dyk: Sydfynske havne tilpasser sig de nye tider

Historikeren: Engang var vand og havne motorvejen

Nye tider i Øhavets havne: Fragtskibene forsvinder

JUBELÅR FOR FOLKEBÅDEN
Nordisk Folkebåds Gold Cup - uofficielt verdensmesterskab - samler Folkebåde fra mere end en håndfuld lande. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

En af sejlsportens helt store klassikere, Nordisk Folkebåd, rundede det trekvarte århundrede for konstruktionen af de første eksemplarer i træ.

Et stort antal af de nusejlende Folkebåde er bygget i Kerteminde, og det gjorde byen til den naturlige lokalitet for Gold Cup-sejladsernes markering af de 75 år. I det stærke, internationale felt kom Svendborg-sejleren Lars Bræstrup på en 24. plads og hans kompan - også fra Amatørsejlklubben - opnåede en 38. plads. 80 mandskaber dystede.

Søsiden rapporterede fra stævnet og fortalte også historien om Rudkøbing-sejleren Henrik Johs. Bredsdorff, der har sejlet i samme Folkebåd i 50 år. På lystsejladsmuseet i Svendborg blev jubilæet markeret med en særudstilling.

Læs mere:

Folkebåden 75 år: Det enkle giver frihed til at nyde sejladsen

Rudkøbing-sejler har sejlet i samme Folkebåd i 50 år

Sydfynsk kapsejler med trailer: - Jeg når syv-otte stævner på en sæson

FAKTA: Nordisk Folkebåd 75 år

Svendborg 1969: Da Havfruen blev slæbt gennem gaderne

VIDEO: Ny sæson med Folkebåde og smuglerfavorit

Fotografer vil vise livet om bord i en Folkebåd

KVINDESKIB PÅ FYN RUNDT
Svendborg-galeasen Palnatoke blev i årets Fyn Rundt sejlet af en udelukkende kvindelig besætning - her undervejs på Faaborg Fjord: Lise Mortensen (skipper), Anja Mia Haas, Katja Bjerregaard Christensen, Maja Høy, Chrtistina Kallan, Malene Kallan, Olivia Dam og Naja Dam. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Søsidens udsendte mand kom på dispensation med på Svendborg-galeasen Palnatokes sejlads i årets Fyn Rundt for Bevaringsværdige Sejlskibe.

Når der venligt blev dispenseret skyldes det, at Palnatoke var bemandet af kvinder under skipper Lise Mortensens kyndige kommando.

Palnatoke føjede sig i år til rækken af fynske sejlskibe ejet og drevet af en virksomhed, da den blev overtaget af Cai Larsen fra Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg.

Også den tidligere Svendborg-galease Havet fik virksomheds-ejer, da den for kort tid siden blev købt af chokoladefabrikken Summerbird i Assens. - Det er en positiv udvikling for sikring af skibenes fremtid i Danmark, sagde næstformand i Træskibssammenslutningen, centerleder Jan Jay Brun Jensen, Svendborg.

Læs mere:

SØSTÆRK VIDEO: Otte kvinder i et sejlskib

Værfts-ejet sejlskib går ind i Svendborgs charterflåde

Krisen sejlet agterud: Store sejlskibe i medvind

Kendt chokolade-fabrik: Køber stort fynsk sejlskib

Flere fynske sejlskibe er skiftet til firma-eje

Det har kostet 100 mio. kr. - men uden frivillige gik det ikke

Billedserie for fulde sejl: Fyn Rundt til søs Faaborg-Svendborg

Billedserie: Fyn Rundt-postkassens store festaften

Se billederne: Da to Fyn Rundt-sejlskibe kolliderede

I KAMP FOR ØHAVETS VÆRFTSHISTORIE
FAA.dk inviterede en af landets førende søfartshistorikere, Morten Hahn-Pedersen med en fortid i Troense til at vise rundt og fortælle historier om Øhavets sidste strandværft, Jacobsens Plads i Troense. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Vigtige elementer af Øhavets maritime historie kan gå tabt omkring de ophørte skibsbyggepladser og værftsfaciliteter i både Troense og Rudkøbing.

I Troense er flere projekter omkring redning af den historiske Jacobsens Plads kuldsejlet, og nu tales der om boligbyggeri på den attraktive strandgrund midt i skipperbyen. Faciliteterne fra det ophørte træskibsværft er i stærkt forfald.

I Rudkøbing er den kommunalt ejede bedding, spilhuset og værkstedetogså i forfald og træskibsværftet er gået konkurs. Et Svendborg-firma har udregnet, at en renovering vil koste over fem mio. kroner.

Søsiden inviterede et par førende maritimhistorikere, Ole Mortensøn og Morten Hahn-Petersen, til rundgang i hhv. Rudkøbing og Troense.

Læs mere:

VIDEO: Sydfynsk søfartshistorie - kom med til Øhavets sidste skibsbyggerplads

Beddingen i Rudkøbing er en maritim kulturarv

THURØ-SKIPPER VIL TIL SVALBARD
Tremastskonnerten Linden får hjemsted på Thurø og er en 1992-replica af et fragtskib bygget på Ålandsøerne i 1920. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Den Svendborg-uddannede navigatør Rasmus Jacobsen er i øjeblikket ved at realisere sin drøm om at blive skipper på eget sejlskibsdæk.

Tidligere på året købte Rasmus Jacobsen sammen med et par andre tremastskonnerten Linden fra Ålandsøerne. Det retro-byggede sejlskib fra 1992 renoveres langs kaj på Frederiksøen i Svendborg og hos Ring-Andersen.

Planen er, at det skal sejle ekspeditions-betonet turistcharter omkring Svalbard i sommermånederne. Om vinteren stikkes stævnen sydover til charter-ekspeditioner ved øerne vest for Afrika.

Undervejs kan der også medtages fragt, og hele projektet gennemføres med økologi og bæredygtighed som fundament. Søsiden gik om bord ved Frederiksøen og fik sig en snak med skipper.

Læs mere:

SE ALLE BILLEDERNE: Moderne sejlskib i traditionel stil

Fra Svendborg til Svalbard: Bæredygtige oplevelser for fulde sejl

VERDENS LÆNGSTKØRENDE HOVEDMOTOR
M/s Lofotens dansk-konstruerede B&W-diesel har verdensrekord i antal dokumenterede driftstimer for en hovedmotor på et skib. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Selv garvede fagfolk er imponerede, når de erfarer, at hovedmotoren på Hurtigrutens m/s Lofoten har kørt svimlende 314.000 timer.

Det stod tælleværket på, da Søsiden oppe ved Norskekysten fik en fremvisning af de solide B&W-heste, der har kørt siden 1964. Den syv-cylindrede totakter er i følge Lofotens maskinchef gennem ti år, Kjell Arnesen, verdens dokumenteret længstkørende hovedmotor på et skib.

Hele maskinrummet er analogt. Den digitale tidsalder er ikke nået herned. Al overvågning sker efter devisen “vi ser”, “vi mærker”, “vi lugter” og “vi hører”. Den løbende vedligeholdelse klares af maskinens faste mandskab. Større operationer udføres som oftest af MAN Turbo & Diesel i Frederikshavn.

Læs mere:

VIDEO: Hør og se den seje hovedmaskine med verdensrekord

Historiske m/s Lofoten: Kran og ankerspil er også model 1964

VIDEO: M/s Lofoten - et herligt skib og en bestemt gammel dame

VIDEO OG BILLEDER: Populær og stilfuld dame fra 1964

FAKTA: Hurtigrutens m/s Lofoten fra 1964

VIDEO: Hurtigruten er Norskekystens puls gennem 125 år

SØENS KULTFILM BLEV 50 ÅR
Store Martha-dag lørdag i Svendborg. Arkivfoto.

Det siges, at Martha-filmen med så legendariske medvirkende som Poul Reichardt, Ove Sprogøe og Preben Kaas er fast inventar i salonen på mange danske skibe i både udenrigsfart og Søværnet.

Med faste mellemrum ruller filmen og yngre søfolk opdrages til eventuelle ritualer omkring fremvisningen. I år fyldte filmen om rustbunken Marthas alt andet end strukturerede sejlads i Middelhavet 50 år.

Det blev fejret. Nordisk Film bød på billig-forestilling i sine biografer og fordele på sin www.danskfilmskat.dk. I Martha-miljøet omkring Børsen Gastropub i Svendborg fik den også en ekstra gang gas på den årlige Martha-dag den første lørdag i maj. Søsiden tog lejderen op til Martha-stuen, hvor Mette og Launy Lindahl fortalte om fejringen.

Læs mere:

Martha-nørder invaderer Svendborg: 50 års jubilæum med ekstra gas

Erik Balling-interview: Den dårligste film, jeg har lavet

"Fy for helvede, det er jo vand!": Her er Søsidens udvalgte citater fra "Martha"

MILJØSKIBE TIL INGEN NYTTE
Den statslige styrelse købte i 2015 disse to fartøjer for i alt 16,8 mio. kr. Siden har skibene ligget ubrugte i Svendborg Havn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

På tredje år ligger Naturstyrelsens statsejede miljøskibe Sif og Frigg til ingen nytte i Svendborg havn.

Skibene blev købt brugt i England for omkring 16 mio. kr. i 2015. Nu har Naturstyrelsen sat en advokat på Marstal-firmaet, der i første omgang rådgav styrelsen, og sagen om de nytteløse miljøskibe er netop bragt for ministeren af den sydfynske folketingspolitiker Trine Bramsen (S).

I disse uger overvejer Naturstyrelsen om den skal iværksætte den påtænkte 20 mio. kroner dyre ombygning af skibene eller om den skal forsøge at sælge dem og begynde forfra - måske med nybygninger. Søsiden fik aktindsigt og afdækkede sagens forløb siden skibene kom til Svendborg.

Læs mere:

Nytteløse statsskibe til 17 mio: Skal de bygges om eller sælges?

Miljø-chef: - Ærgerligt at skibene ikke sejler

OVERBLIK: Sagen om de nye miljøskibe 2013-2020

GANG I FREDERIKSØEN
Petersen & Sørensen Motorværksted på Frederiksøen i Svendborg beskæftiger op mod 90 medarbejdere. Billedet er fra skibsbygningshallen, hvor en pram ombygges og et fiskefartøj nybygges. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Frederiksøen midt i Svendborg Havn er i dag et omdrejningspunkt for bl. a. kulturelle aktiviteter, restaurant, træskibsværft, stålskibsværft og snart også et domicil for rederiet NH Svendborg Bugser.

Mest på øen fylder Petersen & Sørensen Motorværksted, der reelt er et stålskibsværft med bl. a. flydedok, maskinservice- og installation samt bygning af fartøjer.

Tidligere i år nybyggede P&S et mindre fiskefartøj til Grønland. En af årets større opgaver var udskiftning af hovedmaskineriet i m/f Samsø. Samme rederis færger på Spodsbjerg- og Bøjden-ruterne benytter også lejlighedsvis værftet i Svendborg.

Da Søsiden besøgte P&S, mens m/f Samsø lå langs kaj, stillede de godt 80 medarbejdere op til et stort gruppe-foto på færgens broklap.

Læs mere:

FAKTA - Petersen & Sørensen Motorværksted A/S

Da Ringeren fyldte 150:Festlig flagning overalt

Fem generationer i samme familie har bygget skibe på Frederiksøen

Havnens gave til værfts-jubilaren: En kæmpeplade med flødeboller

SUNDETS SIDSTE METALBØJE
Marstal-sømanden Sonnich Sonnichsen er skibsassistent om bord på inspektionsskibet Poul Løwnørn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Bøjer af metal er historie. Plasten har taget over. Udskiftningen er sket gradvis og er økonomisk begrundet for bøjernes ejere, Farvandsvæsenet og kommunerne.

Plastbøjerne er billigere i anskaffelse, de tærer ikke og de koster mindre at servicere. Alle bøjer bliver rutinemæssigt tilset hvert eller hvert andet år, hvis der ikke kræves akut udrykning efter fx en ødelæggende påsejling.

Afmærkningerne løftes under service op på bøjeskibets dæk, renses for muslinger og tærezink for ankerkæden udskiftes. Også de forankrende betonklodser hives lejlighedsvis op. Søsiden sejlede med, da Farvandsvæsenets specialfartøj Poul Løwenørn servicerede bøjerne i Svendborgsund og i Faaborg Fjord og opfiskede Sundets sidste metalbøje - Dødmanden Syd.

Læs mere:

Poul Løwenørn skrev Svendborgsund-historie: Da Dødmanden Syd gik i plast

Inspektionsskib går til stålet i Svendborgsund: Plast er fremtiden

ØHOPPER-TURE MED 20 KNOB
Katamaranen Sea Hawk af Hirtshals øhopper hver dag hele sommeren i Det Sydfynske Øhav. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Tanken om en linket passagerrute mellem så mange sydfynske småøer som muligt ligger til grund for nu to somres sejlads med såkaldt øhop. Første sæson blev en mere beskeden rute betjent af Svendborgs Kommunes lille bil- og passagerfærge Hjortøboen.

I år blev hastighed og geografi udvidet med indchartring af hurtigkatamaranen Sea Hawk, der i vinterhalvåret sejler torske-fisketure ud i Nordsøen. Hen over par sommermåneder sejlede Sea Hawk en håndfuld daglige rundture med forbindelse til Drejø, Skarø, Lyø og Avernakø plus morgen- og aftenanløb ved Helges Bro i Svendborg.

Søsiden gik om bord på sommerens gule lyn og sejlede 20 knob med skipper Martin Jensen fra Hirtshals ved styregrejerne. Planerne for næste års øhopperi er endnu ikke klar. I år sejlede i alt 1203 passagerer med, oplyser Signe Møller fra havnekontoret i Svendborg.

Læs mere:

Se videoen: Med øhopperen rundt i Det Sydfynske Øhav

FAKTA: Sydfynsk øhop og katamaranen Sea Hawk

Skipper med solid sømands-baggrund fra Marstal

Ny, daglig gæst i Øhavet: Gul katamaran fra Nordsøen

STJERNESTUNDER I TROENSE
Klar, parat, Star! Medlemmer af VM-styregruppen i Troense Bådelaug: Mette Heide-Jørgensen, Per Rank, Flemming Sørensen, Rune Schytt-Nielsen og Torsten Jacobsen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Et af Øhavets prestigemæssigt største sejlsportsarrangementer i mange år blev Troense Bådelaugs værtsskab i sommer for VM i den legendariske Star-bådklasse.

Den forholdsvis lille sejlklub satsede stort og fik et hav af roser for resultatet. Troense Bådelaug kom flot i mål takket været bl. a. massivt håndslag fra lokalsamfundet, et stort antal frivillige, sponsorer og opbakning fra kommunen.

VM fik hele den internationale elite fra flere verdensdele til at stævne mod Tåsinge, og op mod 80 Star-både kæmpede under ret så forskellige vejrforhold på Lunkebugten. Alt klappede vands, og til lands fyldte Star-loungen godt op, som den stod på pæle ud i havnen. Søsiden besøgte Troense under forårets forberedelser.

Læs mere:

VM for legendarisk bådtype: Først Buenos Aires, så Miami - og i år Troense

Sydfynsk elitesejler: En farlig dame at gå i krig med

OL-dommeren begyndte som optimist i Svendborg

Star-båd med OL-historie tager imod til VM i Troense

FAKTA: Den legendariske Star, der skal sejle VM på Lunkebugten

ELFÆRGESTART MED UDFALD
HH Ferries skulle have været i gang med ren batteridrift på Øresund i juni, men det har givet uventede problemer at få robot-ladestationerne til at fungere under alle tænkelige scenarier. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Havde årets to store elfærge-projekter fulgt de oprindelige planer, var der allerede klarmeldinger fra både Ærø og Øresund. Sådan gik det ikke. Omkring ti måneder forsinket ankom det polskbyggede skrog til Ærøs m/f Ellen til Søby den 1. oktober for færdiggørelse.

Ærøfærgernes nybygning ventes indsat på Søby-Fynshav i foråret. HH Ferries-projektet på Øresund, der omfatter ombygning af to bilfærger er også måneder bagud for tidsplanen. Tycho Brahes fest-indsættelse blev ikke gennemført, og først når denne verdens største elfærge har sejlet udelukkende på el i et døgn, meldes den klar.

Aurora, der er under ombygning, ventes indsat i januar. Søsiden kikkede om bord på Tycho Brahe på værft i Landskrona og rapporterede fra ladetårnet i Helsingør.

Læs mere:

Ikke kun på Ærø: Batterifærger driller i flere lande

Vidste du det?: 10 facts om el-drevne fartøjer

Ærø overhalet: Øresund tog batteri-stikket hjem

SUNDETS VIKING BLEV 120
Svendborg Museums krydstoldjagt Viking fylder 120 år - i fineste form. Søsiden/FAA.dk sejlede med om bord. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

En af Svendborgsunds stærke sejlskibsprofiler er Svendborg Museums krydstoldjagt Viking. Historien om det tidligere statsejede skib, der i mange efterfølgende år var lystfartøj for Svendborgs Mølle Marie er velkendt.

I år rundede Viking de 120 år i fin form og markerede jubilæet med udsendelse af special-designet postkort og plakat. vil man fordybe sig i Vikings historie, har museet også udsendt en fin bog. Viking sejles og passes i det daglige af frivillige kræfter i museets regi, og har i sommersæsonen sin faste liggeplads ved Træskibsbroens gule pakhus. Om vinteren ligger den tildækket ved havnekontoret.

Søsiden påmønstrede Viking hos skipper Aage Nykjær Jensen til den ugentlige øveaften i Sundet og på Lunkebugten.

Læs mere:

Se video: Kom til søs med Svendborgs 120-årige Viking

Viking var Mølles-Maries store kærlighed

Se stor billedserie: Viking sætter sejl ud i Lunkebugten

ÆRØ FIK EGEN SØREDNING
Ærø Søredningsforenings Marstal-baserede SAR-fartøj Erria Rescue er nyeste skud på beredskabet i Det Sydfynske Øhav. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

I år lykkedes det for stærke, frivillige kræfter fra hele Ærø at få etableret en søredningstjeneste med base i Marstal. At Ærø og omliggende farvand nu har fået sin egen, frivilligt bemandede søredningstjeneste har baggrund i, at øen mistede sit faste marinehjemmeværnsfartøj.

Tidligere på året købte de Ærø-frivilliges forening til en favorabel pris et brugt redningsfartøj fra offshore-rederiet Esvagt i Esbjerg. Fartøjet blev renoveret og tilpasset samt malet i Ærøs signalstærke farver. Et ønske om en opgradering af navigationsudstyret om bord er hjulpet godt på vej af en fonds-donering for kort tid siden. Søsiden prøvesejlede det nyanskaffede fartøj på en solskinsdag i Vejsnæs Bugt mellem Ærø og Langeland.

Læs mere:

Ærøs nye redningsfolk: Kammeratskab og glæden ved at hjælpe

Frivillige spiller stærk rolle i Øhavets søredning

FAKTA: Ærø Søredningsforening og Erria Rescue

SHIPPING-FOLK FYLDTE ÆRØSKØBING
Den 35. Peter Gast Schiffahartsregatta samlede 1200-1300 sejlende shipping-folk, 132 store lystbåde og hundreder af tilskuere langs kajerne i Ærøskøbing. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Lystfartøjer for millioner af euro fylder hvert år i en weekend i slutningen af august den gamle havn i Ærøskøbing. Med udgangspunkt fra en position ud for fjorden Slien i Nordtyskland kapsejler omkring 150 både mod Ærø i Peter Gast Schiffahrtsregatta - i år for 35. gang.

Shipping-firmaet Peter Gast i Hamborg står som arrangør, og de mere end 1000 aktive sejlere om bord er forretningsforbindelser og kunder. Til den traditionsrige festmiddag for de mange sejlere rejses et kæmpe-teltanlæg i havnens nære bagland.

Søsiden rapporterede fra ankomsten til Ærø med portrætter af en række af de flotte fartøjer spændende fra hichtechede glasfiber-både, over tidligere Volvo Ocean-racere til klassiske skønheder i træ.

Læs mere:

Se billederne: Da havnen i Ærøskøbing blev fyldt af flotte yachter

FISKERIETS HUS
Forhallen i Fiskeriets Hus i Bagenkop. Henning Egmose viser den nyeste donation til museet - en komplet værktøjskiste fra en skibsbygger. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

I løbet af bare et par sæsoner har frivillige kræfter bag Fiskeriets Hus i Bagenkop fået skabt en publikumssucces i fiskerbyens ophørte smede- og maskinværksted på havnen. Antallet af effekter fortællende fiskeriets lokale historie udvides løbende med donerede effekter og modeller og plancher fremstillet af udstillingens egne folk.

Ved starten af sæson 2019 håber Fiskeriets Hus yderligere at kunne byde publikum på en simulator, så de besøgende med hjælp af moderne teknik kan få et livagtigt blik ind i en havfiskers gyngende hverdag. Sådan en simulator er kostbar, og de første fondsmidler står klar på kontoen. En af udstillingens drivkræfter, fiskeskipper Henning Egmose fra Bagenkop, viste Søsiden rundt.

Læs mere:

Se videoen: Engang var her liv døgnet rundt

Erfaren rundviser: Han har stået på kutterdæk i 48 år

Kik med agterud på året, der snart er passeret. På gensyn om bord i 2018!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce