Hvis batterierne brænder: Fuldautomatiske skumslukkere kan klare 40000 volt

Ellens enorme batteripakke - pt. verdens største på en ren batteridrevet færge - er delt i to separate rum. Hvis batterierne bliver for varme, træder et fuldautomatisk skumslukkeranlæg i funktion - dog først efter en række advarsler. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Hvis batterierne brænder: Fuldautomatiske skumslukkere kan klare 40000 volt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ellen er proppet med højteknologiske løsninger - bl. a. til brandbekæmpelse i batterierne. Søsiden kikker indenfor.

SØBY-FYNSHAV: Ellen er et offentligt finansieret udviklingsprojekt. Som sådan er den Danmarks første udelukkende batteridrevne færge konstrueret og nybygget til denne fremdrift. På udviklingssiden kan Ærø Kommune og EU også fremhæve, at Ellen har verdens for tiden største energipakke i en 100 pct. batterifærge.

At sejle rundt med 56 ton batterier konstrueret til hurtig opladning stiller store krav til sikkerheden om bord. En risiko er, at de vandkølede batterier kan blive varme. I værste fald kan de bryde i brand.

- Vi har meget avancerede brandslukningssystemer om bord, fastslår Ærøfærgernes tilsynsførende maskinchef Ole Jensen og åbner det vandtætte skot til et rum på maskindækket.

I det trange rum ser vi et hav af rør og slanger centeret omkring et par røde kabinetter. Indeni står trykflasker og beholdere af kulfiber:

- Det er skumslukkeranlægget til batterierne, forklarer Ole Jensen.

- Slukningen udløses automatisk ved høj temperatur og røg. Skummet bliver båret af trykluft og bliver kun blæst ind i de kabinetter, hvor de ramte batterier sidder. Forinden har automatikken koblet den ramte batteri-streng fra. Skummet fylder hele den eller de ramte batteristrenge, og slukningen passer sig selv, når den har udløst sig, siger Ole Jensen.

Skummet kan tåle 40000 volt og efterlader sig ikke ødelæggende spor. Ole Jensen beroliger med, at skum-aktiverende uheld ikke sker sådan lige uden videre:

- Der har været mange sikkerhedssystemer igang, før det går så galt, pointerer Ole Jensen.

Batterisystemets tilstand og alarmer kan overvåges af besætningen i maskinrummet, på kommandobroen og i frokoststuen.

Ellens højteknologiske og fuldautomatiske anlæg til skumslukning af batterier er installeret i to identiske  kabinetter i et separat rum under dæk.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Ellens højteknologiske og fuldautomatiske anlæg til skumslukning af batterier er installeret i to identiske kabinetter i et separat rum under dæk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

En port i siden

En port i siden Hvis det går galt, er evakuering under sejlads også en sikkerhedsfaktor alle fartøjers besætninger og materiel skal være forberedt på. Kommer Ellen i den situation, skal de ombordværerende ud i flåderne. Det vil ske med de tre-fire besætningsmedlemmers assistance gennem en port i salonen.

- Flåderne vil ligge tæt på niveau med dørken i salonen, så de nødstedte skal ikke gøre større spring eller rutsje, forklarer Ellen-projektets chefkaptajn, sikkerhedschef på Ærøfærgerne Frank Pedersen. Proceduren er øvet og godkendt med figuranter.

Alle batterierne og de to store elmotorer agterude er kernen i Ellen. Tilstanden kan følges på skærme - og med advarselssignaler -  flere steder om bord. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Alle batterierne og de to store elmotorer agterude er kernen i Ellen. Tilstanden kan følges på skærme - og med advarselssignaler - flere steder om bord. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Øvet med dukke

Ellen har ingen RIB-båd eller motorjolle. Det betyder, at Ellen i en given situation skal sejle hen til en overbordfalden og redde personen ind gennem porten i skibssiden.

Over porten hænger en rednings-ketcher, der kan anvendes. Denne procedure er øvet adskillige gange med en dukke, der under denne testsejlads "hvilede" sig henslængt på vogndækket.

En af Ellens skippere, Søren Svendsen, havde sin tvivl om metodens effektivitet:

- Jeg var skeptisk i starten. Nu har vi så kastet dukken ud en del gange. Og jeg må indrømme, at metoden virker.

Sikkerhed er også at kunne komme til eller fra Ellen i en nødsituation. Det kan ske gennem denne  vandtætte redningsport i salonens bagbords side. Ketcheren på væggen - skottet - anvendes til bjærgning af en overbordfalden person.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Sikkerhed er også at kunne komme til eller fra Ellen i en nødsituation. Det kan ske gennem denne vandtætte redningsport i salonens bagbords side. Ketcheren på væggen - skottet - anvendes til bjærgning af en overbordfalden person. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Efter mange øveture ud i vandet tog denne figurant-dukke sig en slapper på vogndækket. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Efter mange øveture ud i vandet tog denne figurant-dukke sig en slapper på vogndækket. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Hvis batterierne brænder: Fuldautomatiske skumslukkere kan klare 40000 volt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce