SØSIDEN

Ny maritim bog om sønderjysk familie-rederi med nære bånd til Svendborg

Sønderjyske Bjørn Clausen blev født i en skibsreder-familie og har livet igennem haft tætte bånd til Svendborg. Bjørn Clausen blev i 1960'erne udlært hos Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg - og iøvrigt senere gift med en Svendborg-pige.

I dag er den 73-årige Bjørn Clausen tredje generation i skibsreder-familien og har siden 1980'erne siddet for bordenden på rederikontoret i Egernsund. Nu er fjerde generation kørt i position i det solide familieforetagende, der i søfarts-kredse er kendt som Ko-Clausen.

Historien om familien Clausen og søfart begyndte for 125 år siden. I Bent Mikkelsens nye bog i serien "Danske Rederier" er Bjørn Clausen citeret for at sige om rederiets grundlægger, Carl Clausen:

- Min farfar startede sejladsen med levende væsener. Han sejlede med firbenede svin om hverdagen og med tobenede ditto om søndagen.

Bjørn Clausens kække skildring sigter til, at farfaderens første skib, damperen Spekulant, på hverdage fragtede grise fra Haderslev til Kiel og om søndagen sejlede udflugter fra det dengang tyske Haderslev til Danmark. Lejlighedsvis blev damperen også brugt som bugserkraft, når sejlskibe skulle ud og ind af havnen.

Om bord på m/s Finola. Danske køer klar til afgang mod Marokko, Venezuela og Vietnam. Ill. fra bogen / Foto: Bent Mikkelsen
Om bord på m/s Finola. Danske køer klar til afgang mod Marokko, Venezuela og Vietnam. Ill. fra bogen / Foto: Bent Mikkelsen

Linjefart til Det Sydfynske Øhav

Sejladsen frem til dagens Clausen-ejede Corral Line er lang og broget. Rejsen går bl. a. gennem to verdenskrige og runder også en flådeliste med både flere og større skibe end i dag.

Det meste af vejen har transport af levende dyr været et speciale for Clausen-rederierne. Allerede i 1920'erne satte Bjørn Clausens far, Christian, gang i denne trafik i europæisk farvand. Samtidig sejlede rederiet linjefart fra tyske havne til bl. a. Svendborg, Faaborg og Rudkøbing.

Efter anden verdenskrig blev udviklingen af rederiet forstærket med sejlende transport af levende dyr over hele verden.

Et vendepunkt kom under de mellemøstlige krige i 1980'erne. Rederiet måtte ændre sin organisation og reducere sin kapacitet, der dengang bl. a. omfattede skibe til transport af meget store fårehold. I slutningen af 1970'erne disponerede Clausen-rederiet op mod en snes skibe.

Krydstogt med firbenede

Profilen af dagens Corral Line og det tilknyttede Falcon Shipping er en overskudsgivende virksomhed med to egne skibe. Dertil kommer tonnage indchartret eller i management efter aktuelt behov. Typisk to-tre skibe.

Forretningsområdet er stadig - populært sagt - krydstogtsejlads med fire-benede passagerer. I dag er det fortrinsvis avlskvæg til malkedyr eller eksportkvæg, men de ombordværende sejles også til opfedning eller slagtning.

Havneanløb sker overvejende i Australien, New Zealand, Sydafrika, Europa og på det amerikanske kontinent incl. Canada.

Marts 1989. Den norskbyggede m/s Caroline fra 1977 blev på værftet i Svendborg ombygget til skib for transport af levende dyr. Bag Corral Lines skib skimtes i øvrigt Langeland-Kiel Lininens nybygning m/f Langeland III, som Svendborg Værft afleverede til rederiet i Bagenkop få uger efter. Ill. fra bogen. / Foto: Bent Mikkelsen
Marts 1989. Den norskbyggede m/s Caroline fra 1977 blev på værftet i Svendborg ombygget til skib for transport af levende dyr. Bag Corral Lines skib skimtes i øvrigt Langeland-Kiel Lininens nybygning m/f Langeland III, som Svendborg Værft afleverede til rederiet i Bagenkop få uger efter. Ill. fra bogen. / Foto: Bent Mikkelsen

Svendborg-byggede skibe

Skønt sønderjysk funderet har Svendborg i mange år spillet en central rolle i rederiets historie. Fra 1939-1951 havde Clausen-rederiet fx sit hovedkontor på Færgevej 34 i Svendborg. Adressen er ejendommen kendt som Borgen i Den Runde Lystbådehavns nære bagland. Familien ejede også ejendommen Kogtvedlund, hvor der i dag er revisionsfirma.

Clausen-familien var en trofast kunde hos Svendborgs stålskibsværft. Rederiet fik ikke mindst foretaget ombygninger og servicering på Frederiksøen. En af de større operationer var forlængelsen af rederiets Alondra i 1984.

Det sønderjyske rederi fik også nybygget flere skibe i Svendborg. Umiddelbart efter anden verdenskrig leverede værftet fx rederiets hidtil største skib, Linda Clausen. Senere fulgte Ann Helen Clausen, Hanne Clausen og i 1965 Dona Clausen.

I januar 1995 leverede Svendborg Værft til Corral Line det nybyggede kvægtransportskib Cimbria. Det skulle i øvrigt vise sig at blive det Calkas-ejede værfts sidste nybygning før nogle få turbulente år med ejerskift, konkurser og nedlukning.

Corral Line havde endnu en nybygning i ordre i Svendborg, men den blev aldrig færdiggjort på grund af værftets konkurs. Kontrakten blev derefter annuleret. Sektionerne blev solgt til det daværende Thomsen & Thomsen i Marstal, men blev ikke - som planlagt - anvendt til et tankskib. Sektionerne endte med ophugning i Rostock efter en dramatisk tur fra Ærø i 2003, hvor slæbebåden Anders Werner sank.

––

Bent Mikkelsen: "Danske Rederier, Volume 19". Forlaget Betty Nordgas, Ringkøbing. 228 sider, stift bind, 350, - kr. Bogen er udkommet.

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør og reporter på Fyns Amts Avis’ og FAA.dk’s Søsiden og Koøjet. Tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også fra nationalt og internationalt farvand. Faglært journalist i 1973. Siden 1976 ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef i 25 år. Ansvarsområder: Bl. a. redigering, design, redaktionel teknik og avisplanlægning. Debatredaktør 2012-2016. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger".

Mere om emnet

Se alle
Flagskib efter fire oplægger-år i Svendborg

Flagskib efter fire oplægger-år i Svendborg

FAKTA: Familien Clausens rederier

FAKTA: Familien Clausens rederier