Her får de kongelige chalupper det store eftersyn

Dronningens chalup til vinteropbevaring og klargøring i Faaborg. Vand på gulvet sikrer den rette fugtighed til Kongehusets fornemme træfartøj bygget på Orlogsværftet i 1933. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Her får de kongelige chalupper det store eftersyn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fem fartøjer tilknyttet kongeskibet Dannebrog serviceres og opbevares på det sydfynske værft.

I en af Faaborgs Værfts haller står et fartøj, der nyder ekstra opmærksomhed.Selvom en gylden krone i stævnen er midlertidigt afmonteret, er der der ingen tvivl om det eksklusive fartøjs tilhørsforhold.

Den røde farve under bunden, den grønne i vandlinjen og den gullige på ruftaget over bl. a. den mahogni-lakerede salon deles umiskendeligt med kongeskibet Dannebrog.

Fartøjet er en såkaldt chalup uden egentligt navn. Dronningens chalup, som det betegnes, er eksponeret talrige gange, når den kongelige familie skal sejles fra kajen ved Nordre Toldbod i København og ud til Dannebrog liggende i bøje nummer 1 ud for Holmen.

Den eksklusive ?admiralens chalup? vinteropbevares og serviceres også på Faaborg Værft. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Den eksklusive ?admiralens chalup? vinteropbevares og serviceres også på Faaborg Værft. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Stor vandpyt på gulvet

Under det aktuelle værftsophold i Faaborg ligger dronningens chalup ved siden af den lidt nyere admiralens chalup.Under loftet i opbevaringshallen er over de to fornemme fartøjer udspændt beskyttende plastikpresseninger, og betongulvet ligner en stor vandpyt.

- Det er træfartøjer. De må ikke tørre ud. Derfor står der altid fugtskabende vand på gulvet, forklarer direktør Jan Mortensen, Faaborg Værft.

Dronningens chalup er næsten lige så gammel som kongeskibet Dannebrog bygget på Orlogsværftet i 1932. Året efter leveringen af det nye kongeskib fik regentparret kong Christian den X og dronning Alexandrine bygget chaluppen.

Den er 13 meter lang, to og en halv meter bred og fremdrives i dag af en Detroit dieselmotor på 90 hk. Motoren er udskiftet, mens det meste af chaluppen står originalt som leveret for over 85 år siden.

Kongelige fartøjer på rad i Faaborgs Værfts hal. Dannebrogs to arbejdsbåde er bygget i glasfiber. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Kongelige fartøjer på rad i Faaborgs Værfts hal. Dannebrogs to arbejdsbåde er bygget i glasfiber. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Vinterchalup om sommeren

Serviceringen af de kongelige chalupper vandt Faaborg Værft i et EU-udbud i 2016.Værftet har dem i en fire-årig rammeaftale, oplyser Jan Mortensen.

Rammeaftalen omfatter i alt fem kongelige fartøjer. Foruden chalupperne, der serviceres og vinteropbevares i Faaborg, kommer der en såkaldt vinterchalup til sommeropbevaring.

Selv Dannebrogs små arbejdsfartøjer i glasfiber er malet i præcis samme farvenuancer som kongeskibet - dvs. rød, grøn, cremehvid og gullig. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Selv Dannebrogs små arbejdsfartøjer i glasfiber er malet i præcis samme farvenuancer som kongeskibet - dvs. rød, grøn, cremehvid og gullig. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Tur/retur ad landevejen

Værftets aftale med Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse omfatter også to kongelige arbejdsbåde. Ligesom chalupperne har de om sommeren fast base ved Holmen.

Arbejdsbådene ligger ved den østlige vold ud for batteriet Sixtus. Herfra sejler de mandskab og materiel ud til kongeskibet. Arbejdsbådene ankommer ligesom de to sommer-chalupper fra Holmen til Faaborg ad landevejen.

Det sker i oktober, når kongeskibet har afsluttet sin sæson og går i vinterhi på flådestationen i Frederikshavn. - Det er en ordre, som vi både er glade for og stolte af. Nu kan vi i hvert fald med rette kalde os kongelig hofleverandør, siger Jan Mortensen.

Her får de kongelige chalupper det store eftersyn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce