Guf for skibsnørder: Se kæmpe billedserie fra Tall Ships Races

Skoleskibet Georg Stages master syner ikke af meget ved siden af de to oplagte offshore-platforme, Paragon og Mærsk Giant. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Guf for skibsnørder: Se kæmpe billedserie fra Tall Ships Races

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Søsiden fulgte verdens største kapsejlads for store sejlskibe ud gennem Grådybet - bl. a Georg Stage.

Kølvandstriben peger mod Esbjerg - og bovsprydet mod Stavanger.

Efter fire vellykkede dage i den jyske vestkysts storby begynder de hurtigste deltagere i Tall Ships Races at ankomme til målet for etapen Cruise in Company. Under denne sejlads har de unge om bord mulighed for at skifte skib med det formål at styrke fællesskab på tværs af nationer.

- Vi har været meget tilfredse med arrangementet i Esbjerg. De har prøvet det før. Det kan vi mærke. Alle detaljer har været på plads, siger kommunikationschef Anna Wardley fra Sail Training International til Fyns Amts Avis.

Et af skibene kom ikke med til Norge. Det var den franske flådes skoleskib Etoile. I følge Anna Wardley fik det motorproblemer og valgte i stedet at sætte kursen hjem mod Brest ved den franske kanalkyst.

Et andet uheld ramte det indiske skoleskib Tarangini. Anna Wardley oplyser, at det undervejs til Esbjerg havde en mindre berøring med den russiske fuldrigger Mir. Det førte til, at Tarangini måtte søge assistance i Esbjerg og derfor ikke gik til kaj med mulighed for publikums-besøg. Nu er det indiske skoleskib stået til søs igen og på vej mod Stavanger.

Søsidens udsendte fulgte de store sejlskibe på vej ud af Grådybet om bord på Marinehjemmeværnets MHV 904 med det gode sydfynske navn Lyø.

Der var i programmet lagt op til sejl-parade, men vindforholdene gjorde, at det i højere grad forde fleste skibe blev en masteparade.

Se alle billederne!

Vadehavets tidevands-cyklus bringer ved ebbe Georg Stages dæk langt under kaj-niveau. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Vadehavets tidevands-cyklus bringer ved ebbe Georg Stages dæk langt under kaj-niveau. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Formiddagsmøde på Georg Stages dæk. Overstyrmand Helle Barner Jespersen informerer om program for dagens afsejling. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Formiddagsmøde på Georg Stages dæk. Overstyrmand Helle Barner Jespersen informerer om program for dagens afsejling. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
De 63 elever har kun været om bord på Georg Stage i tre uger og synes allerede at færdes hjemmevant i fuldriggerens master og ræer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
De 63 elever har kun været om bord på Georg Stage i tre uger og synes allerede at færdes hjemmevant i fuldriggerens master og ræer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Ti master til parade. Forrest Georg Stage og i midten det russiske skoleskib Sedov, verdens største sejlskib.. Yderst th. den hollandske bramsejlsskonnert Gulden Leeuw. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Ti master til parade. Forrest Georg Stage og i midten det russiske skoleskib Sedov, verdens største sejlskib.. Yderst th. den hollandske bramsejlsskonnert Gulden Leeuw. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Nutid og måske fremtid for Georg Stage-eleverne, der vælger den videre vej til søs. Indadgående i Grådybet DFDS-ro/ro'eren Ark Dania på ruten Esbjerg-Immingham. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Nutid og måske fremtid for Georg Stage-eleverne, der vælger den videre vej til søs. Indadgående i Grådybet DFDS-ro/ro'eren Ark Dania på ruten Esbjerg-Immingham. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Verdens to største sejlskibe mødes for første gang i dansk havn. Hækpartiet er fra Sedov, og til højre i billedet ses firmast-barken Kruzensthern, begge skoleskibe fra Kaliningrad i Rusland. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Verdens to største sejlskibe mødes for første gang i dansk havn. Hækpartiet er fra Sedov, og til højre i billedet ses firmast-barken Kruzensthern, begge skoleskibe fra Kaliningrad i Rusland. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den portugisiske firmast-skonnert i forgrunden, Santa Maria Manuela, fangede som en del af den såkaldt hvide flåde ved New Foundland de fisk, som ikke mindst Marstal-skonnerterne sejlede tørrede og saltede til Europa. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den portugisiske firmast-skonnert i forgrunden, Santa Maria Manuela, fangede som en del af den såkaldt hvide flåde ved New Foundland de fisk, som ikke mindst Marstal-skonnerterne sejlede tørrede og saltede til Europa. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
I årets Tall Ships Races deltog øvelsesskibe fra bl. a.  den belgiske og den hollandske flåde. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
I årets Tall Ships Races deltog øvelsesskibe fra bl. a. den belgiske og den hollandske flåde. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Verdens største tomast-skonnert, hollandske Wylde Swan, lægger til kaj efter en sponsor-sejlads nogle dagtimer ud i Vesterhavet. Blandt sejlads-kunderne var Middelfart Sparekasse. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Verdens største tomast-skonnert, hollandske Wylde Swan, lægger til kaj efter en sponsor-sejlads nogle dagtimer ud i Vesterhavet. Blandt sejlads-kunderne var Middelfart Sparekasse. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        En mobil-slapper agterude på den norske gaffelskonnert Frøya. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
En mobil-slapper agterude på den norske gaffelskonnert Frøya. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Den Svendborg-byggede barkentine LOA fra Aalborg havde allerede sat reklamebanneret for næste års Tall Ships Races med Limfjordsbyen som vært. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den Svendborg-byggede barkentine LOA fra Aalborg havde allerede sat reklamebanneret for næste års Tall Ships Races med Limfjordsbyen som vært. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Flag, flag, flag osv. Tall Ships Races er også fest og farver. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Flag, flag, flag osv. Tall Ships Races er også fest og farver. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Fyrværkeri-finale fredag aften for Tall Ships Races i Esbjerg 2018. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Fyrværkeri-finale fredag aften for Tall Ships Races i Esbjerg 2018. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        En lille morgensnak om bord på russiske Sedov efter flaghejsning og morgenparade, som Søsiden overværede. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
En lille morgensnak om bord på russiske Sedov efter flaghejsning og morgenparade, som Søsiden overværede. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Sedov-elever træner med kludene - i alt 4200 kvm fordelt på 32 sejl. Masterne er 60 meter over havoverfladen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Sedov-elever træner med kludene - i alt 4200 kvm fordelt på 32 sejl. Masterne er 60 meter over havoverfladen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        De kendte hvide mænd foran Fiskeri- og Søfartsmuseet kikker sammen med tusinder af publikummer ud mod de afsejlende tall ships. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
De kendte hvide mænd foran Fiskeri- og Søfartsmuseet kikker sammen med tusinder af publikummer ud mod de afsejlende tall ships. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Ved forrige Tall Ships Races i Esbjerg kæntrede en lille, lokal bugserbåd, da den håndterede russiske Kruzensthern fejlagtigt. Denne gang klarede Svitzer Helios og Sigyn opgaven uden uheld. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Ved forrige Tall Ships Races i Esbjerg kæntrede en lille, lokal bugserbåd, da den håndterede russiske Kruzensthern fejlagtigt. Denne gang klarede Svitzer Helios og Sigyn opgaven uden uheld. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Kystredningstjenestens hurtigbåd FRB 18 fra Esbjerg løste forskellige praktiske opgaver under skibenes sejlads ud gennem Grådybet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Kystredningstjenestens hurtigbåd FRB 18 fra Esbjerg løste forskellige praktiske opgaver under skibenes sejlads ud gennem Grådybet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Vadehavet - eller måske rettere Løbehavet. I hvert fald for denne mand, som vi observerede undervejs. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Vadehavet - eller måske rettere Løbehavet. I hvert fald for denne mand, som vi observerede undervejs. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        En af de mindste Tall Ships-deltagere er russiske Akela fra Klasse D. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
En af de mindste Tall Ships-deltagere er russiske Akela fra Klasse D. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Det tidligere, danske inspektionsskib Dana i profil som tremast-skonnerten Gulden Leeuw fra Kampen i Holland. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Det tidligere, danske inspektionsskib Dana i profil som tremast-skonnerten Gulden Leeuw fra Kampen i Holland. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Verdens største sejlskib Sedov, havde sat et forsejl og tre mellemstagsejl. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Verdens største sejlskib Sedov, havde sat et forsejl og tre mellemstagsejl. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Den antikt udseende skonnert Atyla fra 1984 fører flag fra Oceanien-staten Vanuatu i Stillehavet. Hele skibet er håndbygget. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den antikt udseende skonnert Atyla fra 1984 fører flag fra Oceanien-staten Vanuatu i Stillehavet. Hele skibet er håndbygget. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        I front hollandske Wylde Swan efterfulgt af britiske Lord Nelson og tyske Alexander von Humboldt II. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
I front hollandske Wylde Swan efterfulgt af britiske Lord Nelson og tyske Alexander von Humboldt II. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        En trofast Tall Ship-deltager i Klasse D - det forholdsvis lille, britiske skoleskib Ocean Scout. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
En trofast Tall Ship-deltager i Klasse D - det forholdsvis lille, britiske skoleskib Ocean Scout. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Den britiske tremast-bark Lord Nelson er et af verdens kun to sejlskibe indrettet specielt for sejlads med handicappede. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den britiske tremast-bark Lord Nelson er et af verdens kun to sejlskibe indrettet specielt for sejlads med handicappede. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Et af Hollands talrige, stålskibe forvandlet fra motor- til sejldrift. I dag er De Galant en skonnert. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Et af Hollands talrige, stålskibe forvandlet fra motor- til sejldrift. I dag er De Galant en skonnert. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Den norske fuldrigger Christian Raddich har i profil en del lighedspunkter med skoleskibet Danmark. Christian Raddich blev i 1950'erne verdenskendt for den teknisk avancerede  film
Den norske fuldrigger Christian Raddich har i profil en del lighedspunkter med skoleskibet Danmark. Christian Raddich blev i 1950'erne verdenskendt for den teknisk avancerede film "Windjammer" om et Atlanterhavs-togt. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Santa Maria Manuela -firmast-skonnert fra Portugal. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Santa Maria Manuela -firmast-skonnert fra Portugal. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Maybe - gaffelketch fra Storbritannien. Ligesom Georg Stage var den med i den første Tall Ships Races i 1956. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Maybe - gaffelketch fra Storbritannien. Ligesom Georg Stage var den med i den første Tall Ships Races i 1956. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Tremastbark Statsraad Lehmkuhl fra Bergen. Nordens største sejlskib og en af Norges tre, smukke hvide svaner. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Tremastbark Statsraad Lehmkuhl fra Bergen. Nordens største sejlskib og en af Norges tre, smukke hvide svaner. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Gaffelskonnerten Rupel er godt tyve år gammel og hjemmehørende i Belgien. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Gaffelskonnerten Rupel er godt tyve år gammel og hjemmehørende i Belgien. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Projektskibet Skonnerten Jylland fra Thisted har seks unge med sociale problemer om bord. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Projektskibet Skonnerten Jylland fra Thisted har seks unge med sociale problemer om bord. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Et af de fem deltagende danske skibe var stålketchen Tara fra Karrebæksminde. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Et af de fem deltagende danske skibe var stålketchen Tara fra Karrebæksminde. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Verdens største fuldrigger, russiske Mir er ud af en søskendeflok på seks ens skibe bygget i Polen i 1980'erne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Verdens største fuldrigger, russiske Mir er ud af en søskendeflok på seks ens skibe bygget i Polen i 1980'erne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Også en travl dag for Danpilots Aldebaran. Flere af de største skibe skulle lods-assisteres ud gennem Grådybet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Også en travl dag for Danpilots Aldebaran. Flere af de største skibe skulle lods-assisteres ud gennem Grådybet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Grådybet er altid fast arbejde for uddybningsfartøjer. Her rederiet  Rhode-Nielsens Toste R. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Grådybet er altid fast arbejde for uddybningsfartøjer. Her rederiet Rhode-Nielsens Toste R. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Challenge Wales - en moderne Klasse D'er fra Storbritannien Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Challenge Wales - en moderne Klasse D'er fra Storbritannien Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Retro-skibet Shtandart fra Sankt Petersborg vækker altid opsigt. Den er en forholdsvis tro kopi af  Peter Den Stores fregat fra 1703. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Retro-skibet Shtandart fra Sankt Petersborg vækker altid opsigt. Den er en forholdsvis tro kopi af Peter Den Stores fregat fra 1703. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Tyske Esprit er en Klasse D'er hjemmehørende i Bremen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Tyske Esprit er en Klasse D'er hjemmehørende i Bremen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        Hollandske Eendracht er en moderne tremastgaffelskonnert fra 1989 - og en hyppig Tall Ship-deltager. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Hollandske Eendracht er en moderne tremastgaffelskonnert fra 1989 - og en hyppig Tall Ship-deltager. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

        De rejsende på Fanø-færgerne Menja og Fenja fik sig en ekstra en på opleveren. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
De rejsende på Fanø-færgerne Menja og Fenja fik sig en ekstra en på opleveren. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Guf for skibsnørder: Se kæmpe billedserie fra Tall Ships Races

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce