Gråd på Bahamas: Jeg var ked af det. Hun var så cool

En øfærges cyklus. Der er præcis 50 år mellem billedet af arbejderne på Marstal-værftet i færd med at bygge Ellen-Søby - og det næste af af færgen, der slæbes til skrotning på Bahamas i 2010. Íll: Marstal Søfartsmuseum.

Gråd på Bahamas: Jeg var ked af det. Hun var så cool

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mike Stafford fra værft på Bahamas viser Søsiden-læsere unikke billeder af den Ærø-byggede tidligere Faaborg-færge Ellen-Søby - lige før den blev skrottet

Den historiske Ellen spøger endnu. Efter fire avissider tidligere på måneden havde Søsiden-redaktionen lagt projektet til kaj. Men sådan ville læsere og kilder det ikke. Artiklerne om de fem Ærø-passagerfartøjer med navnet Ellen har fremkaldt nyt historisk materiale.

Oplysninger og billeder er tilgået redaktionen bogstaveligt talt fra nær og fjern - fx fra Marstal og fra Bahamas.

Fra den caribiske ø undskylder Mike Stafford, at han først efter Søsidens deadline fik stunder til at dykke dybt i arkiverne med fotos af den Marstal-byggede Ellen-Søby.

- Hun var et meget cool skib. Jeg kom til at holde af det, fortæller Mike Stafford.

Mike Stafford er formand og projekt-manager på værftet Bradford Marine i Freeport Grand Bahamas Island. Det var på dette værft den tidligere Ellen-Søby skulle have en omgang netop som den var overtaget af en ny ejer.

For kunden kneb det med pengene, han døde og så var værftet nødsaget til at skrotte den 50-årige færge med navnet Lisa J.

Fakta
Ellen 1903 Norsk-nybygget damper indsat 1903 for Dampskibsselskabet Ellen på Faaborg-Dyreborg-Lyø-Avernakø-Søby. Rederiet havde base på Steensgaard mellem Faaborg og Falsled. Navnet kom fra den dengang 26-årige Ellen Bille-Brahe-Selby, født på Hindsgavl Slot og grevinde på Steensgaard. Damper skrottet i Svendborg i 1934.


Ellen 1933 Motorfærge leveret fra H. C. Christensens Stålskibsbyggeri i Marstal i 1933 til Øernes Dampskibsselskab. Efter 30 år i Øhavet fortsatte den i Smålandshavet og blev i 2000 solgt til brug for restaurationskib ved Holmen i København.

Ellen-Søby 1960 Leveret fra H. C. Christensens Stålskibsbyggeri i Marstal i 1960 til Øernes Dampskibsselskab. Efter 12 år på Faaborg-Søby fortsatte færgen som m/f Runden i Sejerø Bugt og derefter som Lisa J i rutefart ved Bahamas. Skrottet 2010.

Little Ellen 2018 Udflugtsfartøj med solpaneler som energikilde. Leveret 2018 til bagermester Tom Rasmussen, Ærøskøbing.

Ellen 2019 Fuldt batteri-drevet nybygning fra polsk underleverandør og Søby Værft til det kommunale Ærøfærgerne. Støttet af EU. Det omkring to år forsinkede færgeprojekt forventes i drift på Søby-Fynshav i løbet af sommeren 2019. sosn
En øfærges cyklus. Der er præcis 50 år mellem det forrige billede af arbejderne på Marstal-værftet i færd med at bygge Ellen-Søby - og dette af færgen, der slæbes til skrotning på Bahamas i 2010. Foto: Mike Stafford.
En øfærges cyklus. Der er præcis 50 år mellem det forrige billede af arbejderne på Marstal-værftet i færd med at bygge Ellen-Søby - og dette af færgen, der slæbes til skrotning på Bahamas i 2010. Foto: Mike Stafford.

- Jeg følte dens historie

- Hvorfor var færgen cool?

- En af de coole ting på hende var, at hver gang jeg gik ombord, følte jeg dens historie. Apteringen nedenunder havde stadig de danske plakater på væggene. Og alle møblerne var der endnu. Træarbejdet var også ja, - cool. Alle redningsveste på øverste dæk lå i teakbænke, der også kunne bruges som passagersæder. En kollega fjernede nogle af disse bænke og renoverede dem. Jeg har en i min stue derhjemme og bruger den til opbevaring, beretter Mike Stafford.

Fakta
Ellen 1903Norsk-nybygget damper indsat 1903 for Dampskibsselskabet Ellen på Faaborg-Dyreborg-Lyø-Avernakø-Søby. Rederiet havde base på Steensgaard mellem Faaborg og Falsled. Navnet kom fra den dengang 26-årige Ellen Bille-Brahe-Selby, født på Hindsgavl Slot og grevinde på Steensgaard. Damper skrottet i Svendborg i 1934.Ellen 1933 Motorfærge leveret fra H. C. Christensens Stålskibsbyggeri i Marstal i 1933 til Øernes Dampskibsselskab. Efter 30 år i Øhavet fortsatte den i Smålandshavet og blev i 2000 solgt til brug for restaurationskib ved Holmen i København.

Ellen-Søby 1960 Leveret fra H. C. Christensens Stålskibsbyggeri i Marstal i 1960 til Øernes Dampskibsselskab. Efter 12 år på Faaborg-Søby fortsatte færgen som m/f Runden i Sejerø Bugt og derefter som Lisa J i rutefart ved Bahamas. Skrottet 2010.

Little Ellen 2018 Udflugtsfartøj med solpaneler som energikilde. Leveret 2018 til bagermester Tom Rasmussen, Ærøskøbing.

Ellen 2019 Fuldt batteri-drevet nybygning fra polsk underleverandør og Søby Værft til det kommunale Ærøfærgerne. Støttet af EU. Det omkring to år forsinkede færgeprojekt forventes i drift på Søby-Fynshav i løbet af sommeren 2019. sosn
Et styrehus, der kunne minde om det tilsvarende på den sænkede m/f Ærøsund. Meget synes originalt. Foto: Mike Stafford.
Et styrehus, der kunne minde om det tilsvarende på den sænkede m/f Ærøsund. Meget synes originalt. Foto: Mike Stafford.

- Jeg var ked af det

Værftsformanden fra Bahamas husker, at den Ærø-byggede færge stadig havde alle de gamle og forældede instrumenter. Han noterer også, at der om bord var en traditionel redningsbåd fra tiden i Danmark.

- Færgen var nittet, og sjælen var stadig i fin form, betoner Mike Stafford og tilføjer:

- Jeg var ked af at se hende forlade os. Desværre mislykkedes jeg med at sælge hende videre, og det blev for besværligt for os at sikre den ved storm og orkaner, som vi har herovre. Derfor måtte vi desværre sende den til skrotning, forklarer Mike Stafford.

Et styrehus, hvor meget synes originalt. Det grønne radiogrej på skottet til højre er af det danske fabrikat SP Sailor. Foto: Mike Stafford.
Et styrehus, hvor meget synes originalt. Det grønne radiogrej på skottet til højre er af det danske fabrikat SP Sailor. Foto: Mike Stafford.

Som på Ærøsund

Inden skrotningen fik Mike Stafford fotograferet færgen godt igennem - fra maskinrum til styrehus. Det er disse billeder plus dokumenter fra færgens historie Mike Stafford har sendt til Søsiden.

Det vides ikke, hvor meget af apteringen der er den originale fra leveringen i Marstal i 1960. Det meste ligner nedslidt tresser-stil, så noget af det kunne godt være oprindeligt, som Mike Stafford også er inde på. Eller måske er dele af det fra færgens år som m/f Runden i Sejerø Bugt.

Styrehuset er fra samme tidsalder som det, der var på den sænkede m/f Ærøsund. Salon-indretningen med træbænke og nappa-hynder er også tidstypiske og fandtes - ifølge Søsidens hukommelse - nærmest tilsvarende på bl. a. Ærøsund.

Færgens kontor, må vi formode. Foto: Mike Stafford.
Færgens kontor, må vi formode. Foto: Mike Stafford.

Typisk livscyklus

Den 50 år lange logbog for Ellen-Søby kan også udlægges som en typisk livscyklus for mange danske færger.

Første fase er en årrække i det hjemlige farvand.

Næste trin er, at de sælges til sejlads i fx Middelhavet, Afrika eller Caribien. Her holder færgerne så på til de er slidt ned og klar til ophugning - eller forliser. Ellen-Søby afmønstrede i den første kategori.

I forlis-kategorien optræder fx Sydfyenskes m/f Lohals og m/f Sydfyn - Nordisk Færgefarts første egen færge på Faaborg-Gelting.

Kahyt til et besætningsmedlem. Foto: Mike Stafford.
Kahyt til et besætningsmedlem. Foto: Mike Stafford.

Kort gæstreoptræden

Til Ellen-Søbys historie i sydfynsk farvand kan Aage P. Kürstein, Marstal tilføje, at færgen var på gæsteoptræden efter, at den havde taget afsked med Faaborg-ruten og var indsat på Sejerø-Havnsø som m/f Runden.

- Den var tilbage på Søby-Faaborg overfarten i begyndelsen af 1980, da det kneb med at få afløseren til m/f Ærø-pilen, m/f Søbyfærgen, gjort klar. Sidstnævnte kapsejste (kæntrede, red.) i Mindelho, Sao Vincente, Kap Verde-øerne i 2017, fortæller Aage P. Kürstein.

Mon passagerer på Bahamas forstod det? Skiltene med
Mon passagerer på Bahamas forstod det? Skiltene med "iskolde drikke" og bl. a. "fransk hotdog" er selvfølgelig fra tiden i dansk farvand. Foto: Mike Stafford.
Ellen-Søby havde salon på begge sider af vogndækkets forhøjede midter-del. Stilen er 1960?er cool med nappa, mahogni og linoleum. Foto: Mike Stafford.
Ellen-Søby havde salon på begge sider af vogndækkets forhøjede midter-del. Stilen er 1960?er cool med nappa, mahogni og linoleum. Foto: Mike Stafford.
Værftsformand Mike Stafford fra Bahamas: - Hun var et meget cool skib. Jeg kom til at holde af det. Foto: Bradford Marine.
Værftsformand Mike Stafford fra Bahamas: - Hun var et meget cool skib. Jeg kom til at holde af det. Foto: Bradford Marine.
Vogndækket var af træ på den Marstal-byggede Ellen-Søby, der endte som Lisa J på Bahamas. Foto: Mike Stafford.
Vogndækket var af træ på den Marstal-byggede Ellen-Søby, der endte som Lisa J på Bahamas. Foto: Mike Stafford.

        Den Marstal-bygegde Ellen-Søby tilbragte sin sidste tid som Lisa J af Nassau på denne plads ved et værft på Bahamas. Foto: Mike Stafford.
Den Marstal-bygegde Ellen-Søby tilbragte sin sidste tid som Lisa J af Nassau på denne plads ved et værft på Bahamas. Foto: Mike Stafford.

        Mike Stafford har stadig bevaret færgens papirer. En del af dem er tilbage fra tiden under dansk flag. Foto: Mike Stafford.
Mike Stafford har stadig bevaret færgens papirer. En del af dem er tilbage fra tiden under dansk flag. Foto: Mike Stafford.

        Lisa J af Nassau alias den Marstal-byggede Ellen-Søby på Bahamas. foto: Mike Stafford.
Lisa J af Nassau alias den Marstal-byggede Ellen-Søby på Bahamas. foto: Mike Stafford.

        Vogndækket var af træ på den Marstal-byggede Ellen-Søby, der endte som Lisa J på Bahamas. Foto: Mike Stafford.
Vogndækket var af træ på den Marstal-byggede Ellen-Søby, der endte som Lisa J på Bahamas. Foto: Mike Stafford.

        Vogndækket var af træ på den Marstal-byggede Ellen-Søby, der endte som Lisa J på Bahamas. Foto: Mike Stafford.
Vogndækket var af træ på den Marstal-byggede Ellen-Søby, der endte som Lisa J på Bahamas. Foto: Mike Stafford.

        Agterporten. Vogndækket var af træ på den Marstal-byggede Ellen-Søby, der endte som Lisa J på Bahamas. Foto: Mike Stafford.
Agterporten. Vogndækket var af træ på den Marstal-byggede Ellen-Søby, der endte som Lisa J på Bahamas. Foto: Mike Stafford.

        En af færgens redningsbåde var fra tiden i Danmark og stadig med navnet Runden på hækken. Foto: Mike Stafford.
En af færgens redningsbåde var fra tiden i Danmark og stadig med navnet Runden på hækken. Foto: Mike Stafford.

Gråd på Bahamas: Jeg var ked af det. Hun var så cool

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce