Genopliv Langeland-Kiel eller Faaborg-Gelting: Sydfynsk sprit-veteran til salg

Den tidligere færge på både Faaborg-Gelting og Langeland-Kiel, hhv. Gelting Nord og Apollo er fra juni udbudt til 16,5 mio. kr. Salgsbureauet melder færgen som velholdt. Hovedmaskineriet installeret af Svendborg Værft i 1982 kører stadig. Foto: Unlimited Offshore Solutions.

Genopliv Langeland-Kiel eller Faaborg-Gelting: Sydfynsk sprit-veteran til salg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den tidligere Gelting Nord sejler stadig med sine Svendborg-installerede hovedmotorer fra 1982

Nu er chancen der for at genoplive Faaborg-Gelting eller Langeland-Kiel. Drømmen kan endda vækkes til live med erfaren tonnage - dvs. verdens eneste færge, der har betjent begge sydfynske ruter.

Da den nu brugt-udbudte færge sejlede på Faaborg-Gelting, hed den Gelting Nord og var ejet af Nordisk Færgefart i Faaborg.

På overfarten Bagenkop-Kiel hed færgen Apollo og var ejet af Ålands-rederiet Eckerö-Linjen i Sverige. Færgen var indchartret af Langeland-Kiels sidste bestyrer, Nordisk Færgefart - ejet af Förde Reederei Seetouristik i Flensborg.

Som m/f Apollo kom færgen til at lukke taxfree-perioden på Langeland-Kiel. Sidste sejlads var den 30. juni 1999.

Apollo var chartret, da dens forgænger, den Svendborg-byggede m/f Langeland III, året før af de tyske ejere var solgt til et rederi i Kroatien.

Siden m/f Apollo blev søsat fra Meyer-værftet i Papenburg i Tyskland i 1970, har den haft en håndfuld navne, sejlet for endnu flere rederier og betjent et utal af ruter på bl. a. Østersøen, Den Engelske Kanal, Kattegat og altså i Det Sydfynske Øhav.

Den nu 49-årige færge blev sydfynsk, da Nordisk Færgefart købte den efter en tvangsauktion i 1980. Færgen sejlede på Faaborg-Gelting i et års tid fra foråret 1981.

I 1982 fik den på Svendborg Værft ilagt nyt hovedmaskineri, dvs. to styk MAN / B&W på i alt 8000 hk, og det meldes stadig kørende.

Gelting Nord gav i øvrigt sit sydfynske rederi et økonomisk dræn, da det i et halvt år forsøgte sig på en ny rute fra Hundested til Sandefjord i Norge. Efter nogle år som charter-færge solgte Faaborg-rederiet færgen i 1990.

I de sidste næsten tyve år har den 49-årige Apollo sejlet for rederiet Labrador Marine fra Canadas fastland til øen New Foundland.

Nu er yngre, brugt tonnage på vej til ruten, og fra juni i år kan Apollo købes.

Salgsbureauets prisforslag svarer til omkring 16,5 mio. kroner.

M/f Apollo kan rumme 260 biler og har kahytskapacitet til godt 200 mennesker.

M/f Apollo som m/f Gelting Nord fra tiden på Faaborg-ruten under Nordisk Færgefart. Færgen havde i alt fire lignende søskende bygget på samme værft. Flere af dem er ophugget. Postkort-foto
M/f Apollo som m/f Gelting Nord fra tiden på Faaborg-ruten under Nordisk Færgefart. Færgen havde i alt fire lignende søskende bygget på samme værft. Flere af dem er ophugget. Postkort-foto
Færgen som m/f Apollo af Eckerö ved Svendborg Værft i 1999. Arkivfoto: Michael Bager
Færgen som m/f Apollo af Eckerö ved Svendborg Værft i 1999. Arkivfoto: Michael Bager

Genopliv Langeland-Kiel eller Faaborg-Gelting: Sydfynsk sprit-veteran til salg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce