SØSIDEN

En legendarisk sømandsboss og hans faglige kamp blev startskuddet til en brancheorganisation, der nu fylder 50 år.

Et blik på et dansk færgelandkort fra 1968 er rent historie-guf for maritime nostalgikere. Færger overalt. Storebælt og Øresund var dengang kun passable med færge. I sydfynsk farvand var de to store sprit-ruter til Tyskland og overfarten Rudkøbing-Strynø i fuldt vigør - kun tre år gamle. Lohals-Korsør og Marstal-Rudkøbing sejlede også på livet løs.

Mange af datidens forbindelser er væk idag. De blev knækket af bl. a. brobyggeri og EU-regler. Til gengæld er nogle få nye færgeforbindelser opstået, og enkelte ruter har skiftet til kortere linjeføring. Det sidste gælder fx Spodsbjerg-Tårs. (dengang i 1968 til Nakskov). De 50 år har også pillet alvorligt ved trafikken på både Østersøen og Kattegat.Når tiden er til tilbageblik, skyldes det denne uges 50 års jubilæum i Færgerederierne.

Færgerederierne - en brancheorganisation for alle bil- og passagerfærger

Færgerederierne er i dag en brancheorganisation for færge-operatører, der sejler i fast rutefart med biler og med plads til minimum 12 passagerer.Færgerederierne optager også offentligt drevne færgeruter, som fx øhavs-ruterne i Svendborg, Faaborg-Midtfyn og Langeland kommuner. Kommunalt ejede rederier er asocierede medlemmer i branche-delen af Færgerederierne, ikke i arbejdsgiver-delen.

Færgerederierne leverer til alle medlemmer - private som offentlige - rådgivning og information om erhvervs-, miljø- og nautisk-tekniske forhold og er repræsenteret i en række offentligt nedsatte udvalg og råd.

Færgerederierne har siden 1996 haft en samarbejdsaftale med Danske Rederier om sekretariatsmæssig betjening fra rederiforeningens kontor i Amaliegade i København. Kontaktmand er direktør Jakob Ullegård.

De danske færgeruter flytter årligt over 32 mio. passagerer, 10 millioner biler og 20 millioner tons gods.

Færgeruterne beskæftiger til søs omkring 1900 ansatte og i land omkring 800 medarbejdere.

I 2015 afgik der hvert 47. sekund en bilfærge fra en dansk havn mod en dansk eller udenlandsk havn.

De største medlemmer af Færgerederierne er i dag Molslinjen, Danske Færger, Scandlines, HH Ferries, Færgeselskabet Læsø samt Småøernes Færgeselskaber. De omfatter samlet omkring 75 færger og mindre passagerskibe på omkring 50 ruter.

Foreningen, der blev stiftet for 50 år siden, omfattede Molslinjen (dengang ejet af DFDS), Grenaa-Hundested (nedlagt), Juelsminde-Kalundborg (nedlagt) og Moltzau Line (nedlagt, norsk-ejet Østersø-rute fra Gedser). Sosn

Brancheorganisationen blev dengang stiftet af fire store, private færgerederier. At de tre er ophørt, og at det fjerde er markant forandret illustrerer også, at selvom en færgeoverfart kan være en slapper på rejsen, står udviklingen på ingen måde stille.

- Svovlende sømandsboss

Når Arbejdsgiverforening af Større Danske Bilfærgerederier blev stiftet, var det som et modtræk mod, hvad Færgerederiernes formand, adm. direktør i rederiet Færgen, John Steen-Mikkelsen, i dag kalder en "ydre fjende":

- Det var ikke en hvilken som helst ydre fjende, men såmænd den evigt svovlende sømandsboss Preben Møller Hansen.

- Han var i 1967 netop tiltrådt som formand for Sømændenes Forbund, og han havde ingen intentioner om at samarbejde til gensidig gavn og glæde. For ham handlede det ganske enkelt om - uanset effekten - at få flest mulige midler til egne medlemmer. Målet var at få hul på hele Det Blå Danmark - eller som han skrev i en leder i foreningens blad Ny Tid i august 1969 efter den første armlægning med den ny forening af færgerederier - så skulle resultaterne bruges "som brækstang imod Danmarks Rederiforening", sagde John Steen-Mikkelsen i sin jubilæumstale forleden.

- Vi er i dag kommet meget længere og forholdet til vores ansattes faglige organisationer har - heldigvis - i den grad udviklet sig til det bedre. Jeg oplever ganske enkelt en langt større forståelse for, at ansatte og ejere bogstaveligt talt er i samme båd. Vi har en fælles opgave med at sikre et konkurrencedygtigt mix af transport og service til en billig penge for kunderne, så der også er både job og færgeruter i morgen og i overmorgen, fastslog John Steen-Mikkelsen.

- Glæden ved at eje broer

Særligt rettet mod transportminister Ole Birk Olesen (LA), der også deltog i jubilæums-arrangementet, sagde John Steen-Mikkelsen:

- Selv om Transportministeriet ind i mellem kan stirre sig blind på glæden ved at eje broer, og selv om Søfartsstyrelsen til tider trækker myndighedshatten helt ned over de ellers lyttende ører, så er sandheden, at vi har en givtig relation til selvsamme myndigheder og til det danske politiske system generelt. Det værdsætter vi meget, og vi ser frem til at fortsætte det gode samarbejde, sagde formanden i sin jubilæumstale.

Jubilæumsarrangementet blev holdt på DFDS' kaj-liggende Oslo-båd Pearl Seaways i København. Dansk Færgehistorisk Selskab havde dykket i arkivet og arrangeret en udstilling med træk af færgefartens historie gennem 50 år - deriblandt med mange relationer til det færgetætte sydfynske øhav.

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør og reporter på Fyns Amts Avis’ og FAA.dk’s Søsiden og Koøjet. Tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også fra nationalt og internationalt farvand. Faglært journalist i 1973. Siden 1976 ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef i 25 år. Ansvarsområder: Bl. a. redigering, design, redaktionel teknik og avisplanlægning. Debatredaktør 2012-2016. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger".

Mere om emnet

Se alle
Når sømandsbossen kom på besøg hos Kurt Frederiksen i Svendborg

Når sømandsbossen kom på besøg hos Kurt Frederiksen i Svendborg