SØSIDEN

Den delvis færdige færge til overfarten Thyborøn-Agger er på vej mod Ærø på slæb af Svendborg Bugsers Storesund.

Torsdag morgen stod Svendborg Bugsers Storesund ud fra et værft i Stettin, Polen. I slæbewiren var fastgjort nybygningen Kanalen. Kursen er sat mod Søby Værft med forventet ankomst fredag eftermiddag. En tilsvarende transport fandt sted i oktober, da bugserbåden Egesund trak Ærøs egen kommende elfærge, Ellen, til færdiggørelse i Søby.

Kanalen bliver i modsætning til Ellen kun delvis drevet af el. Limfjords-færgen bliver en såkaldt hybrid drevet af både strøm fra akkumulatorer og af diesel-kraft. Det er samme princip, som på den planlagte hurtigfærge på Marstal-Rudkøbing. Hybrid-færgerne konstrueres på en måde, så de senere kan overgå til ren eldrift.

Søby Værft fik ordren på Kanalen i efteråret 2016. Værftet bød ind med en pris på 42,3 mio. kroner. En ren diesel-færge ville have været omkring fem mio. kroner billigere i anskaffelse, men dyrere og mindre miljøvenlig i drift.

M/f Kanalen skal senere i år leveres til Thyborøn-Agger Færgefart. På den korte overfart ved Limfjordens vestlige udmunding skal den afløse den nuværende, 42 år gamle færge med samme navn. Færgefarten, som ejes af Lemvig og Thisted Kommune, transporterer hvert år 5.000 lastbiler, 50.000 personbiler og 140.000 passagerer.

Det er en glad direktør Roar Falkenberg, der ser frem til modtagelsen af Kanalen fra Søby Værfts polske underleverandør. Senere i år ankommer fra samme sted tre norske trawlere, som værftet på Ærø også skal færdiggøre.

Også på reparations-siden er der gang i Søby Værft. I værftets store tørdok ligger fx Svendborgs-rederiets M. H. Simonsens kemikalietanker, Kenna Silver.

Endnu en færge kan snart lande i Søby Værfts ordrebog. Ærø-værftet er sammen med konkurrenten i Hvide Sande på den jyske vestkyst inde i billedet for bygning af hurtigfærgen til Marstal-Rudkøbing. Det nye private rederi Ærøexpressen ventes at beslutte sig for byggeværft i løbet af en måneds tid.

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør og reporter på Fyns Amts Avis’ og FAA.dk’s Søsiden og Koøjet. Tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også fra nationalt og internationalt farvand. Faglært journalist i 1973. Siden 1976 ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef i 25 år. Ansvarsområder: Bl. a. redigering, design, redaktionel teknik og avisplanlægning. Debatredaktør 2012-2016. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger".