FAKTA: Yachtkonstruktør og værftsejer Henry Rasmussen fra Svendborg

I over 100 år har "Abeking & Rasmussen" været et verdensnavn i yacht-byggeri af højeste kvalitet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

FAKTA: Yachtkonstruktør og værftsejer Henry Rasmussen fra Svendborg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Henry Rasmussen var født i Hallind Skov ved Svendborg i 1877 og døde i Tyskland i 1959, 82 år.

Henry Rasmussen kom i lære som bådebygger på Sophus Webers værft i Gammel Hestehauge ved Svendborg i første halvdel af 1890'erne.

Allerede som 11-årig var Henry Rasmussen engageret i forskellige former for kapsejlads både i Svendborgsund og i Øresund.

I sidste halvdel af 1890'erne kom Henry Rasmussen til Lind Hansens værft i Odense og lærte at bygge større træskibe i en supplerende uddannelse som skibstømrer. I Svendborg-sammenhæng er værftet kendt for at have bygget krydstoldjagten Viking leveret i 1897.

Henry Rasmussen styrkede sine maritime kompetencer med stålskibsbyggeri hos B&W i København og uddannede sig også som konstruktør af skibe. Omkring 1900 fik Henry Rasmussen job som skibsingeniør på værftet Bremer Vulkan i Bremen. Her mødte han maskiningeniør Georg Abeking (1881-1970). I 1907 grundlagde de sammen Abeking & Rasmussen Boots- und Jacht-Werft i Lemwerder ved floden Weser.

Abeking & Rasmussen voksede sig hurtigt stort med op til 800 ansatte. Værftet blev kendt verden over for formfuldnete lystyachter af ypperste kvalitet, selvom der også bygges mange andre slags fartøjer.

Abeking trak sig ud i 1925, og fra 1931 var Henry Rasmussen eneejer af værftet med uændret firmanavn.

I 1927 blev Henry Rasmussen tysk statsborger, så han kunne stille op for Tyskland i international sejlsport.

I 1940-1941 overtog Henry Rasmussen værftet i Gammel Hestehauge.

I 1944 blev tre værfter ved Svendborgsund ramte af sabotage, fordi de byggede for tyskerne. Henry Rasmussens værft var et af dem.

Efter krigen fortsatte Henry Rasmussen driften af sit værft i Lemwerder. Han blev stærkt hyldet, da han selv fyldte 80 år og værftet 50 år i 1957. Henry Rasmussen omkom ved en bilulykke nær hjemmet ved Bremen i 1959. Svendborg Avis (i dag Fyns Amts Avis) bragte en fire spaltet nekrolog under overskiften "Kendt svendborger død efter et færdselsuheld".

Nutidens Abeking & Rasmussen-værft ligger stadig i Lemwerder og har omkring 450 ansatte. Antal byggede fartøjer siden 1907: 6500, heraf ca. 2600 sejlbåde. Direktør er Hans M. Schaedla med familiemæssig tilknytning til stifteren Henry Rasmussen.

Bøger mm: Historien om Henry Rasmussen (og værftet i Gammel Hestehauge) er fortalt af Kaj Nykjær Jensen i Svendborg Museums årbog 2005, i bådbladet Yachts artikelserie "Meister die Linien" samt i flere bøger om store bådkonstruktører, bl. a. "The Encyclopedia of Yacht Designers" (2004). Også værftet Robbe & Berkings fornemme magasin Goose skildrer i forbindelse med den aktuelle udstilling historien på både tysk og engelsk. sosn

FAKTA: Yachtkonstruktør og værftsejer Henry Rasmussen fra Svendborg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce