SØSIDEN

Miljøministeriets Sif og Frigg af Svendborg - er katamaraner bygget af aluminium i Sydengland i 2011 og 2012. Type: Incat Crowther WFSV. Værft: South Boats Special Ptocejts Ltd., Isle og Wight.

Fartøjerne er bygget til persontransport i offshore-industrien (12 pass.) for britiske P&O Maritime Services. 

Fartøjerne hed oprindelig Scirocco og Chinook og var hjemmehørende i Lowestoft ved den britiske Nordsø-kyst. Et tredje fartøj mage til de to i Svendborg sejler forsat  for P&O med navnet Santa Ana.

Hoveddata: Længde 17,5 m, bredde 7,8 m, dybgang 2,8 m. Maskineri: To stk. Scania DI 16 diesel, ca 1500 hk. Servicefart 22 knob, topfart 29 knob.

Fartøjerne blev overtaget den 6. november 2015, anmeldt til dansk skibsregister 6. januar 2016 og optaget i registret 11. maj 2016.

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør og reporter på Fyns Amts Avis’ og FAA.dk’s Søsiden og Koøjet. Tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også fra nationalt og internationalt farvand. Faglært journalist i 1973. Siden 1976 ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef i 25 år. Ansvarsområder: Bl. a. redigering, design, redaktionel teknik og avisplanlægning. Debatredaktør 2012-2016. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger".

Mere om emnet

Se alle
1
Nytteløse statsskibe til 17 mio: Skal de bygges om eller sælges?

Nytteløse statsskibe til 17 mio: Skal de bygges om eller sælges?

Miljø-chef: - Ærgerligt at skibene ikke sejler

Miljø-chef: - Ærgerligt at skibene ikke sejler

OVERBLIK: Sagen om de nye miljøskibe 2013-2020

OVERBLIK: Sagen om de nye miljøskibe 2013-2020