FAKTA: Plus og minus ved batterifærger

Der er både plusser og minusser ved at sejle på batterier. Her er batteripakken på verdens største batterifærge, m/f Tycho Brahe fra HH Ferries på Øresund. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

FAKTA: Plus og minus ved batterifærger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

PLUS: Batteri-drift giver mindre udledning af C02, ingen røg og lugt fra skorsten, støjer mindre om bord og i havnene og reducerer færgens rystelser. El-motorer er lettere, billigere i anskaffelse, fylder og vejer mindre og kræver langt mindre service og vedligehold. Færgen sparer plads og vægt til brændstof om bord.

MINUS: Batterier er tunge og indtil videre meget dyre i anskaffelse, prisen er dog faldende. Batterier kræver omfattende kølesystemer om bord og dedikerede lade-installationer i land. Batterier egner sig bedst til kortere sejladser eller i hybrid-drift med diesel-system. En batterifærge kan kun sejle, hvor der er en ladestation, der passer til dens lade- og batterisystem, og her gælder endnu ingen standarder. sosn

FAKTA: Plus og minus ved batterifærger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce