SØSIDEN

PLUS: Batteri-drift giver mindre udledning af C02, ingen røg og lugt fra skorsten, støjer mindre om bord og i havnene og reducerer færgens rystelser. El-motorer er lettere, billigere i anskaffelse, fylder og vejer mindre og kræver langt mindre service og vedligehold. Færgen sparer plads og vægt til brændstof om bord.

MINUS: Batterier er tunge og indtil videre meget dyre i anskaffelse, prisen er dog faldende. Batterier kræver omfattende kølesystemer om bord og dedikerede lade-installationer i land. Batterier egner sig bedst til kortere sejladser eller i hybrid-drift med diesel-system. En batterifærge kan kun sejle, hvor der er en ladestation, der passer til dens lade- og batterisystem, og her gælder endnu ingen standarder. sosn

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør og reporter på Fyns Amts Avis’ og FAA.dk’s Søsiden og Koøjet. Tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også fra nationalt og internationalt farvand. Faglært journalist i 1973. Siden 1976 ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef i 25 år. Ansvarsområder: Bl. a. redigering, design, redaktionel teknik og avisplanlægning. Debatredaktør 2012-2016. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger".

Mere om emnet

Se alle
Mens vi venter på Ærøs batteri-Ellen: Norge fører

Mens vi venter på Ærøs batteri-Ellen: Norge fører

Derfor er Ærøs Ellen dyrere end større norske færger

Derfor er Ærøs Ellen dyrere end større norske færger

Endelig: Verdens største batterifærger meldes klar efter påske

Endelig: Verdens største batterifærger meldes klar efter påske