Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


FAKTA: Hurtigrutens m/s Lofoten fra 1964

Ansigt til ansigt med en passagerskibs-klassiker - Hurtigrutens m/s Lofoten fra 1964. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

FAKTA: Hurtigrutens m/s Lofoten fra 1964

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

M/s Lofoten er bygget på Akers Mekaniske Verksted i Oslo til det nordnorske rederi Vesteraalens Dampskibsselskab, VDS, i Stokmarknes.

M/s Lofoten blev leveret i februar 1964 og har siden 2007 udelukkende betjent Hurtigrutens Bergen-Kirkenes-Bergen.

Selvom m/s Lofoten i dag ejes af Hurtigruten bærer det af historiske årsager den blåsorte skortensbemaling fra Vesteraalens Dampskibsselskab.

Frem til 1982 var der to klasser om bord.

Indtil 1983 var m/s Lofoten også postskib. Historisk betinget har skibet fået lov at beholde postflaget agter.

Passagerer-kapacitet, dag: 400. Kahytsplads til 151. Besætning: 44 m/k.

Cafeteria med butik samt reception er åbnet døgnet rundt.

Lastrum forude har egen kran (original fra 1964). Lastekapacitet er ca. 200 ton eller fx 4000 kasser fisk. Også plads til dækslast.

Dimensioner: 87,4 m lang, 13,2 m bred og dybgang ca. 6,7 meter.

Hovedmaskine: Dansk konstrueret B&W-diesel fra 1963 fremstillet på licens på skibets byggeværft. Syv cylindre, 3300 hk. Marchfart 14-15 knob. Topfart 17,5 knob. 

M/s Lofoten har flere gange besøgt Danmark. Den dokkede på Aalborg Værft et par gange i 1980'erne, og den fik maskineriet serviceret i Frederikshavn sidste år.

FAKTA: Hurtigrutens m/s Lofoten fra 1964

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.